رائد صلاح، رئیس جنبش اسلامی فلسطین در گفتگوی مطبوعاتی بعد از سه سال حبس و بازداشت خانگی گفت: رژیم اسرائیل تجاوز به مسجدالاقصی را با هدف انتقال به مرحله جدید افزایش می‌دهد. تجاوزات کنونی به مسجدالاقصی در راستای آمادگی برای انتقال به مرحله آخر و آن ایجاد معبد بر روی ویرانه‌های مسجدالاقصی است.

وی گفت: طمع‌ورزی‌های رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی تنها به سیطره بر باب الرحمه یا طمع در تقسیم زمانی و مکانی این مسجد یا سیطره بر گورستان باب الرحمه محدود نشده است. هدف اشغالگران اسرائیلی سیطره بر تمام الاقصی است. با صراحت می‌گویم کسی که گمان می‌کند می‌توان با اسرائیل درباره مسجدالاقصی به توافق رسید در توهم به سر می‌برد. اسرائیل خواهان سیطره کامل بر مسجدالاقصی است و نمیخواهد کسی رقیب او در داخل الاقصی یا قدس باشد و در این باره با او نزاع کند. تنها راه برای حفظ مسجدالاقصی با هویت عربی، اسلامی و فلسطینی‌اش زوال اسرائیل است.

وی گفت: نباید درباره تجاوزات ظالمانه اسرائیل ساکت بنشینیم. سکوت در برابر این تجاوزات حرام است. الاقصی در خطر است، کل الاقصی در خطر است. باید فلسطینی‌ها، ساکنان قدس و اعراب و مسلمانان در نزاعشان با اشغالگران استراتژی واضحی براساس حفظ حق ابدی در الاقصی داشته باشند.

وی گفت: رژیم اشغالگر می‌خواهد یکجانبه درباره الاقصی تصمیم بگیرد. می‌خواهد به جهان بفهماند که خودش تصمیم‌گیرنده درباره الاقصی است و تنها طرفی است که در این مسجد دارای حاکمیت است و حق دارد درباره کسانی که وارد آن شده یا از آن خارج می‌شوند، تصمیم بگیرد. این اقدامات در راستای ایجاد معبد اسطوره‌ای است.

رائد صلاح گفت: درست است که رژیم اشغالگر ادوات سرکوب، زندان و باتوم را دارد اما ما نیز حق داریم و حق ما قوی‌تر است. حق ما بر تمامی ابزارها پیروز خواهد شد و تنها راهکار برای نجات مسجد ما و حفظ آن زوال اسرائیل است. رژیم صهیونیستی برای حذف هیئت اوقاف اسلامی و گرفتن امور از دست آن از طریق تبدیل آن به هیئت‌های صوری در راستای تلاش برای سلطه بر الاقصی تلاش می‌کند.

صلاح نسبت به قبول حاکمیت اسرائیل بر مسجد الاقصی یا تعامل با هرگونه طرحی که بر نفوذ و سیطره این رژیم بر این مسجد بیفزاید، هشدار داد.

وی گفت: مسجد الاقصی حق مسلمانان، اعراب و فلسطینی‌ها است، الاقصی در خطر است، الاقصی تاج قدس است، یک مکان مقدس مثل مکه است، بزرگتر از روح ماست.

صلاح در پیامی به ساکنان قدس گفت: نقش امروز شما تاریخی و سرنوشت‌ساز است. امت بر روی شما حساب باز کرده است. شما امروز نماینده مردان و زنان هستید و باید باثبات باشید. پیام من به ساکنان قدس این است که صبور باشید و تقوای الهی پیشه کنید شاید رستگار شوید. شما اکنون محور جهان هستید و همگان مراقب مواضع و برخوردهای شما هستند. ثابت قدم باشید. به امید خدا هر زمان او بخواهد هر لحظه اشغالگران رو به زوال هستند.

صلاح در پیامی به فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ گفت: ساکنان ما در داخل فلسطین پشتیبان ساکنانمان در قدس اشغالی هستند ما باید هر روز این همبستگی را حفظ کنیم.

وی در پیامی به جهان عربی و اسلامی گفت: باید امت عربی و اسلامی از ساکنان قدس و محافظان مسجد الاقصی حمایت کنند چراکه نماینده تمام امت هستند. امت ما در خارج باید بدانند که این پرونده آن‌هاست و باید آن را حفظ کنند.

وی درباره وضعیتش در حبس خانگی گفت: سه سال در حبس به سر برده‌ام و از ارتباط با رسانه‌ها منع شدم. رژیم اشغالگر گمان می‌کند که قطع ارتباط من با رسانه‌ها به او اجازه می‌دهد سخنانی که دیرزمانی روی آن متمرکز شده‌ام قطع شود؛ سخنانی که درباره آرمان‌های اسلامی و پیروزی قدس و مسجدالاقصی است. 

وی گفت که وارد جنگ قضایی با رژیم اشغالگر شده و پیروزی‌هایی در آن به دست آورده است. آزاده وارد زندان می‌شوم و با آزادگی از آن خارج می‌شوم. آزادی من تنها با آزادی قدس و مسجد الاقصی تکمیل می‌شود.