جنی دورکان شامگاه پنج‌شنبه در بیانیه‌ای افزود: روشن است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نسبت به آنچه که در پنج خیابان شهر ما رخ داده است، درکی ندارد.

وی ادامه داد: کال اندرسون و کاپیتال هیل در طول سال‌ها محلی برای آزادی بیان، اجتماع و ابراز نظر بوده است.

شهردار سیاتل با بیان اینکه گردهمایی و ابراز نظر قانونی، حقوق نخستین متمم قانون اساسی است، اضافه کرد: درخواست از ما به عنوان یک جامعه برای انجام اقدامات بهتر و فراهم کردن برابری واقعی برای جامعه رنگین‌پوستان، نه تنها تروریسم نیست بلکه وطن‌پرستی است.

دورکان تاکید کرد: منطقه خودمختاری کاپیتال هیل محلی برای شورش‌های غیرقانونی نیست بلکه محلی برای ابراز عقیده مسالمت‌آمیز از اندوه جمع شده جامعه ما و آرزوهای آنها در ساختن جهانی بهتر است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های وی، سخت نیست که باور کنیم ترامپ همچنان در مسیری اشتباه قرار دارد.

شهردار سیاتل با بیان اینکه برای هزاران نفری که در کاپیتال هیل حضور داشته‌اند، فکر می کنم شما هم همان چیزی را دیده‌اید که من دیده‌ام، گفت: نقاشی «زندگی سیاهان مهم است» بر خیابان «پین»، ماشین غذا، مختصر اسپاگتی، فیلم و ... انجام شده است.

دورکان تاکید کرد: سیاتل پرشور است، ما خواستار عدالتیم و معتقدم که در صدر تحقق واقعی و معنادار تغییر خواهیم بود. هیچ چیز شهر ما را از کارهایی که باید انجام شود، منحرف نمی‌کند.

وی با بیان اینکه به همکاری با سازمان‌دهندگان اجتماع کاپیتال هیل متعهد است، گفت: ما دوباره در اینکه چگونه می‌توانیم برای شهر کاری انجام دهیم و چه سرمایه‌گذاری برای سلامت عمومی، ایمنی و عدالت اقتصادی لازم است، کار می‌کنیم.

شهردار سیاتل افزود: یکی از چیزهایی که رئیس جمهوری هرگز نخواهد فهمید این است که گوش‌دادن به جامعه، ضعف نیست بلکه یک نقطه قوت است. یک رهبر واقعی اعتراضات گسترده در سراسر کشور ناشی از صدها سال غم و اندوه عظیم بر جامعه سیاهپوستان، رنگین‌پوستان و دیگر جوامع را که خواستار یک جامعه ضد نژادپرستانه هستند به فرصتی برای ایجاد کشوری بهتر تبدیل می‌کند.

دورکان با رد اظهارات ترامپ برای اعزام ارتش به منظور سرکوب معترضان، اظهار کرد: همانطور که پیش از این هم به صورت علنی گفتم، اعزام ارتش به سیاتل غیر قانونی و ضد قانون اساسی است و ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: اجازه نخواهیم داد این رئیس جمهوری یک گمراه باشد. قرن برده‌داری و نژادپرستی سیستماتیک یک شبه برچیده نمی‌شود اما معتقدم که سیاتل می تواند مدلی برای کشور باشد. ما باید با یکدیگر پیشرفت ایجاد کنیم و روشن است که سیاتل آماده اقدام است.

شهردار سیاتل ایجاد فرصت آموزشی برای کودکان و دبیرستان‌های عمومی، شغل برای جوانان و اصلاحات دادگاه‌های کیفری را از جمله این اقدامات برشمرد.

دورکان تاکید کرد همه اینها برای شروع کار است و کافی نیست، باور کنید صدها سال نژادپرستی سیستماتیک یک شبه برچیده نمی‌شود.

این اظهارات پس از آن انجام شد که گروهی از معترضان منطقه‌ای از سیاتل را تحت عنوان منطقه خودمختار کاپیتال هیل نامیدند. ترامپ با ضعیف دانستن عملکرد شهردار این شهر، اعلام کرد اگر نمی‌توانید بر اعتراضات فائق آیید، من وارد عمل شوم.