با شیوع کرونا در چین، به یکباره ترس و وحشت عجیبی از این بیماری به سراغ مردم آمد و در نهایت، در آخرین روز بهمن ۹۸ بود که وزارت بهداشت، از نمایان شدن این بیماری در شهر قم پرده برداشت و آن را علنی کرد.

به دنبال آن، اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل این ویروس ناشناخته آغاز گردید، اما آنچه مسلم بود اینکه بیماری کم کم در حال شایع شدن بود، به طوری که ظرف روزهای بعد شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ و میرهای این بیماری بودیم.

شاید یکی از علل افزایش بیماری کرونا در کشور در آن مقطع زمانی، قرنطینه نشدن شهر قم بود که باعث گردید افراد مبتلا بدون اینکه متوجه باشند، بیماری را با خود به نقاط دیگر کشور بردند و در نهایت، شاهد اپیدمی ویروس کرونا بودیم.

این وضعیت باعث شد تا به یکباره با موج عظیمی از بیماران مبتلا در بیمارستان های کشور مواجه شویم که نیازمند مراقبت بودند.

کادر درمانی در میدان خدمت حضور یافت و با تلاش شبانه روزی پرسنل بیمارستان ها، شاهد فروکش موج بیماری در اواخر اردیبهشت ۹۹ بودیم، به طوری که بیمارستان ها توانستند نفسی تازه کنند و کادر درمانی نیز با فراغ بال، ساعت های کمتری را درگیر بیماران کرونا باشد. اما، خب در همین مدت، تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران، به همراه سایر نیروهای نظام سلامت، درگیر بیماری شدند و بعضا جان خود را از دست دادند. در هر حال، تا آغازین روزهای خرداد ۹۹ که مراقبت ها با شدت بیشتری دنبال می شد، آمار در حال فروکش بود. اما، چند روزی هست که این آمار دوباره صعودی شده است. به خصوص در تهران و چند شهر دیگر که اغلب مسافر پذیر هستند.

علی اکبر حق دوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا، در ارتباط با وضعیت فعلی ویروس کووید ۱۹ در کشور، گفت: ذات این بیماری انتقال خیلی بالا است و این خصوصیت خودش را کماکان حفظ کرده است.

وی با بیان این مطلب که چقدر از بیماران درگیر فرم شدیدتر ویروس می‌شوند مهم است، افزود: در حال حاضر ما هنوز میانگین متوسطی از فوت داریم، اما این طور نیست که فوتی‌ها مربوط به یک منطقه خاص باشند که در آن صورت نگرانی بیشتر می‌شد.

حق دوست ادامه داد: میانگین سنی افرادی که فوت می‌کنند هم بالا است و این از ماهیت اپیدمی است که از گروه‌هایی که در سطح جامعه هستند به گروه‌هایی که ایزوله هستند، سرایت می‌کند. افراد مسن و افرادی که خیلی خودشان را حفظ کردند و تماس نداشتند الآن اگر تماسی باشد مبتلا می‌شوند. همچنین درصدی از افرادی که فوت می‌کنند افرادی هستند که چند هفته در آی سی یو بستری بوده‌اند و به نوعی بیماری در آنها مزمن شده بود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در روزهای اخیر شاهد افزایش موارد مراجعات به مراکز درمانی بوده ایم، گفت: ویروس در حال چرخش در جامعه است و همچنان وجود دارد و نشان می دهد ویروس با زیرکی در همه جا با قابلیت سرایت بالا وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: عادی شدن رفتارها و سست شدن اجرای پروتکل ها اجازه حضور بیشتر ویروس را می دهد.

حق دوست با عنوان این مطلب که امکان ورود موچ دوم ویروس وجود دارد، گفت: آمار ابتلا به دلیل سست شدن اجرای پروتکل ها و عدم رعایت فاصله گذاری های اجتماعی، رو به افزایش است که در صورت عدم توجه به رعایت موارد بهداشتی، عوارض خطرناک و سنگین کشنده دور از انتظار نیست.

وی افزود: تمام عواملی که در جامعه تغییر کرده، مثل تغییر رفتارها، استفاده از حمل و نقل عمومی و مترو، بازگشایی اماکن و مراکز خرید در میزان افزایش ابتلا تاثیر داشته است. ممکن است تا چند روز آینده شرایط سخت تر شود، بنابراین به مردم توصیه می شود کمتر بیرون بروند و از کسبه نیز درخواست می شود پروتکل های بهداشتی را برای سلامت مردم و جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر رعایت کنند.

این اپیدمیولوژیست، گفت: ادامه آزادسازی ها باید با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد چرا که کرونا، ویروس عجیبی است و به گونه ای در حال بازی با مردم است. ما نباید ویروس کرونا را فراموش شده فرض کنیم. ویروس وجود دارد و باید خطر را درکنار خود لمس کنیم.

در همین حال، مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به افزایش موارد جدید کرونا در کشور، اظهار داشت: یکی از علل افزایش آمار مبتلایان مراجعه بیشتر مردم و مبتلایان به مراکز درمانی در پی کمتر شدن محدودیت‌ها و دوم به علت افزایش آزمایشگاه هاو انجام آزمایش های بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا ضعیف نشده و بچه و جوان و پیر و زن و مرد همه می‌گیرند، گفت: کرونا هزار و یک چهره دارد و قدرت آلوده کنندگی آن کم نشده و تغییر نکرده است و گرما هم هیچ تاثیری بر آن نداشته است الان مشاهده می‌کنیم که هر کس از خوزستان می‌آید به کرونای تمام عیار مبتلاست، آن‌هایی که در تماس با ویروس و بیماری هستند، اما نمی‌گیرند یکی از دلایلش ممکن است این باشد که آنتی بادی محافظت کننده داشته اند.

مردانی ادامه داد: اوایل گمان می‌کردند این بیماری دستگاه تنفس فوقانی را درگیر می‌کند، اما الان مشخص شده که این بیماری التهاب عروقی است و در دیواره رگ‌های انسان التهاب ایجاد می‌کند و در هر جای بدن مثل دستگاه گوارش یا سیستم اعصاب مرکزی و...، می‌تواند رخ دهد البته بیشتر دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی، بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مکرر دست‌ها و زدن ماسک و پرهیز از سفر و مسافرت و همچنین شرکت نکردن در مراسم و اجتماعات مختلف، تاکید کرد و گفت: در هنگام حضور در محل های عمومی و اجتماعات بالای ۱۰ نفر، حتما ماسک بزنید.

علی رضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی آمار بهبودیافتگان کرونا در تهران ظرف شبانه روز گذشته، گفت: از مجموع مراجعان به بیمارستان ها، ۴.۷ درصد نیاز به خدمات بستری داشته اند.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی، تصریح کرد: تسامح در مسیر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

به نظر می رسد که زنگ «هشدار» در برخی از استان ها، می تواند در سراسر کشور به صدا درآید اگر نخواهیم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، همچون دو ماه گذشته، جدی باشیم. حالا که شرایط بازگشایی مشاغل و کسب و کارها عادی شده است، فقط باید خودمان به فکر خودمان باشیم.