به گزارش پارس به نقل از ايسنا یک فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق با تاکید بر اهمیت درمان به موقع بیماری‌های روماتیسم قلبی گفت: چون در این بیماری به مرور زمان عضله قلب ضعیف می‌شود درمان به موقع حائز اهمیت است.

عنایت‌الله کریمیان اظهار کرد: در حقیقت بیماری روماتیسم قلبی عارضه یک عفونت درمان نشده نظیر گلو درد چرکی در دوران نوجوانی یا اوایل جوانی است که به دلیل درمان نشدن این عارضه یا کافی نبودن درمان، سبب بروز تورم‌های مفصلی در نواحی مختلف بدن و مشکلات حاد قلبی می‌شود.

وی افزود: در این مرحله می‌توان با درمان و یا بدون درمان موجب فروکش کردن عارضه شد ولی در مرحله بعدی این بیماری به صورت تنگی یا نارسایی قلبی نمود پیدا می‌کند که تنگی نفس فعالیتی، حس عدم کارایی در فرد ایجاد می‌شود و در حالت‌های پیشرفته نیز فرد حتی در حالت استراحت نیز دچار تنگی نفس می‌شود.

کریمیان تصریح کرد: بیماری‌های روماتیسم قلبی در کشورهای جهان سوم شایع‌ترین علت بیماری‌های دریچه‌ای قلب است در واقع این اختلال یک اختلال خود ایمنی است که در آن پادتن‌های تولید شده بر ضد باکتری استرپتوکوک، بر ضد مفاصل و قلب نیز واکنش نشان می‌دهد.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های قلبی و عروقی در خصوص میزان شیوع این بیماری، عنوان کرد: میزان شیوع در هر دو جنس یکسان است به همین خاطر زمانی که بیماری دریچه‌ای تنگی قلب تشخیص داده می‌شود بعد از درمان دارویی نیز باید تحت نظر پزشک باشند و اگر لازم بود اقدام به ترمیم و یا تعویض کنند؛ چرا که روماتیسم قلبی به مرور زمان موجب آسیب مدوام قلب، افزایش ناتوانی قلب، افزایش و تکرار بستری شدن فرد در بیمارستان و مرگ‌های زود رس نیز می‌شود.

وی در خصوص وضعیت استان در این زمینه یادآور شد:استان ما نیز از الگوی کشوری تبعیت می کند که این در کل دنیا نیز به همین شکل است یعنی بیماری‌های قلبی رو به افزایش بوده لذا اگر فردی در دوران جوانی دچار بیماری‌های پیش رونده و غیر قابل توجیه شد حتما تحت نظر پزشک قرار گیرد.