دکتر "نوذر نخعی"درباره شیوع طاعون خیارکی گفت: طاعون خیارکی بیماری جدیدی نیست و در محدود کشورهایی این مورد گزارش شده است و این موضوع جایی برای دغدغه ندارد و مردم ایران نباید نگران این بیماری باشند.

وی با تاکید برآنکه کنترل بیماری طاعون خیارکی بسیار آسان است، تصریح کرد: این بیماری درمان و دارو دارد ضمن آنکه مردم می توانند با یکسری اقدامات از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

این متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عامل بیماری طاعون خیارکی را باکتری دانست و بیان کرد: طاعون در زمان قرون وسطی مشکل آفرین بود ولی امروزه اصلا مطرح نیست گفتنی است که این بیماری بیشتر از طریق کک منتقل می‌شود.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید فراوان مبنی برآنکه طاعون خیارکی در ایران اصلا مطرح نیست، عنوان کرد: طاعون بیماری کشنده‌ای است و از طریق ریه و کک منتقل می‌شود به طوری که طاعون خیارکی در کشاله‌های ران غده ای مانند خیار ورم می‌کند اما خوشبختانه در حال حاضر آنتی‌بیوتیک‌های زیادی برای این بیماری وجود دارد.

نخعی تاکید کرد: امروزه بیماری طاعون دیگر یک تهدید برای جامعه ایرانی تلقی نمی‌شود و این بیماری جزء بیماری‌های عادی تلقی نمی‌شود زیرا دیگر مردم با دام زندگی نمی‌کنند که کک وجود داشته باشد لذا این بیماری یک تهدید غیرقابل کنترل نیست.

طاعون خیارکی، یک عفونت جدی در دستگاه لنفاوی است که از باکتری "یرسینیا پستیس" (Y. pestis) ناشی می‌شود. این باکتری، کک‌ها و حیواناتی مانند جوندگان، سنجاب‌ها و خرگوش صحرایی را مبتلا می‌کند و می‌تواند از این حیوانات به انسان‌هایی منتقل شود که توسط آن‌ها گزیده یا زخمی شده‌اند.

طاعون خیارکی می‌تواند با نشانه‌هایی مانند تب، استفراغ، خونریزی، نارسایی اندام‌ها و زخم‌های باز همراه باشد. اگر باکتری به ریه‌ها برسد و آن‌ها را آلوده کند، به بروز ذات‌الریه می‌انجامد.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، طاعون خیارکی در صورت درمان نشدن می‌تواند به مرگ ۶۰ درصد از مبتلایان بیانجامد اما بیشتر موارد ابتلا به این بیماری معمولا در آفریقا، هند و پرو دیده می‌شوند ضمن آنکه در آمریکا نیز معمولا سالانه حدود هفت مورد ابتلا به طاعون خیارکی گزارش می‌شود که بیشتر در ایالاتی مانند آریزونا، کالیفرنیا، کلرادو، نیومکزیکو و تگزاس هستند اما اخیرا این نوع جدید از طاعون خیارکی در چوپانانانی دیده شد که در شهر بایانور چین زندگی می‌کنند و مقامات محلی حوزه سلامت چین در پی تایید این بیماری، به مردم هشدار دادند تا از شکار، خوردن و یا انتقال دادن حیواناتی که احتمال دارد حامل این بیماری باشند، خودداری کنند.