علی ابراهیمی در مورد آتش سوزی جنگل‌های گچساران در منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشور ما دو ذخیره‌گاه جنگلی طبیعی دارد. یکی از این دو در کوه‌های البرز و مناطق شمال کشور است و دیگری از زاگرس شروع شده و تا جنوب غرب و جنوب کشور را پوشش می‌دهد. این دو منبع ارزشمندترین منابع جنگلی ما هستند و از آنجا که کشور ما خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود حفظ این جنگل‌ها باید از هر سرمایه‌ای مهمتر باشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه «متاسفانه در چندین سال گذشته در حفظ این جنگل‌ها سهل انگاری صورت گرفته است» گفت: تفاوت جنگل‌های شمال کشور با جنگل‌های غربی ما این است که جنگل‌های شمالی رطوبت زیادی دارد و سرعت زایش جنگل زیاد است. همچنین افزایش تراکم جنگل و رفت و آمد انسانی کم احتمال وقوع حریق در جنگل‌های شمال را کم می‌کند. منطقه شمال بارندگی خوبی دارد و خطر چندانی آن را تهدید نمی‌کند. جنگل های زاگرس اما تراکم جنگلی کم، وزش باد زیاد و درجه حرارت بالایی دارد. گیاهان جنگلی زاگرس آمادگی بیشتری برای شعله ور شدن دارند.

وی افزود: محیط زاگرس کوهستانی و این مورد مهار آتش به شکل سنتی و دستی را غیرممکن می‌کند. در سال گذشته نیز در همین منطقه ۱۵۰ تا ۴۰۰ هکتار آتش سوزی داشتیم. در کشور ما متاسفانه هزاران هکتار جنگل فقط در اثر آتش سوزی از بین می‌رود. هنوز که هنوزه متولیان امر به این موضوع دقت نمی‌کنند.

نماینده مردم شازند در مجلس دهم به نسبت محیط جنگل و میزان استقرار جنگلبانان اشاره کرد و گفت: قرقبان‌های جنگلی ما که مراقبت از جنگل را بر عهده دارند کم هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در هر ۱۰ هزار هکتار تنها یک قرقبان وجود دارد. در واقع قرقبان‌های ما نمی‌توانند چنین وسعتی را تحت کنترل داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس به کمبود تجهیزات برای حمایت از جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: بالگرد مستقر در این جنگل‌ها وجود ندارد. ما نیازمند بالگردهایی آماده برای نظارت روزانه منطقه هستیم تا از حریق پیشگیری کنیم اما تجهیزات کافی نیست.

وی با اشاره به استفاده از بالگردها برای پوشش بعضی مراسم‌ها گفت: اما دغدغه‌ای برای حفظ جنگل‌ها از این طریق وجود ندارد. باید برای نظارت بر جنگل‌ها اعتبار ویژه قرار داده شود. مجلس در این خصوص نقش مهمی دارد اما مسئله جنگل به هیچ ارگان و وزارتخانه‌ای محدود نمی‌شود؛ چرا که سرمایه ملی هستند. از ستادهای بحران استان در کشور باید از توان همه دستگاه‌ها استفاده کرده و جلوی از بین رفتن این سرمایه‌ها را بگیرند.

ابراهیمی با اشاره به تفاوت جنگل‌های شمالی و غربی کشور به عامل انسانی دخیل در آتش سوزی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم مراعات نمی‌کنند عامل انسانی در آتش سوزی جنگل‌ها مهم است. باید متخلفین شناسایی و با آنها برخورد جدی صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: حریق مختص به جنگل‌های ایران نیست و در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد اما نکته اینجاست که ما می‌توانیم از بازه فروردین ماه تا آبان ماه تمرکز بیشتری برای مراقبت از جنگل‌های خود به خرج دهیم تا شاهد این وسعت از آتش سوزی نشویم.