به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، خدادی در برنامه "تیتر امشب " شبکه خبر سیما که به همراه فضائلی مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس برگزار شد افزود: نمی توان به حرکت سالهای اخیر رسانه ای کشور نمره منفی داد بویژه اینکه فضای تقابل در رسانه ها به حداقل رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: مشکل ما در رسانه ها این است که این ابزار تبدیل به نیاز نشده است و هر اندازه رسانه از کاربری منطقی خود فاصله بگیرد طبیعی است که تأثیرات معکوس خواهد داشت بنابراین باید رسانه ها از حالت ابزاری خارج شوند.

خدادی تأکید کرد: باید فضای رسانه ای بگونه ای باشد که اگر فردی در جامعه زمانی که روزنامه ای را خرید نکند احساس کند چیزی از دست داده است اما هم اکنون در این مرحله قرار نداریم.

وی وجود تضارب آرا در جامعه را نشانه پویایی هر جامعه دانست و گفت: اینکه رسانه پیگیر اخبار جنجالی است به خاصیت و جذابیت رسانه مرتبط است و در غیر این صورت همانند یک کتابی می شد که به صورت جاری حرکت عادی دارد.

خدادی ادامه داد: مردم ما انسانهایی خوشبین و مهربانند اما اینکه در نقد همدیگر دچار مشکل هستیم علتش به نبود مهارت برمی گردد و اگر در سطح مسئولان یا رسانه نقدها تخریبی است در میان جامعه نیز چندان نقد و گفتگو با شیوه مناسب صورت نمی گیرد بنا بر این باید مهارت را آموزش داد و فراگیر کرد.

وی گفت: جامعه ایرانی جامعه ای ناامید نیست بلکه جامعه ای است با تضارب آرا و متفاوت از جامعه ای که یک پادشاه در آن حکومت می کند و کسی جرأت حرف زدن ندارد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی یکی از مشکلات فضای رسانه ای کشور را مبدأ‌ خبر عنوان کرد و گفت: بسیاری از خبرها در کشور بر پایه مبدأ منتشر می شود که غالباً‌ نقل و قول است و کامل نیست در حالیکه در رسانه حرفه ای به ماهیت خبر توجه می شود.

وی افزود: مثلاً خبر انتصاب یک فردی که هنوز حکمش را نگرفته است ضرورتی ندارد و نمی توان نام آنرا خبر گذاشت.

در ادامه برنامه آقای کمالی پناه روزنامه نگار روزنامه ابتکار نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه در جامعه دچار مشکل بدبینی هستیم افزود: این بدبینی مختص دهه های اخیر نیست بلکه مسئله تاریخی است و در بوستان سعدی نیز در بخش تربیت این مسئله مشخص است.

وی گفت: البته بخشی از بدبینی ها حاصل عملکردهاست بنا بر این رفتار شخصیتهای سیاسی روی مردم تأثیر می گذارد.

فضائلی: در فضای رسانه ای از نبود فقه رسانه دچار مشکل هستیم

کارشناس رسانه گفت: امروز بین مسئولان رقابتی در انتشار اخبار منفی بوجود آمده است بگونه ای که گاهی اوقات حرفها از سنجیدگی لازم برخوردار نیست.

آقای فضائلی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما که به همراه خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد افزود: مثلاً اگر یک مسئولی از فساد سه هزار میلیاردی خبری منتشر کند مسئول دیگر کسر شأنش می شود که خبر ۲۵۰۰ میلیاردی اعلام کند بلکه می گوید خبر باید پنج هزار ، هفت هزار و یا بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه در فضای رسانه ای از نبود فقه رسانه دچار مشکل هستیم افزود: فقه رسانه به ما می گوید که کدام خبر حرام ، کدام واجب و کدام مستحب است .

فضائلی ادامه داد : اگر چه برخی زوایای خبر روشن است اما فقه می تواند به طور جامع انتشار آنرا مدیریت کند.

وی اضافه کرد: امروز به شدت به آموزش فعالان رسانه ای نیازمندیم تا بدانند که نقش شان تا چه اندازه در جامعه مؤثر است.

مدیرعامل انتشارات سروش ادامه داد: اگر قرار باشد جامعه منطبق با ارزش های اخلاقی و دینی رشد کند انتظار از فضای رسانه ای بیشتر است چرا که نقش مؤثری دارد.

فضائلی گفت: برخی خبرها در رسانه ها بی مبناست و به نظر می رسد در فضای رسانه ای به سمتی می رویم که گرایش به اخبار منفی نیاز است که باید آنرا رفع کنیم.