کشور اسپانیا در سال‌های اخیر دانشجویان زیادی را به خود جذب کرده است. دلیل محبوبیت تحصیل در اسپانیا علاوه بر پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی، فراهم بودن امکان تحصیل بدون نیاز به مدرک زبان است. اگر به دنبال اطلاعات مفید و جامعی راجع به ویزای تحصیلی اسپانیا، چگونگی اقامت پس از تحصیل، شرایط اخذ اقامت دائم، سیستم مالیاتی و بهداشت و درمان اسپانیا هستید، خواندن این مقاله برای شما ضروری است.

ویزای تحصیلی اسپانیا

بعد از اخذ پذیرش کالج یا دانشگاه باید برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کنید. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی عبارتند از:

  • پرینت وقت ارائه‌ مدرک
  • نامه‌ تأیید پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر
  • فرم درخواست ویزا (امضا شده)
  • نامه‌ کمک هزینه از نهاد آموزشی (در صورت وجود)
  • کپی و اصل ترجمه‌ عدم سوءپیشینه و گواهی سلامت پزشکی
  • کپی بلیت هواپیما
  • مدرکی از رزرو هتل یا محل اقامت در اسپانیا (سند خانه یا اجاره‌نامه)
  • اصل و کپی ترجمه‌ مدارک تحصیلی همراه با ترجمه ریز نمرات
  • رزومه‌ تحصیلی (CV)، انگیزه‌نامه (SOP) و مدارک اضافه
  • مدارک بانکی: نامه‌ تمکن مالی و گردش حساب متقاضی یا والدین (به همراه اظهارنامه والدین)
  • ترجمه‌ سند و مدرک
  • کپی و اصل شناسنامه
  • اصل و کپی گذرنامه‌ فعلی و قبلی (فقط صفحه‌ اول و صفحات استفاده شده اعم از ویزا و مهر روی کاغذ A4 بدون منگنه)
  • بیمه‌نامه (از یک شرکت بیمه‌ اسپانیایی)
  • چند قطعه‌ عکس 5/3*5/4 رنگی

درخواست ویزا 60 یورو هزینه دارد که باید توسط دانشجو به سفارت پرداخت شود.

 

اقامت پس از تحصیل در اسپانیا

برای اقامت در اسپانیا بعد از دوران تحصیل، باید شرکت‌ها و کارفرمایان به شما پیشنهاد کاری داده باشند. مجوزهای کاری مختلفی با توجه به وضعیت شغلی در اسپانیا به شما داده می‌شود. بیشتر شهروندان غیراروپایی برای اینکه بتوانند در اسپانیا زندگی و کار کنند، ملزم به دریافت اجازه کار هستند. در این مورد برای دانشگاهیان و دانشمندانی که پروژه‌های خاصی را برای فعالیت انتخاب کرده‌اند، استثنا وجود دارد.

 

فرآیند دریافت اقامت اسپانیا بعد از تحصیل

بعد از پیدا کردن شغل، برای اینکه بتوانید به صورت قانونی در اسپانیا مشغول به کار شوید، کارفرما باید برای شما درخواست اجازه‌ کار صادر کند. اجازه‌ کار زمانی به شما داده می‌شود که اسپانیا در آن شغل با کمبود نیروی انسانی مواجه باشد یا متقاضی دیگری از شهروندان اسپانیا یا دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آن شغل اقدامی نکرده باشند. بعد از اینکه مجوز کار شما به همراه اجازه‌ اقامت تأیید شد، می‌توانید برای دریافت ویزای کار اقدام کنید.

درخواست اجازه‌ کار از طرف کارفرما به وزارت کار ارسال می‌شود و وزارت کار در حین انجام فرآیند درخواست شما، یک کپی از فرم درخواست به همراه تمبر و شماره‌ فایل به شما خواهد داد. می‌توانید آنها را به عنوان بخشی از درخواست ویزای کار یا اقامت، به سفارت یا کنسول‌گری اسپانیا تحویل دهید. بعد از این مرحله، سفارت به اداره کار منطقه اعلام می‌کند که درخواست شما را دریافت کرده است و اداره‌ کار فرآیند رسیدگی به درخواست شما را آغاز می‌کند. فرآیندی که ممکن است هشت ماه طول بکشد. پس از اینکه اداره‌ کار به شما اجازه‌ کار داد، سفارت یا کنسول‌گری ویزای اقامت یا کار شما را صادر می‌کند.

اقامت دائم اسپانیا

بعد از پنج سال اقامت بدون وقفه در اسپانیا می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید که در نتیجه آن، از شرایطی مانند شهروندان اسپانیایی برخوردار خواهید شد. پس از ده سال اقامت در اسپانیا، می‌توانید شهروندی این کشور را نیز دریافت کنید. گزینه‌ دیگری که برای گرفتن شهروندی اسپانیا وجود دارد، ازدواج با یک شهروند اسپانیایی است.

سیستم مالیاتی اسپانیا

پرداخت مالیات برای کسانی که در اسپانیا زندگی و کار می‌کنند، الزامی است. مبلغ آن بسته به میزان درآمد و اینکه فرد مقیم اسپانیا هست یا خیر، متغیر است. سیستم مالیاتی اسپانیا انواع مختلفی از مالیات را شامل می‌شود که مهم‌ترین آنها مالیات بر درآمد، مشارکت در تأمین اجتماعی، مالیات بر شرکت و مالیات بر ارزش افزوده هستند. برخی از مالیات‌ها در سطح ملّی و برخی دیگر در دو سطح ملّی و منقطه‌ای اعمال می‌شوند.

سیستم مالیاتی اسپانیا هر ماه درصدی از حقوق ماهانه‌ فرد را کسر می‌کند. این سیستم به صورت تصاعدی با افزایش درآمد، مالیات را نیز بیشتر می‌کند. مالیات کلی، مجموع مالیات کشوری و منطقه‌ای است.

 

 

 

 

بهداشت و درمان در اسپانیا

رتبه‌ سوم کارآمدترین سیستم‌های بهداشت و درمان در جهان طبق مطالعه‌ مؤسسه‌ بلومبرگ در سال 2018 به اسپانیا تعلق دارد. هر دو بخش خصوصی و دولتی سیستم درمانی اسپانیا از شرایط مطلوبی برخوردار هستند. بعضی از مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها شامل خدمات هر دو بخش دولتی و خصوصی می‌شوند و بیمار باید سیستم مورد نظر را خودش انتخاب کند.

برای برخورداری از خدمات دولتی درمان اسپانیا باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • اقامت قانونی در اسپانیا
  • ثبت‌نام در مؤسسه‌ ملی تأمین اجتماعی
  • ارائه‌ کارت بهداشت عمومی

خانواده‌ کسانی که به صورت قانونی در اسپانیا اقامت دارند، تحت پوشش بیمه و مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند. همسر، خواهر، برادر و فرزندان تا بیست و شش سالگی مشمول این قانون می‌شوند.

 

اعزام دانشجو به اسپانیا

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبه‌رو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین با تجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.