طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری تونس، قیس سعید، رئیس جمهور این کشور در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود به بررسی آخرین تحولات لیبی با توجه به درگیری‌های میدانی میان نیروهای وابسته به خلیفه حفتر (موسوم به ارتش "ملی" لیبی) و نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی پرداخت.

طبق این بیانیه، رئیس جمهور تونس در گفتگوی تلفنی با اردوغان به بررسی وضعیت لیبی پرداخته و تاکید کرد: راه‌حل در لیبی تنها می‌توند در چارچوب قوانین بین‌المللی، مسالمت‌آمیز و راه‌حلی لیبیایی-لیبیایی باشد.

قیس سعید تاکید کرد: تونس از جمله کشورهایی است که در تمامی زمینه‌ها بیشترین آسیب را از شرایط موجود دیده است و مساله لیبی از اولویت‌های مورد توجه مردم تونس است چرا که تونس و لیبی یک ملت هستند.

این گفتگوی تلفنی در حالی انجام شد که جنجال‌ها و نگرانی‌ها در تونس نسبت به دخالت ترکیه در لیبی بالا گرفته و نگرانی‌هایی نیز از تلاش‌ ترکیه برای تبدیل تونس به گذرگاهی برای سلاح‌هایش به مقصد لیبی در راستای حمایت از نیروهای دولت وفاق ملی لیبی شکل گرفته‌اند.

دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد، اردوغان در گفتگوی تلفنی با همتای تونسی خود ضمن تبریک عید فطر، درباره روابط دوجانبه ترکیه-تونس و در راس آنها مبارزه با کرونا و برخی مسایل منطقه‌ای گفتگو کرد.

طبق این بیانیه، قیس سعید درباره مساله فلسطین تاکید کرد: واکنش‌ها باید در سطح انتظارات امت باشد نه اینکه فقط واکنش‌های ظاهری در مقابل بالا کشیدن مستمر اراضی فلسطینی‌ها در این شرایط باشد.

همچنین طبق بیانیه یاد شده، رئیس جمهور تونس نیز با تبریک عید فطر به همتای ترکیه‌ای خود آرزو کرد دو ملت تونس و ترکیه و کل بشریت بتوانند شرایط استثنایی به وجود آمده از شیوع ویروس کرونا را پشت سر بگذارند.