پايگاه خبري تحليلي «پارس»- شاهي- سيستان و بلوچستان از جمله استان هاي کشور است که سال ها به دلايل مختلف از جمله توسعه نيافتگي نام محروم را به دوش مي کشد و اين محروميت از نبود زيرساخت هاي لازم و حداقل ها تا مشکلات و کمبود فضاهاي آموزشي را شامل مي شود و بر اين اساس مسئولان در تلاشند که اين خطه از کشور مانند ساير استان هاي ايران مطرح و شناخته شود.

بسياري از دانش آموزان سيستان و بلوچستان به ويژه در جنوب استان سال هاست که با کلاس هاي خشت و گلي به تحصيل مشغول هستند. هر چند که به گفته مسئولان در سال هاي گذشته اقدامات قابل توجهي براي رفع کمبودهاي دانش آموزان اين استان انجام شده اما هنوز بسياري از روستاهاي سيستان و بلوچستان حتي از داشتن فضاي مناسب آموزشي و مدرسه نيز محروم هستند و با سختي درس مي خوانند. يکي از مناطق اين استان که دانش آموزان آن از داشتن امکانات مدرسه محروم هستند روستاي همت آباد کنارک است.

همت آباد از روستاهاي پرجمعيت بخش زرآباد اين شهرستان محسوب مي شود که به گفته اهالي آن حدود هزار نفر جمعيت دارد. اين روستا در کنار جاده کنارک- جاسک واقع شده و شغل اکثر مردم آن کشاورزي است.

مردم اين روستا قبلاً دامدار بوده و به صورت عشايري زندگي مي کرده اند که پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل جهادسازندگي در زرآباد مردم در يک جا سکونت پيدا کردند.

چند نفر از اهالي اين روستا در تماس هاي تلفني با دفتر روزنامه «سيستان و بلوچستان» خواستار رسيدگي مسئولان به اين روستا شدند.

يکي از اهالي همت آباد مي گويد: اين روستا نزديک به هزار نفر جمعيت دارد و يکي از روستاهاي پرجمعيت زرآباد است که از داشتن حداقل امکانات اوليه محروم است.

«س.مهدي پور»، مي افزايد: حدود 300 دانش آموز در اين روستا مشغول به تحصيل هستند اما ماه هاست که به دليل نداشتن کلاس درس، بر مشکلات و کمبودهاي آنها اضافه شده است.

وي بيان مي کند: دانش آموزان 6 پايه کلاس دبستان در اين روستا مشغول به تحصيل هستند که تنها دو کلاس درس دارند و بقيه پايه ها در فضاي آزاد داير است.

يکي ديگر از اهالي مي گويد: قبلاً يکي از اهالي اين روستا خانه خود را به صورت رايگان در اختيار دانش آموزان قرار داده بود که در آن مشغول به تحصيل بودند که اين خانه نيز بسيار فرسوده و قديمي بود.

«محمد.س»، مي افزايد: با توجه به نياز صاحب اين منزل به خانه خود، حدود ۸ ماه است که دانش آموزان در فضاي آزاد و زير درختاني که حتي سايه هم ندارند مشغول به تحصيل هستند.

وي بيان مي کند: اهالي روستاي همت آباد تاکنون چند بار براي ساخت مدرسه در اين روستا به آموزش و پرورش و فرمانداري شهرستان مکاتبه کرده اند اما تاکنون هيچ نتيجه اي نداده و به آن رسيدگي نشده است.

وي خاطرنشان مي کند: فرزندان و دانش آموزان ما از حداقل امکانات براي تحصيل محروم هستند و حتي کلاس درس مناسبي ندارند اما با اين وجود دانش آموزان بسياري هستند که با همه اين کمبودها نام اين استان را در زمينه تحصيل با سرافرازي در کشور بر زبان ها جاري ساخته اند.

فرماندار کنارک نيز در اين باره گفت: روستاي همت آباد بخش زرآباد مدرسه دارد اما مدرسه آن فرسوده و قديمي است.

«بيژن بختيار»، مي افزايد: يکي از مشکلات اساسي در روستاها اين است که جمعيت دانش آموزي به حد مناسب و استاندارد نمي رسد و اداره نوسازي و تجهيز مدارس و آموزش و پرورش براي فضا و تأمين نيروي اين مدارس عملاً نمي تواند کاري انجام دهند که اين موضوع خود نيز از مشکلات مهم است.

