دکتر علیپور پارسا با بیان اینکه به طور کلی بیماران و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی  به دو دسته بیماران اورژانسی و غیر اورژانسی تقسیم میشوند، اظهار کرد: بیماران اورژانسی غیر کرونایی نباید صرفا به دلیل ترس از ابتلا به کرونا از مراجعه به مراکز درمانی صرف نظر کنند چراکه یکی از مهمترین دلایل افزایش مرگ و میر، ترس بیماران از مراجعه به مراکز درمانی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: تمامی افرادی که دچار علائم تنگی نفس، درد قفسه سینه حاد، عرق سرد و یا هر علامتی که زنگ خطر مشکلات قلبی وعروقی است، باید سریعا خود را به مراکز درمانی دارای تجهیزات کمک درمانی بیماری قلبی برسانند.

وی همچنین درباره بیماران غیراورژانسی نیز توضیح داد: بیمارانی نیز پیش از شیوع اپیدمی کرونا کاندید جراحی قلب و یا بازکردن عروق به شکل غیر اورژانس شده بودند، اوایل شیوع کرونا به بیماران توصیه میشد که چنانچه این امکان با تشخیص پزشک وجود دارد این درمانها را تا دوماه به تعویق بیندازند ولی با مزمن شدن کرونا و پیچیده تر شدن شرایط درمان برخی بیماری‌ها در حال حاضر توصیه می‌شود که این بیماران در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این متخصص قلب و عروق با بیان این که زمان دقیقی برای پایان اپیدمی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بیمارانی که به هر دلیلی کاندید اعمال جراحی غیراورژانس شده‌اند و می‌توانند با نظر پزشک از درمان‌های دارویی استفاده کنند و یا چنانچه درد و تنگی نفس این بیماران را آزار نمی دهد می توانند حتی بیش از دو ماه هم در لیست انتظار عمل جراحی باشند به طور مثال در بسیاری از موارد، بیماری که با مشکلات قلبی مادرزادی روبروست می‌تواند تا پایان کرونا هم اعمال جراحی مداخله‌ای را به تعویق بیندازد.

وی به بیمارانی که برای چک کردن  فشار خون و یا تمدید داروها به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه می کنند نیز توصیه کرد: این دسته از بیماران باید با مشورت پزشک داروهای خود را تمدید کرده و هرگز الزامی وجود ندارد که اگر چنانچه فشارخون این بیماران پایدار است و یا نوسانی ندارد به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی گفت: در بیمارستان مدرس به عنوان مرکز اصلی درمان بیماری‌های قلبی و عروقی دانشگاه تمامی بیماران دچار سکته قلبی به صورت ۲۴ ساعته پذیرش می شوند و خدمات آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی اورژانس نیز همانند گذشته ارائه خواهد شد.

پیشگیری از افزایش مرگ و میر بیماری قلبی و عروقی باشیوع اپیدمی کووید  ۱۹ یکی از مهمترین اولویتهای حوزه درمان بود که دکتر علیپور پارسا به آن اشاره و تاکید کرد: با وجود این که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی به درمان مبتلایان به کرونا اختصاصا یافته ولی همچنان بخش قلب و جراحی قلب بیمارستان مدرس  به بیماران غیرکرونایی ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی خدمات ارائه می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه درباره بیماران مبتلا به کرونایی که احیانا با عوارض سکته قلبی روبرو میشوند نیز گفت: خدمت رسانی به این بیماران در بالاترین سطح به قوت در بیمارستان مدرس ادامه دارد.

وی هشدار داد: بیمارانی که دچار عوارض بیماری قلبی می‌شوند اگر چنانچه به مراکز درمانی مراجعه نکنند ممکن است با عوارض دائمی این بیماری و یا حتی مرگ و میر روبرو شوند.

دکتر علیپور پارسا یکی از علل ارائه خدمات و درمان  ۲۴ ساعته به بیماران سکته حاد قلبی را توضیح داد: به ازای هر دقیقه تاخیر در درمان افرادی که دچار سکته حاد قلبی شده اند رسیدگی به مشکل بیمار و رفع انسداد عروق قلب موجبات آسیب بیشتر به عضلات قلبی را فراهم می کند و بیمار به سمت نارسایی قلبی دائمی و یا غیر قابل برگشت خواهد رفت.

وی با اشاره به اجرای طرح ۲۴۷ با هدف درمان ۲۴ ساعته در هفت روز هفته بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی، خاطرنشان کرد: این طرح حدود ۲۰ سال است در این مرکز اجرا می‌شود و اگر چنانچه فردی دچار سکته حاد قلبی شود حتما باید بیمار در اسرع وقت اقدامات لازم برای وی در مراکز درمانی مجهز آنژیوگرافی انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه یکی از عوارض مبتلایان به کرونا را افزایش انعقاد پذیری در خون ذکر کرد و گفت: ممکن است این بیماری منجر به تشکیل لخته در بدن شود چرا که در برخی از بیماران عوارضی نظیر لخته در عروق مغز و قلب بدون داشتن هیچ بیماری زمینه قلبی عروقی ایجاد می‌شود.

وی لخته شدن خون در اندام هایی نظیر آئورت را یکی دیگر از عوارض احتمالی کرونا دانست و گفت: یکی از توصیه‌های درمانی در کنار سایر درمان‌ها در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بخشهای آی سی یو بستری می‌شوند تجویز داروهای ضد انعقادی است.