به گزارش پارس به نقل از ایرنا، روزنامه آ ب ث نوشت: کریستینا د بوربون شاهزاده اسپانیا و دختر «خوان کارلوس» اول، که به اتهام نپرداختن مالیات و شکایت وزارت دارایی به دادگاه احضار شد، برای اولین بار بود که روی نیمکت متهمین نشست.

کریستینا ، فقط حاضر به پاسخ دادن به سوالات وکیل خود شد، هر چند که تنها کسی که در این دادگاه مایل به کسب اطلاعات از او بود، وکیل سازمان غیر دولتی 'دست های منزه' بود.

این وکیل، شاهزاده اسپانیایی را متهم به فرار مالیاتی کرده و سئوالات خود را به مدت 40 دقیقه در مقابل نگاه سخت کریستینا بدون پاسخ از سوی او مطرح کرد و چند بار هم از سوی قاضی بخاطر انجام ارزیابی های بی جا مورد مواخذه قرار گرفت.

خواهر پادشاه اسپانیا از بی گناهی همسرش دفاع کرد و گفت که ایده تاسیس موسسه «آیزون» Aizoon که ریشه تمام مشکلات قضایی او است، برای کانالیزه کردن درآمدهای حرفه ای شوهرش بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا اسناد را امضاء کرد، گفت که چون همسرم از من خواست و دربار مرا از انجام آن منع نکرده بود.

به گفته کریستینا ، او با منشی ویژه شاهزادگان و مشاور مالیاتی دربار مشورت کرده و هیچ کس به او نگفت که انجام این کار صلاح نیست، وگرنه آن را انجام نمی داده است.

در مورد تصمیماتی که در «آیزون» اتخاذ شده، کرستینا گفت که همسرش این تصمیمات را با مشاور مالی خود اتخاذ می کرد و او در هیچکدام از جلسات هیئت مدیره آنها شرکت نکرده است.

کریستینا 50 ساله به دست داشتن در تقلب مالیاتی متهم شناخته شده و همسر وی نیز با اتهام هایی چون کلاهبرداری و اختلاس مواجه است.

«خوسه کاسترو» قاضی دادگاه شعبه 3 پالما د مایورکا در شرق اسپانیا یک سال پیش تصمیم گرفت پس از مطالعه تمامی اسناد مدعی العموم ،وکیل مدافع و دادستانی ، شاهزاده اسپانیا را به دلیل کلاهبرداری مالیاتی محاکمه کند .

کاسترو در حکم خود گفت که کریستینا در دو جرم مالیاتی دست داشته و از طریق یک شرکت قلابی ، به همسرش در کلاهبرداری مالیاتی به مبلغ 337 هزار و 138 یورو کمک کرده است.

قاضی بر این باور است کریستینا و اوردانگارین از طریق موسسه «آیزون» که هر کدام مالک نیمی از سهام آن هستند، به این کلاهبرداری ها پرداختند، به گونه ای که اوردانگارین باید به دلیل کار خصوصی خود به عنوان مشاور مالی و اقتصادی خارج از موسسه مذکور، مالیات پرداخت می کرد اما درآمدهای خود را به حساب آیزون می گذاشت تا مالیاتی پرداخت نکند.

به گفته کاسترو، آیزون به عنوان پوششی برای کلاهبرداری های موسسه «نوئوس» که اوردانگارین با شریک خود «میگل تورس» داشت، عمل می کرد، طوری که اوردانگارین و تورس، از طریق آیزون به اختلاس و پولشویی مبالغی که از نهادهای دولتی دریافت می کردند، می پرداختند.

کاسترو در چهارم تیرماه سال 1393 تصمیم گرفته بود اتهام علیه کریستینا را به دلیل پولشویی و کلاهبرداری مالیاتی تایید و وی را دادگاهی کند .

در این راستا ، قاضی پرونده مذکور که از پنج سال قبل گشوده شده، اوردانگارین را به ارتکاب جرائم کلاهبرداری، فرار مالیاتی، پولشویی و اختلاس متهم کرد و قصد داشت در چارچوب پرونده آیزون ، کریستینا را به دست داشتن در جرائم دیگر همسرش در کلاهبرداری، پولشویی و فرار مالیاتی متهم کند.

این امر باعث شد که دادستانی کشور و وکیل مدافع اوردانگارین و کریستینا علیه تصمیم قاضی اعتراض کنند و پرونده به دادگاه استانی کشیده شود تا چند قاضی دیگر در این مورد نظر دهند.

در شانزدهم آبان ماه سال 1393 سه قاضی دادگاه استانی تجدیدنظر تصمیم کاسترو را بررسی کردند و در این راستا به دلیل اعتراض دادستان و وکیل های مدافع ، کریستینا را از اتهام پولشویی مبرا اما اتهام کلاهبرداری مالیاتی علیه وی حفظ شد، موردی که به کاسترو اجازه می داد پای کریستینا را به نیمکت دادگاه بکشاند .

وکیل های مدافع کریستینا و دادستانی کشور پس از تصمیم سه قاضی امید داشتند کاسترو در مورد کریستینا به اعمال دکترین بنام «بوتین» که بر اساس آن قاضی می تواند یک متهم مالیاتی را از نشستن روی نیمکت دادگاه آزاد کند ، بپردازد و حتی دادستانی کشور گفته بود کاسترو مجبور است و باید این دکترین را اعمال کند .

این موردی بود که وکیل های مدافع کریستینا و دادستانی انجام دادند و خواهان تبرئه شاهدخت بودند اما سه قاضی این تقاضا را نپذیرفته و وی را به روی نیمکت نشاندند.

در همین حال کاخ پادشاهی اسپانیا در مورد تصمیم قاضی اعلام کرد، قوه قضاییه ارگانی مستقل است و آنها به تصمیم دادگاه احترام می گذارند .

این در حالی است که پادشاه اسپانیا ، رابطه خود را با خواهرش قطع کرده و کریستینا حتی در اسپانیا نیز زندگی نمی کند بلکه به همراه همسر و فرزندان اش در ژنو به سر می برند .

افزون بر آن ، کریستینا در هیچ یک از مراسمی که دربار در آن شرکت داشته باشند، حضور ندارد.