~~

به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس دکتر بهنام کاظمی ، با بیان اینکه زبان کوچک به رغم آنکه عضو مهمی در بدن محسوب نمی‌شود، اما در بسیاری از عملکردها تاثیر بسزایی دارد، گفت: این عضو نقش مهمی در سرعت و تنظیم بیان کلمات دارد، به صورتی که صوت تولید شده از حنجره در مسیر فوقانی با فرکانس و شدت مورد نیاز شکل می‌گیرد که زبان کوچک در شکل گیری آن اهمیت بسزایی دارد.

وی اضافه کرد: زبان کوچک با بستن راه ورودی به بینی و حلق، موجب مسدود کردن مایعات و غذاها در هنگام بلع آن‌ها می‌شود. بنابراین هرگونه اختلال در این عضو نیازمند دخالت زودرس است.

این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: تخلیه مکرر و مداوم ترشحات پشت حلق، موجب تورم و افزایش حجم زبان کوچک می‌شود. همچین باید توجه داشت که حساسیت‌های آلرژیک و ایجاد تحریکات مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بزرگ شدن این عضو است. در بعضی موارد بزرگ شدن زبان کوچک قابل برگشت و بهبودی است، اما در برخی موارد با تحریک و دخالت نابجا پزشکان موجب افزایش تورم می‌شود.

کاظمی با تاکید بر اینکه در اکثر موارد افراد برای درمان خرخر شبانه، اقدام به کوتاه کردن زبان کوچک می‌کنند، خاطرنشان کرد: وزن، قد، حجم زبان کوچک، نوع گردن و انحراف بینی عواملی است که در خرخر شبانه نقش دارد. بنابراین نباید تنها این عضو را دلیل این عارضه دانست.

وی در پایان با اشاره به اینکه جراحی تنها راهکار کوتاه شدن زبان کوچک است، یادآور شد: عدم تخلیه ترشحات پشت حلق با فشار و در حالت خشکی گلو مهم ترین اقدام در جهت پیشگیری از تورم زبان کوچک است. باید توجه داشت که برای پیشگیری از هرگونه تحریکات این عضو می توان از داروهای شست و شو کننده در حالت گرم یا ولرم استفاده کرد.