حجت الاسلام و المسلمین"حسن علیدادی سلیمانی" امروز ۱۶ تیرماه در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری کرمان اظهار کرد: در مبارزه با قاچاق یک نگاه عرفی عمومی و یک نگاه دقیق علمی وجود دارد که ممکن است تفاوت هایی در این دو نگاه باشد.

وی افزود: در نگاه علمی ضرورت جدی در مبارزه با قاچاق وجود دارد و هر انسانی باید در این زمینه عمل کند زیرا سرنوشت دقیق حساب شده ای است که مبتنی بر مسائل علمی است. از سوی دیگر در نگاه عرفی و عادی شاید مسئله طور دیگری جلوه کند و حتی اعتراض به این مبارزه داشته باشند.

علیدادی با تاکید بر اینکه در هر کشوری لاجرم باید جلوی قاچاق گرفته شود، تصریح کرد: هر کشوری اگر بخواهد معیشت مردم دچار مشکل نشده، اشتغال آسیب نبیند و بخواهد بیکاری را کم کند، یکی از مولفه های مهم این است که تعادلی بین عرضه و تقاضای کالا وجود داشته باشد و مازاد بر نیاز صادر و کالاهایی که بستر تولید را ندارد، وارد شود.

امام جمعه کرمان بیان کرد: یکی از دغدغه های اصلی دولت ها و حاکمیت ها تعادل بین عرضه و تقاضا است و اگر درست مدیریت نشود و این مکانیزم دچار مشکل شود، معیشت مردم با مسائل عدیده ای مواجه می شود.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه قاچاق در هر کدام از کالاها و موادی که اتفاق بیفتد، عرضه و تقاضا را به هم زده و دولت ها را دچار مشکل و چالش جدی می کند اظهار کرد: مسئله دیگر این است که دولت ها یک درآمدی دارند و بر مبنای درآمدها برنامه ریزی، هزینه و کشور را مدیریت می کنند لذا سالانه مکلف است بودجه را اعلام کند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان بیان کرد: دولت ها درآمد خود را از روش های مختلف تامین می کند که مالیات و گمرکات از جمله این روش هاست.

وی تصریح کرد: قاچاق مسئله ای است که وضعیت هزینه، بودجه و برنامه ریزی دولت ها را به هم می ریزد و نظام عرضه و تقاضا به هم می خورد و از سوی دیگر با صادرات افزون بر برنامه ریزی، کمبود کالا در بازار به وجود آمده و با افزایش ناگهانی قیمت ها مواجه می شویم و به همه مردم فشار وارد می شود.

علیدادی سلیمانی گفت: کالاهای قاچاق بعضا ذاتا قاچاق و ممنوعه هستند که یا بحث اعتقادی درباره آن داریم و یا موجب آسیب به سلامت انسان می شود که این موارد قطعا قاچاق هستند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان افزود: کالاهای دیگر که در مسیر مدیریت هزینه و عرضه و تقاضا اختلال به وجود می آروند، نیز قاچاق هستند و اگر تاکید بر مقابله با آنهاست برای این است که آسیب به کل جامعه وارد می کند.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه ماموران مبارزه با قاچاق، جهاد می کنند زیرا تلاش می کنند کشور در تعادل در اقتصاد و معیشت مردم به سر ببرد تصریح کرد: قاچاق بحث خیلی جدی و اساسی است و اگر می خواهیم برنامه درست، دولت توانمند و کشور پیشرفته داشته باشیم، باید ببینیم در این حوزه وضع چگونه است و هرچه قاچاق را به سمت صفر شدن ببریم فشار روی مردم کمتر می آید و اقتصاد بهتر می شود.