ابراهیم رفیعی با اشاره به آخرین وضعیت سرویس مدارس، اظهار کرد: در افکار عمومی و از نظر عموم مردم، آموزش و پرورش متولی اصلی سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزی است؛ در حالی ‌که سرویس مدارس دارای یک ستاد است که زیر نظر شخص فرماندار هر شهرستان بوده و دبیر این ستاد نیز شهرداران آن شهر به شمار می‌روند و آموزش و پرورش فقط یکی از اعضای آن است و این ستاد در خصوص تعیین شرکت‌های ذی‌صلاح و نیز تصویب نرخ قیمت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند و نماینده آموزش و پرورش که در این ستاد حضور می‌یابد فقط به‌عنوان یک رای در تعیین مصوبات نظر می‌دهد و بیشتر برای هماهنگی با مدارس در این ستاد حضور دارد.

وی افزود: تفاوت نرخ‌های سرویس ایاب و ذهاب نیز با توجه شرایط مختلف، از جمله بعد مسافت است که توسط ستاد به مدارس ابلاغ می‌شود که پس از آن مدیر مدرسه با اعضای انجمن اولیا و مربیان تشکیل جلسه داده و نسبت به ساماندهی افراد متقاضی سرویس بر اساس دستورالعمل اعلامی ستاد نسبت به اجرای آن اقدام می‌کند.

این مسئول با اشاره به لباس فرم مدارس، ادامه ‌داد: هیچ‌گونه الزامی در تهیه لباس فرم دانش‌آموزان وجود ندارد. وجود لباس فرم توسط اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه تصویب می‌شود و در اصل خود اولیا تعیین‌کننده هستند و سایر دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها در این خصوص جنبه کمکی به اجرای بهتر این موضوع دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان یادآور شد: در ستادی مشابه با حضور نمایندگانی از سازمان صمت، اصناف تولیدی پوشاک و سایر مراجع ذی‌صلاح، بر نرخ قیمت پارچه و لباس تعیین تکلیف شده و در مدارس فقط جنبه ظاهری و رنگ لباس تعیین می‌شود، البته  باید به این نکته نیز توجه داشت زمانی که اکثریت اولیای مدرسه راغب به اجرای باشند، مدیران‌ مدارس تلاش می‌کنند تا عده معدودی که مخالف طرح هستند را نیز همراه کرده تا برای همه دانش‌آموزان لباس فرم یکسان تهیه شود و این نکته را نیز باید گفت که برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت ضمن حفظ شان و آبروی آنان به‌ صورت رایگان لباس فرم تهیه می‌شود.

رفیعی در رابطه با نحوه پرداخت هزینه سرویس مدارس در ایام تعطیلی سالتحصیلی گذشته، خاطرنشان کرد: فقط ۱۵ روز از اسفندماه سال گذشته و آن هم به‌صورت توافقی هزینه پرداخت می‌شود و در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال هیچ‌گونه هزینه‌ای نباید پرداخت شود. در خصوص شهریه مدارس غیردولتی نیز دو نوع شهریه ثابت و مکمل و فوق‌برنامه وجود دارد که شهریه مربوط به فوق‌برنامه‌ها در ایام تعطیلی مدارس نباید پرداخت شود و در پیش‌دبستانی‌ها نیز همین روال وجود دارد و بدیهی است که والدین در صورت دریافت نکردن خدمات در زمان تعطیلی مدارس در ایام کرونایی نیاز به پرداخت هزینه نخواهند داشت.