«شرایط خراسان رضوی بغرنج است»، این جمله را ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر بیان کرد. او در پاسخ به سوال مجری برنامه در رابطه با رشد 300 درصدی ابتلا به کرونا در مشهد گفت: متاسفانه در استان خراسان رضوی چنین افزایشی داشتیم و به همین دلیل در هفته گذشته با نظر دکتر نمکی، سه نفر از معاونین و چند نفر از مدیرکل‌ها به مشهد رفتیم و مشورت‌هایی دادیم، ضمن اینکه خود دانشگاه و استاندار خوب کار می‌کنند اما شرایط آنجا بغرنج است.  

در ادامه برنامه حسن جعفری، معاون استاندار خراسان رضوی در ارتباط تصویری با برنامه، صحبت‌هایش را با آمار وضعیت شهرهای استان در شیوع کرونا آغاز کرد و گفت: با وجود تلاش همه دست اندرکاران که از بهمن فعالیت گسترده‌ای را  در مقابله با کرونا انجام داند، متاسفانه وضعیت استان ما قرمز است. ۱۹ شهر قرمز، همچنین 6 شهر نارنجی، دو شهر زرد  و چهار شهر سفید داریم.

وی در رابطه با علت این رشد ابتلا به کرونا در مشهد بیان کرد: در موج اول در 29 فروردین شاهد پیک بالای تعداد فوت‌شدگان و بستری‌ها بودیم و متاسفانه برای موج دوم نیز در 29 تیر شاهد افزایش قابل توجه در بستری‌شدگان و فوتی‌ها بودیم که دلیل اصلی این افزایش قابل توجه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی فردی و اجتماعی است و طبق تحلیلی که صورت گرفته یک مقدار اطمینان کاذب و باور غلط به عدم ابتلا در بین مردم ایجاد شده بود. بر اساس صحبتی که با تعدادی از بیماران انجام شده، آنها عنوان کردند که ما فکر نمی‌کردیم به این بیماری مبتلا شویم.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای خراسان رضوی ادامه داد: ستاد مقابله با کرونای استان به صورت چندوجهی که شامل مباحث اقتصادی، فرهنگی، بهداشت و درمان و مذهبی است مباحث مربوط به کرونا را پیگیری می‌کند. تمرکزی که در حوزه استان وجود دارد در بهداشت فردی و در راستای زدن ماسک است. براساس آخرین آمار ما 76 درصد مردم استان ماسک می‌زند. در ادارات 91 درصد و در مشاغل و صنوف هم  ۸۲ درصد ماسک می‌زنند. تمام تلاش ما این است که پروتکل‌ها در تمام سطح اعمال شود و مردم به عنوان عناصر اصلی به کمک ناظرین بیایند و شاهد این باشیم که وضعیتمان  مناسب‌تر باشد. 

جعفری در مورد میزان سفرها به مهشد هم عنوان کرد: طبق آخرین آمار 37 درصد شاهد ورود به حوزه استان بودیم، آقای حریرچی هم اعلام کردند ۲۰ درصد بستری‌های ما افراد غیر بومی هستند.

وی همچنین با اشاره به نظارت‌ها در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی یادآور شد: در حوزه درمان باید توجه کنیم که تعدادی از کادر درمان فعلی استان به شهادت رسیدند و تعدای مبتلا و بستری هستند؛ بنابراین فشار مضاعفی بر افرادی که ماندند وجود دارد و خواهشم این است که مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

مشهد مدت‌ها بود که در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار داشت و هیچ محدودیتی در آن اعمال نمی‌شد اما پس از افزایش قابل توجه موارد ابتلا به کرونا و آمدن معاون وزیر بهداشت به مشهد بالاخره ستاد مقابله با  کرونای استان روز گذشته تصمیم به اعمال برخی محدودیت‌ها گرفت که بر اساس مصوبات این جلسه اماکن تجمعی شامل سینماها، سالن های تئاتر، آرایشگاه های زنانه، سالن های زیبایی، مراکز تفریحی و آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه های بدن سازی، کتابخانه ها و باشگاه های ورزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود، همچنین اتراق در پارک ها، بوستان ها، تفرجگاه ها و حاشیه بولوارها ممنوع است.

همچنین روز گذشته وزیر بهداشت در حکمی دکتر فریدون نوحی را به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر در مدیریت بیماری کرونا در استان خراسان رضوی منصوب کرد که در بخشی از این حکم انتصاب آمده است: «بدیهی است باتوجه به تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم شیوع در استانهای خراسان شمالی و جنوبی بر مراکز درمانی مشهد مقدس، در صورت نیاز، مداخله اجرائی جنابعالی در استانهای مذکور در مدیریت بیماری اعمال خواهد شد».