هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران ضمن تاکید بر لزوم انگ‌زدایی از بیماران مبتلا به ایدز، از مرگ پنج هزار بیمار به دلیل ایدز در ایران از زمان شناسایی این بیماری تا کنون، خبر داد.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، گری لوئیس، در نشستی خبری در آستانه روز جهانی ایدز، گفت: از زمان شناسایی این بیماری در جهان، شاهد درگیر شدن بیش از 78 میلیون نفر به این بیماری در سطح جهان هستیم و 38 میلیون نفر نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه شمار مرگ و میر به دلیل این بیماری به طور مشخصی کاهش یافته است، افزود: با این حال هنوز موفق نشده‌ایم که بیماری را به طور کامل متوقف کنیم. اما به این موضوع خوشبینم که تا سال 2030 خواهیم توانست این بیماری را از بین ببریم.

لوئیس درباره آمار ابتلا به ایدز در ایران نیز گفت: تخمین زده می‌شود که در ایران 75 هزار مبتلا به ویروس HIV وجود داشته باشد که از این میان تنها 29 هزار مورد ثبت شده و دسترسی به درمان دارند و متاسفانه تا کنون پنج هزار بیمار نیز در ایران به دلیل این بیماری فوت کرده‌اند. بنابراین باید کاری کنیم که دسترسی به خدمات پیشگیری، درمان، مراقبت و حمایت از 15 درصد فعلی به بالای 90 درصد افزایش یابد. البته ماهیت این خدماتی که در ایران ارائه می‌شود بسیار شگفت انگیز است و تنها مساله آن است که همه بیماران به این خدمات دسترسی ندارند.

وی به همکاری‌های سازمان ملل با ایران در جهت اجرای سومین برنامه استراتژیک ایدز و همچنین ایدز در معتادان تزریقی و مردان و زنان در معرض آسیب اشاره کرد و گفت: چگونگی انتقال این بیماری بسیار مهم است؛ به طوری که ماهیت انتقال این بیماری در ایران در حال تغییر است و اکنون دو موضوع انتقال از طریق جنسی و همچنین از طریق مادر به جنین مطرح است.

لوئیس بر لزوم انگ‌زدایی از ایدز و مبتلایان به این بیماری تاکید کرد و افزود: برخورد با تعصب با این بیماران آنها را می‌ترساند و همین امر باعث می‌شود که این بیماران به دنبال درمان و حتی اعلام بیماری خود نباشند و به این ترتیب وضعیت بیماری در جامعه بدتر می‌شود. اما در مجموع نظر کلی من مثبت است و به آینده خوشبینم؛ چراکه مساله را می‌شناسیم و راه پاسخگویی پزشکی و تغییرات رفتاری به آن را می دانیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره اقدامات پیشگیری از ایدز در ایران و توصیه به سیاستگذاران حوزه سلامت در تدوین برنامه چهارم کنترل ایدز در کشور، گفت: ایران با وجود همسایگانی که دارد اما خود از نظام سلامت همگانی خوبی برخوردار است و توانسته است تعدادی از بیماری‌های واگیر مانند مالاریا، سل و HIV/ایدز را کنترل کند. در مقطع زمانی فعلی هم مهم‌ترین تمرکز باید بر افزایش سطح خدمات موجود و بهبود مختصر در برخی از خدمات باشد.

لوئیس درباره کمک‌های سازمان ملل برای کنترل HIV/ایدز در ایران گفت: سازمان ملل در دو سال تقویمی گذشته (2012 و 2013) حدود 14.6 میلیون دلار جهت معکوس کردن روند ایدز در ایران هزینه کرده است. البته سازمان ملل سال‌هاست که در این حوزه فعالیت می‌کند.

در ادامه دکتر فرداد درودی، مدیر کشوری UNAIDS درباره چگونگی کنترل ایدز در ایران، گفت: برنامه‌های مربوط به کنترل ایدز مستلزم همکاری‌های بین بخشی است. هرچند که وزارت بهداشت هماهنگی و رهبری اجرای برنامه را بر عهده دارد اما، در این زمینه چندین سازمان نقش اساسی دارند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه چهارم کنترل ایدز، گفت: امسال برنامه سوم ایدز به پایان می‌رسد. برنامه چهارم کنترل ایدز نیز تدوین شده و مراحل نهایی را طی می‌کند. در این برنامه 10 راهبرد اصلی جدید در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، ایدز در ایران عمدتا متاثر از اعتیاد تزریقی است و به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین راهبردها، برنامه کاهش آسیب است. همچنین با توجه به تغییرات همه گیرشناسی از جمله افزایش ابتلا از راه انتقال جنسی، راهبردهای جدیدی به این منظور هم در نظر گرفته شده است. در مجموع برنامه چهارم در صدد افزایش کیفی خدمات در حوزه‌های فعلی و همچنین گسترش آن به تمام لایه‌های جمعیتی است.

درودی گفت: زمانی که از درمان صحبت می‌شود، بحث پیشگیری هم مطرح است؛ چراکه اگر افراد در حوزه درمان کنترل شوند، سطح ویروس خون‌شان کاهش یافته و همین امر باعث پیشگیری می‌شود.

درودی در ادامه صحبت‌هایش ضمن تاکید بر لزوم کنترل انتقال ایدز از مادر آلوده به جنین گفت: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت میزان انتقال از مادر به جنین 2.9 درصد است. این درحالیست که در صورت شناسایی این بیماری در مادر طی سه ماهه اول بارداری، می‌توان از انتقال بیماری به جنین جلوگیری کرد.

وی درباره اقدامات و کمک‌های سازمان ملل متحد در زمینه HIV در ایران، گفت: سازمان ملل متحد داروهای خط 2 و 3 و داروهای بیماران مقاوم به درمان را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد.

درودی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اقدامات سازمان ملل متحد در جهت استیفای حق مبتلایان به ایدز مرتبط با پرونده معروف به خون‌های آلوده در ایران، گفت: آن اتفاق، اتفاق خوبی نبود و تعدادی از بیماران هموفیلی و تالاسمی مرتبط با این موضوع، همچنان با ویروس HIV زندگی می‌کنند. اتفاق مهم آن است که مانع از انتقال ویروس با خون و فرآورده‌های خونی شویم. وی در این باره افزود: سال‌هاست که انتقال ایدز از طریق خون و فرآورده‌های خونی در کشور نداشته‌ایم. از طرف دیگر سازمان انتقال خون مسئولیت حفظ و سلامت خون را بر عهده دارد و با استفاده از فناوری روز، تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که چنین اتفاقاتی نیفتد. مجموعه ملل متحد نیز بویژه صندوق جهانی، در قالب کمک‌های فنی و وسایل و تجهیزات در جهت تجهیز سازمان انتقال خون به جدیدترین فناوری‌های پالایش کمک کرده است و همین امر سبب شده که یکی از چهار راه انتقال ایدز را عملا به صفر برسانیم. وی افزود: راه بعدی انتقال مادر به کودک است که تا قبل از سال 2020 باید به در این زمینه هم به صفر برسیم. هدف ما پایان دادن به ایدز تا سال 2030 است و بی‌تردید این شعار نیست.

درودی در پایان "فاصله را کم کنید" را به عنوان شعار روز جهانی امسال ایدز عنوان کرد.