وي بيان مي کند: اين مشکل براي تمامي استان هاست و با توجه به اينکه سيستان و بلوچستان منطقه اي محروم محسوب مي شود، مختص اين استان و شهرستان نيست.

وي ادامه داد: براساس سياست هايي که وجود دارد براي ايجاد امکانات در روستاهاي کم جمعيت، روستايي که در ميان چند روستا مرکزيت داشته باشد در آن مدرسه و خانه بهداشت و ساير امکانات ساخته مي شود که روستاهاي با جمعيت کم و نزديک به اين مرکز از اين امکانات بهره مند شوند. وي مي گويد: براساس اين دستورالعمل و همه مشکلاتي که وجود دارد در روستاهاي اين شهرستان در حال اقدام و آمايش هستيم که به نتيجه اي برسيم تا در روستاهاي مرکز محور، خانه بهداشت و مدرسه در حد دبستان و راهنمايي احداث شود.

فرماندار کنارک بيان مي کند: با اين وجود مدت هاست که آموزش و پرورش استان با کمبود نيرو مواجه است که مناطق کم برخوردارتر مانند اين شهرستان نيز بيشتر با اين موضوع و کمبود نيرو در بحث آموزش و تحصيل روبرو هستند.

وي خاطرنشان مي کند: اگر فضاي فيزيکي نيز براي تحصيل دانش آموزان ايجاد شود با وجود اينکه در بعضي مناطق اين شهرستان اين اتفاق افتاده است باز هم براي تأمين نيرو با مشکل روبرو هستيم و نبود نيرو در آموزش و پرورش و در بعضي مقاطع تحصيلي و نداشتن دبيران مرتبط با بعضي از درس ها از جمله مشکلاتي است که در اين شهرستان در حال پيگيري و منعکس کردن آنها به مرکز استان هستيم.

مديرکل نوسازي، تجهيز و توسعه مدارس نيز در اين باره مي گويد: مشکلات و نيازهاي هر شهرستان توسط فرماندار و رئيس آموزش و پرورش آن در کميته برنامه ريزي شهرستان مطرح مي شود و براي ساخت و تجهيز و نوسازي آنها اولويت بندي و تصميم گيري مي شود.

«عليرضا راشکي»، افزود: اين اداره کل يکي از منابع دريافت خبر و اطلاعات است که اصل موضوع در خود آن شهرستان اتفاق مي افتد و از طريق فرماندار، بخشدار و رئيس آموزش و پرورش در آن شهرستان اين مشکلات مطرح مي شود تا اين اداره کل ساخت و ساز و تجهيز مدارس را در اولويت قرار دهد.

وي مي گويد: اهالي و دهيار همت آباد مي توانند به آموزش و پرورش و يا فرمانداري شهرستان مراجعه و مشکلات خود را بيان کنند و در اين خصوص کميته برنامه ريزي در آن شهرستان تشکيل شود.

مبناي اين اداره کل نيز براي ساخت و تجهيز مدارس اين است که مناطق دورافتاده و مناطقي که مشکل بيشتري دارند در اولويت قرار گيرند. رئيس آموزش و پرورش کنارک نيز در اين باره مي گويد: مشکل اين شهرستان و نداشتن مدرسه فقط مختص روستاي همت آباد در بخش زرآباد نيست بلکه بسياري از روستاهاي اين شهرستان فاقد مدرسه و فضاي مناسب آموزشي است.«عبدالناصر حسين زايي»، مي افزايد: کمبود فضا براي مدارس در کنارک يک مشکل کلي و اساسي است و از حوزه اختيارات اين اداره خارج است، آموزش و پرورش براي تأمين فضا نمي تواند کاري انجام دهد و در اين خصوص اعتباري هم ندارد.وي ادامه مي دهد: ايجاد فضاي مناسب آموزشي مربوط به اداره کل نوسازي، تجهيز و توسعه مدارس استان است که آموزش و پرورش نيز به ترتيب اولويت مشکلات را به آن اداره کل منعکس مي کند.وي مي گويد: 25 مورد تخريب و بازسازي مدارس در شهرستان در اولويت قرار دارد که به اداره کل نوسازي و تجهيز مدارس هم اعلام شده است و آنان نيز با توجه به محدوديت ها و اعتباراتي که دارند در اولويت قرار مي دهند.