«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه به سخنان چند روز پیش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه ریاست‌جمهوری «ریچارد نیکسون» درباره تنش‌ها با چین واکنش نشان داد.

وی که در پاسخ به سوال رسانه‌ها این سخنان را مطرح می‌کرد، گفت: «ما از لحن تهاجمی سخنان آقای پامپئو که به صورت قابل پیش‌بینی حاوی اظهاراتی خام درباره سیستم اجتماعی و سیاسی و رهبران چین بوده، شگفت زده شدیم. متاسفانه این روزها، این موارد در دیپلماسی سیاست خارجی آمریکا معمول شده است.»

زاخارووا اضافه کرد: «تنش در روابط با پکن که توسط واشنگتن تحریک شده، علاوه بر آنکه به آمریکا و چین آسیب می‌رساند، روابط خارجی را نیز به شدت پیچیده می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «چین و آمریکا اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل بوده و نقشی مهم در روابط جهانی ایفا می‌کنند. این دو کشور به همراه دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت ویژه‌ای برای حفظ ثبات جهانی دارند.»

زاخارووا گفت: «ما اظهارات پامپئو درباره احتمال کشیده شدن مسکو به کارزار آمریکا علیه چین را تلاش ساده‌لوحانه دیگری برای پیچیده کردن همکاری روسیه و چین و شکاف در روابط دوستانه میان این دو کشور می‌پنداریم.»

وی تاکید کرد: «ما قصد داریم تا همکاری با چین را تقویت کنیم، چون این همکاری را مهمترین عامل در ثبات بخشیدن به شرایط جهان می‌دانیم.»

پامپئو روز جمعه طی سخنرانی در کتابخانه نیکسون در کالیفرنیا، گفت واشنگتن و متحدانش باید از «روش‌های قاطعانه و خلاقانه‌تری» برای فشار آوردن به حزب کمونیست چین جهت تغییر رفتار خود، استفاده کنند.

وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی، با درخواست از کشور‌های جهان برای پایان دادن به «تعاملات کورکورانه» با چین، اتهام‌زنی‌های واشنگتن علیه پکن درباره مسائلی مانند «عملکرد تجاری غیرمنصفانه، نقض حقوق بشر و نفوذ به جامعه آمریکایی» را تکرار کرد.

پامپئو با بیان اینکه ارتش چین «قوی‌تر و تهدیدآمیزتر» شده است، گفت رویکرد در قبال پکن باید «بی‌اعتمادی و راستی‌آزمایی» باشد.