برنامه مشترک مقابله با ایدز سازمان ملل متحد اعلام کرد تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس ایدز در سال گذشته همچنان روند کاهشی داشته و دسترسی به ابزار‌های لازم برای مقابله با این ویروس رو به بهبود است، اما شیوع ویروس کرونا ممکن است روند این پیشرفت را در ماه‌های آینده به خطر بیندازد.

در سال ۲۰۱۹, ۶۹۰ هزار نفر در جهان به علت بیماری‌های ناشی از ویروس ایدز جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس ۷۷۰ هزار نفر گزارش شد که این آمار دو تا سه برابر کمتر از افرادی است که در سال ۲۰۰۴ جان خود را از دست دادند. به همان ترتیب، نسبت افراد اچ آی وی مثبتی که به درمان‌های ضد ویروس ایدز دسترسی داشتند سال به سال افزایش داشته است. بنابراین، دو سوم افرادی که در جهان اچ آی وی مثبت هستند (۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از ۳۸ میلیون اچ آی وی مثبت) از این پس، به درمان خود ادامه می‌دهند.

برنامه مشترک مقابله با ایدز سازمان ملل متحد با بیان این که تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس ایدز در سال گذشته همچنان روند کاهشی داشته و دسترسی به ابزار‌های لازم برای مقابله با این ویروس رو به بهبود بوده است، هشدار داد شیوع ویروس کرونا ممکن است موجب بازگشت به عقب تمام تلاش‌هایی بشود که تا کنون در زمینه مبارزه و درمان ایدز صورت گرفته است.

بنابر تازه‌ترین ارزیابی‌ها در فاصله زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، , توقف کامل شش ماهه درمان ویروس ایدز در جنوب صحرای آفریقا، احتمالا مرگ بیش از ۵۰۰ هزار نفر دیگر را موجب می‌شود که از بیماری‌های فرصت طلب وابسته به ایدز مانند بیماری سل رنج می‌برند.

در بخش دیگری از این ارزیابی‌ها آمده است در زمانی که شیوع کرونا توانایی‌های نظام سلامت را تحت الشعاع قرار می‌دهد، کسانی که با ویروس ایدز زندگی می‌کنند و همچنین کسانی که بیشتر در معرض مبتلا شدن به ایدز هستند دچار اختلال در زمینه دریافت خدمات بهداشتی می‌شوند.