به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نجف رامیان منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۱۵تا ۲۲تیر امسال به نام هفته گرامیداشت بیماری های مشترک انسان و حیوان نامگذاری شده است که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت از میان ۱۷۰۹عامل شناخته شده تعداد ۸۳۲ نفر یعنی ۴۹ درصد بیماری مشترک انسان و حیوان هستند که خطر همه گیری و افزایش مرگ و میر در برخی از این بیماری ها مانند هاری، تب کریمه کنگو، طاعون، آنفلونزامرغی بسیار بالاست.

وی بیان کرد: باکتری، ویروس، قارچ و پریون عامل ایجاد کننده بیماری میان انسان و حیوان هستند که برای اکثر این بیماری ها هیچ گونه دارویی تهیه نشده و این بیماری ها علاوه بر خطر مرگ و میر در افراد تلفات بسیار سنگینی به دام ها نیز وارد می کند.

کارشناس بیماری مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که باعث گرفتار شدن دستگاه عصبی می شود که از طریق گزش حیوان به انسان منتقل می شود و تنها راه پیشگیری از این بیماری دوری جستن از حیوان مشکوک به هاری است و درصورت گزش شستشوی مرتب زخم به مدت ۱۵ تا۲۰دقیقه با آب و صابون و تزریق سرم و واکسن است و در صورت ظهور علائم بالینی مرگ حتمی است.

رامیان بیان کرد: تب مالت بیماری است که از طریق مستقیم با خون، جفت، جنین و ترشحات رحمی حیوان آلوده مانند گاو، گوسفند، بز، خوک، شتر و گاو میش، هم چنین از طریق فرآورده های دامی شیر و فرآورده های آن به انسان منتقل می شود.

وی در خصوص بیماری سالک یکی دیگر از بیماری های مشترک میان انسان و حیوان عنوان کرد: سالک یک بیماری پوستی است که اغلب به شکل زخم دیده می شود و این بیماری بوسیله پشه که بیشتر این پشه نواحی باز بدن خصوصا صورت را مورد گزش قرار می دهد، منتقل می شود، لذا باید افراد در فصل تابستان مراقبت بیشتری در این خصوص انجام دهند.

کارشناس بیماری مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: بیماری سیاه زخم بیماری عفونی و قابل انتقال میان انسان و حیوان است که از گاو، گوسفند و بز به فرد منتقل می شود که این بیماری در دام تلفات زیادی دارد و انسان در صورت تماس با پوست و پشم و فراورد ه های دام آلوده به سیاه زخم مبتلا می شوند.

رامیان تصریح کرد: تب کریمه گنکو نیز از طریق اجزای دام آلوده به انسان منتقل می شود و تا ۶۰ درصد باعث مرگ و میر در فرد مبتلا می شود که راه پیشگیری کشتار مناسب دام ها و استفاده از دستکش و دیگر وسایل ایمنی مانند ماسک است.

وی اظهار کرد: در بین شهرستان های استان مواردی از بیماری سالک و تب مالت در شهر های گرمسیری استان ازجمله کهگیلویه و گچساران به دلیل و فور پشه ناقل سالک و هم چنین تنوع وضعیت دامی در این مناطق مشاهد شده است.

کارشناس بیماری مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در سال ۹۰،۶۱ نفر در استان به تب مالت، ۷۸ نفر سالک، دو نفر سیاه زخم، سه نفر کیست هیداتیک و یک نفر تب کریمه گنکو و در سال گذشته ۶۳ نفر به تب مالت، ۶۸ نفر سالک و ۴ نفر سیاه زخم مبتلا شدند و مواردی از بیماری کیست هیداتیک و تب کریمه گنگو گزارش نشد، ضمن اینکه تمامی موارد این بیماری ها درمان شده و هیچ گونه مرگ و میری ناشی از بیماری انسان و حیوان گزارش نشده است.