به گزارش پارس ، محمدتقی جغتایی در گفت وگو با فارس، افزود: مهندسی بافت یک حوزه بین رشته ای، بین علوم پزشکی و علوم دیگر به خصوص مهندسی و پلیمر است. این روش زیرمجموعه طب بازسازی به معنی ترمیم ضایعات ارگان های بدن است.

وی ادامه داد: سلول، بافت بین سلولی و فاکتور رشد در مهندسی بافت تأثیرگذار هستند و با این روش می توانیم جدار ضعیف شده در اعمال جراحی را با استفاده از سلولهای مصنوعی یا مِش طبیعی تقویت کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه پژوهش در حیطه مهندسی بافت در ایران در حال رشد و پیشرفت است تصریح کرد: از طریق مهندسی بافت مشکلات استخوانی برطرف می شود چرا که می توان درون استخوان ها را پر کرد، غضروف تحلیل رفته زانو را ترمیم کرد همچنین اعضایی مانند بینی، لاله گوش و پرده صماخ نیز ترمیم و بازسازی می شود.

جغتایی گفت: در نخستین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی ایران متخصصان علوم بالینی، علوم پایه پزشکی و مهندسی حضور دارند و حتی از متخصصان علم نساجی برای تولید الیاف نانو بهره گرفته ایم.

وی ادامه داد: در نخستین کنگره سلولی و مولکولی ۱۵۰ مقاله ارسال شد که از میان آنها ۱۳۰ عنوان به صورت شفاهی و پوستر در کنگره ارائه می شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد حوزه های درمانی مهندسی بافت در این کنگره تصریح کرد: مبانی و اصول مهندسی بافت، تحریک سلولها، ترمیم استخوان، دستگاه اسکلتی و عضلانی، دستگاه عصبی، قلبی - عروقی، دستگاه ادراری، گوارش و ترمیم پوست ارائه مقاله داشته ایم.

جغتایی گفت: گزارشی که از مقالات چاپ شده در خاورمیانه به دست آمده نشان می دهد ایران در رشته مهندسی بافت جزو برترین کشورهاست و در حال حاضر در حوزه ترمیم پوست، غضروف، عضلانی و اسکلتی، قلب - عروق و علوم اعصاب مطالعات بالینی دارد و درمان در این حوزه ها انجام می شود.

وی هزینه درمان ضایعات به وسیله مهندسی بافت را بستگی به نوع ترمیم انجام شده دانست و گفت: به عنوان مثال در درمان بیماریهای آرتروز و دردهای شدید زانو، هزینه ترمیم زانو بستگی به نوع غضروفی دارد که استفاده می شود.