به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدرضا فتاحی در این خصوص گفت: غالبا از منظر ایجاد بار اقتصادی و بار بیماری، موارد بالای مرگ و میر، ناتوانی و ایجاد طغیان و گسترش اپیدمی ها، بیماری هپاتیت مورد توجه اند به طوری که تخمین زده می شود در دنیا بیش از ۱.۴ میلیون نفر به هپاتیت آ. و ۲ میلیارد نفر به هپاتیت بی. آلوده باشند.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: همچنین تخمین زده می شود در دنیا ناقلین مزمن هپاتیت بی. ۳۷۰ نفر و هپاتیت سی. ۱۷۰ میلیون نفر باشند و سالانه ۳ میلیون نفر در جهان آلوده به هپاتیت سی. می شوند.

وی اظهار کرد: انواع هپاتیت سی. و بی. با توجه به قابلیت ایجاد بیماری مزمن و توانایی ایجاد سرطان و نارسایی کبدی (سیروز) مورد توجه خاص اند، به طوری که در نتیجه پیامدهای بیماری حاد و مزمن در دنیا در خصوص هپاتیت بی. سالیانه ۶۰۰ هزار مورد مرگ و دررابطه با هپاتیت سی. سالانه ۳۵۰ هزار نفر مرگ را شاهدیم.

فتاحی با اشاره به اینکه در ایران، حدوداً ۲ میلیون نفر به ویروس هپاتیت بی. و دویست هزار نفر به هپاتیت سی. آلوده هستند، بیان کرد: روند هپاتیت سی. تمایل بیشتری به مزمن شدن دارد و هپاتیت مزمن سی. و بی. اگر درمان نشود شانس زیادی برای تبدیل شدن به سیروز (نارسایی کبد) و یا سرطان کبد خواهد داشت.

وی گفت: به طور معمول انتقال ویروس های هپاتیت آ. و ای. و ایجاد بیماری هپاتیت از طریق خوردن غذا و آشامیدن مایعات (آب) آلوده صورت می گیرد و این در حالی است که هپاتیت سی. و بی. نه تنها از طریق خوردن و آشامیدن قابلیت انتقال ندارند بلکه در تماس های نزدیک در محل کار نیز با خطر انتقال همراه نیستند.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: هپاتیت های دی. و سی. و بی. در نتیجه ی تزریق مواد آلوده ناشی از ترشحات عفونی بدن ایجاد می شود و عمده انتقال این ویروس ها شامل دریافت خون، فرآورده های خونی آلوده و تکنیک های تهاجمی پزشکی با وسایل غیراستریل است.