حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی، شامگاه دوشنبه ۳۰ تیرماه در نشستی با اساتید حوزه و دانشگاه، اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان رسانه‌ای در سالن سلمان ساوجی که با موضوع راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای برگزار شد، با تاکید بر اینکه رسانه یک شمشیر دو لبه است، اظهار کرد: رسانه ابزاری برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور بوده و زمینه ساز پیشرفت و توسعه جامعه است و برعکس، همین رسانه می‌تواند موجب بدبختی و فروپاشی یک کشور شود.

وی تصریح کرد: رسانه را نباید بست بلکه باید حمایت و هدایت کرد و در عین حال باید سواد رسانه‌ای مردم را ارتقا داد تا مردم هم بر کار رسانه نظارت کنند، نه اینکه لزوما دولت‌ها بخواهند بر کار رسانه نظارت داشته باشند.

امام جمعه ساوه با تاکید بر اینکه اگر مردم سواد رسانه‌ای نداشته باشند، جریان‌سازی‌های بدون پشتوانه مبتنی بر تفکر و دانش زمینه ساز فروپاشی کشور خواهد شد، افزود: سواد رسانه‌ای یعنی اینکه مردم منفعل نباشند و با مشاهده هر پیامی تماشاگر نبوده و منفعلانه عمل نکنند بلکه با تحقیق به دنبال راستی آزمایی پیام و خبر بوده و سپس اقدام به انتشار آن کنند.

وی تاکید کرد: جهش در تولید ملی و دور زدن تحریم‌ها تنها راهکار برون رفت از شرایط دشوار اقتصادی است که دانش رسانه‌ای مردم می‌تواند در تحقق این راهکار موثر باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی ساوه با اشاره به اینکه در شرایط کنونی دچار یک جنگ هیبریدی و ترکیبی هستیم و باید همه به صحنه بیایند، اظهار کرد: در شرایط جنگ اقتصادی و فرهنگی، همه باید برای کشور سربازی کنند و یقین بدانید برای حفظ دین، انقلاب و غیرت انقلابی راهی جز ارتقای سواد رسانه‌ای برای مقابله با دشمن و افزایش ضریب امنیتی کشور نیست.

وی خطاب به فعالان فضای مجازی و آحاد مردم گفت: هر آنچه در فضای مجازی مشاهده کردید را فوری قبول نکنید بلکه با تحلیل و تعمق و تفکر، اول درست یا نادرست بودن آن را بررسی دقیق کنید و سپس آن پیام را منتقل کرده و بازنشر دهید.

حجت الاسلام حسینی در ادامه به راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: رشد عقلانیت، رشد تفکر، ترویج تفکر انتقادی، پرهیز از شخصیت زدگی، آشنا شدن و آشنا کردن با شگردهای رسانه‌ای مانند تحریف، ترغیب به مناظره و شنیدن آرای مختلف، مدیریت هیجانات، تسلیم نشدن به غوغاسالاری و جوزدگی که منجر به نابودی کشور می شود و زود قضاوت کردن قبل از تحقیق و بررسی، از راهکارهای مهم ارتقای سواد رسانه‌ای است.

وی با انتقاد از سبک آموزشی رایج در کشور گفت: سبک آموزشی فعلی ناصحیح است و حفظیات جای خود را به فهم و درک داده است. باید با تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی برای ارتقای سطح فهم و درک نخبگان جامعه اهتمام جدی داشت.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد عمومی یکی از سرمایه‌های کشور است و اگر تضعیف شود جامعه فلج می شود و اقتدار و قدرت نظام رو به افول خواهد رفت، گفت: شایعه پذیری، زودباوری و سطحی‌نگری از مهمترین آفات جامعه است که با ارتقای سواد رسانه‌ای این آفات که زمینه ساز بروز آسیب‌های اجتماعی است از بین می‌رود.

امام جمعه ساوه تصریح کرد: مایوس کردن مردم و ایجاد فضای ناامیدی در بین آنها برنامه اصلی دشمن برای انزوای نظام اسلامی بوده و آسیب‌زاست و موجب تضعیف اقتدار کشور می شود.

در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان نیز با تاکید بر اینکه صرفا با موعظه نمی‌توان جامعه را قانونمند کرد، گفت: فعالیت موثر رسانه‌ها می‌تواند جامعه را قانونمند کند.

پروفسور داود حبیبی از رسانه‌ها به عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه یاد کرد و افزود: رسانه به عنوان چشم بیدار جامعه وقایع و اتفاقات را رصد کرده و درصدد برطرف کردن مطالبات و مشکلات جامعه بر می آید.

وی تصریح کرد: رسانه آزاد انتقال دهنده درست وقایع و رویدادهاست و مقابله با فساد، رسانه آزاداندیش و مستقل می‌خواهد تا بتواند این معایب را منعکس کرده و درصدد رفع آن برآید.

حبیبی تصریح کرد: اگر بهترین قانون وضع شود، اما نظارت صحیح بر حسن اجرای آن صورت نگیرد قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. باید مسئولان را متقاعد ‌کنیم تا وقایع را آنچنان که هست منتقل کنند تا عطر خوشبوی فضای اداری سالم و عاری از فساد در جامعه جاری و ساری شود.