آرتروز غالباً علت اصلی درد زانو در صورت عدم وجود آسیب دیگری است. عوامل مختلفی مانند کهولت سن، اضافه وزن و انجام فعالیت های سنگین یا استفاده از تجهیزات نامناسب در دراز مدت مانند صندلی توالت، منجر به بروز این بیماری می شوند. در این مطلب 6 مورد از انواع آرتروز که بر روی زانو تاثیر می گذارند را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. اُستئوآرتریت

اُستئوآرتریت با دژنراسیون غضروفی و برجستگی های استخوانی بنام استئوفیت (خار استخوان) مشخص می شود. در زانو، شایع ترین مکان های اُستئوآرتریت شامل درشت نی (استخوان شین)، استخوان ران و کشکک (کلاه زانو) است.

متداول ترین نوع آرتروز که روی زانو تأثیر می گذارد، اُستئوآرتریت است. استئوآرتریت هنگامی رخ می دهد که غضروف مفصلی آسیب ببیند. در زانو، غضروف مفصلی قسمت فوقانی استخوان درشت نی (استخوان شین)، پایین استخوان ران و پشت کشکک (کلاه زانو) را می پوشاند.

همه مبتلایان به آرتروز زانو دچار درد زانو نخواهند شد. درد می تواند در صورت از بین رفتن غضروف سالم ایجاد شود چرا که باعث می شود استخوان های مفصل روی هم ساییده شوند و یا بیومکانیک مفصل را به روشی دیگر به خطر می اندازد.

در مراحل اولیه آرتروز زانو، درد هنگام انجام فعالیت های خاص، مانند آهسته دویدن، ممکن است احساس شود و با مرور زمان با پیشرفت آرتروز، درد ممکن است در طول فعالیت های روزانه نیز احساس شود.

آرتروز زانو پس از سانحه یا تصادف

آرتروز زانو پس از سانحه نوعی از اُستئوآرتریت است. این بیماری پس از پارگی مینیسک، آسیب رباط یا ضربات دیگر ایجاد می شود. آسیب ممکن است بهبود یابد اما ساییدگی روی غضروف مفصل می تواند گسترش یابد. آرتروز پس از سانحه ممکن است تا سال ها بعد از آسیب دیدگی علامتی نداشته باشد.

  1. روماتیسم مفصلی

درد زانو می تواند ناشی از بیماری خود ایمنی به نام آرتریت روماتوئید (RA) یا روماتیسم مفصلی باشد. RA باعث التهاب مفصلی می شود که زانو را متورم، سفت، داغ و دردناک می کند. روماتیسم مفصلی درمان نشده با گذشت زمان می تواند باعث آسیب دائمی به مفصل زانو شود.

آرتریت روماتوئید اغلب به طور متقارن مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین اگر یک زانو آسیب ببیند، زانوی دیگر نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. علائم آن همچنین بر روی دست و مچ ها نیز شایع است. روماتیسم مفصلی ممکن است با علائم دیگری مانند خستگی نیز همراه باشد.

  1. آرتریت پسوریاتیک

مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک نیز یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که زانو تحت تأثیر آرتروز پسوریاتیک قرار دارد، ممکن است زانو درد، سفتی، تورم و حساسیت داشته باشید. همچنین سایر مفاصل، به ویژه مفاصل انگشتان دست و پا نیز اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند. سایر علائم شایع شامل خستگی و درد چشم است. پسوریازیس یک بیماری پوستی است. در حالی که نظرات متفاوتی وجود دارد، تحقیقات اخیر نشان می دهد حدود 20٪ از مبتلایان به پسوریازیس دارای آرتریت پسوریاتیک نیز هستند.

  1. نقرس

نقرس یک آرتروز التهابی است که می تواند باعث تجمع بلورهای اسید اوریک (بلورهای مونو سدیم اورات) در مفصل زانو شود. این بلورهای میکروسکوپی مانند سوزن، در بافت نرم مفصل زانو جمع شده و باعث ایجاد درد می شوند که می تواند تحریک کننده و همچنین باعث تورم، قرمزی و حرارت شود. در حدود نیمی از موارد نقرس بر روی مفاصل انگشت بزرگ پا (مفصل متاتارسوفالانژیال) تأثیر می گذارد، اما موارد دیگر روی زانو یا مفصل دیگر نیز تأثیرگذار هستند.

  1. سودوگات: رسوب پیرو فسفات کلسیم (CPPD)

سودوگات بسیار شبیه به نقرس است. این نوع آرتروز ناشی از ایجاد کریستال های میکروسکوپی در مفصل است و می تواند منجر به درد ناگهانی و شدید زانو، تورم، گرما و قرمزی شود. سودوگات از نقرس شایع تر نیست اما بیشتر ممکن است مفاصل زانو را تحت تأثیر قرار دهد.

کریستال های میکروسکوپی که باعث ایجاد سودوگات می شوند، بلورهای پیرو فسفات کلسیم نامیده می شوند. پزشکان غالباً از سیستم کاذب به عنوان رسوب پیرو فسفات کلسیم (CPPD) یاد می کنند.

  1. آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی معمولاً روی زانو تأثیر می گذارد، اگر چه می تواند روی هر مفصل دیگری نیز تأثیرگذار باشد. التهاب آرتروز می تواند زانو را دچار درد، تورم و یا قرمزی کند. آرتریت واکنشی بر اثر واکنش در برابر عفونت، مانند اشکال معده یا بیماری مقاربتی (STD) ایجاد می شود. روزها، هفته ها یا حتی ماه ها پس از برطرف شدن عفونت، فرد ممکن است در یک یا چند مفصل خود احساس درد کند.

صندلی توالت آسان نشین

مواردی که به آن اشاره کردیم از علل شایع درد مفاصل زانو است. بیش از 100 نوع آرتروز وجود دارد که ممکن است مفاصل زانو را شامل شود. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم عوامل مختلفی سبب بروز این عارضه در بدن ما می شود که استفاده طولانی مدت از توالت های ایرانی نیز یکی از این عوامل است. خرید صندلی توالت مناسب از جمله راهکارهایی است که می تواند از بروز این عارضه جلوگیری کرده و به افرادی که مبتلا به آن هستند نیز کمک کند. صندلی توالت آسان نشین با بهره گیری از طراحی مدرن و بهینه خود می تواند در پیشگیری و حتی درمان آرتروز زانو به شما کمک کند. همچنین به افرادی که دچار درد مزمن زانو هستند توصیه می شود برای تشخیص دقیق با پزشکان خود مشورت کنند.