انتظار‌ها به سر رسید و بالاخره پس از چند هفته پر از هیاهو و جنجال در فوتبال ایران، تکلیف ادامه مسابقات باشگاهی فوتبال کشور روشن شد. از هفته گذشته احتمالات درباره از سرگیری مسابقات زیاد شده بود و همان‌طور که انتظار می‌رفت، خبر نهایی هم تعطیلی بازی‌ها نبود و رسما تصمیم گرفته شد که بازی‌ها برگزار شود. به این ترتیب باید منتظر شروع دوباره مسابقات لیگ‌برتر باشیم.

طبق صحبت‌هایی که اخیرا مسئولان مختلف درباره تصمیم‌گیری پیرامون لیگ فوتبال ایران داشتند، همه افراد جامعه از هفته قبل منتظر فرارسیدن روز شنبه بودند تا موضع رسمی و نهایی ستاد مقابله با کرونا درباره برگزاری رقایت‌های لیگ‌برتر مشخص شود. در نهایت دیروز این جلسه مهم برگزار شد و مسائل مختلف مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم نهایی اتخاذ شد. رئیس‌جمهوری در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا این خبر را اعلام کرد تا تمام حرف و حدیث‌ها به پایان برسد: «فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد، البته این کار باید در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماشاگر باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاگر در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.»

با توجه به اظهارات رئیس‌جمهوری و تضمین‌هایی که سازمان لیگ به عنوان متولی برگزاری مسابقات به ستاد مبارزه با کرونا برای رعایت پروتکل‌های الزامی بهداشتی داشته،‌ برنامه رسمی مسابقات از سوی سازمان لیگ اعلام خواهد شد. به این ترتیب تیم‌ها به مدت سه هفته تمرینات آماده‌سازی بعد از تعطیلی طولانی‌مدت را برگزار خواهند کرد و سپس به صورت فشرده مسابقات باقی‌مانده برگزار خواهد شد. در این رابطه با این که اکثر تیم‌ها درخواست تعطیلی مسابقات را ارایه داده بودند اما تقریبا تمام آنها آمادگی لازم برای شروع دوباره تمرینات به صورت رسمی را دارند. فراموش نکنیم بسیاری از باشگاه‌ها هم مدتی است که تمرینات خود را شروع کرده‌اند و منتظر ابلاغ رسمی نمانده‌اند. گفتنی است تاریخ احتمالی شروع لیگ هم ٢٠ خردادماه اعلام شده است.

وزیر ورزش و جوانان هم البته روز گذشته صحبت‌های مهمی انجام داد و ضمن اعلام شروع مسابقات بعد از عید سعید فطر تأکید کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، می‌توان تقریبا در ٦ یا ٧ هفته هر ٥ روز یک‌بار مسابقات را برگزار کنیم که تمام بازی‌ها بدون حضور تماشاگر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.» وزیر ورزش همچنین با اشاره به موضوع احتمال افزایش شیوع کرونا در کشور جمله‌ای بسیار مهم را مطرح کرد و گفت: «اگر خدای‌نکرده بین تاریخ ٢٠ تا ٢٥ خرداد مشکل خاصی در این رابطه وجود داشت، مسابقات را متوقف می‌کنیم.»

مهرزاد خلیلیان، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی هم به دنبال این تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تأکید کرد که مجوز رسمی شروع تمرینات تیم‌ها را به سازمان لیگ ابلاغ خواهند کرد. همچنین طبق گفته سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ به‌ زودی برنامه زمان‌بندی برگزاری مسابقات اعلام خواهد شد و فعلا مرحله اول شروع تمرینات تیم‌ها با رعایت مسائل بهداشتی است. نکته قابل تأمل دیگر درباره شروع لیگ بدون حضور تماشاگر این است که این احتمال وجود دارد بعضی از تیم‌های شهرستانی بخواهند مسابقات خود را در شهر تهران برگزار کنند. از آنجایی که بازی‌ها بدون حضور تماشاگر خواهد بود، سازمان لیگ طبق گفته سهیل مهدی، مشکلی بابت تصمیم تیم‌ها درباره محل میزبانی از حریفان نخواهد داشت. همچنین مسابقات جام حذفی هم در خلال مسابقات لیگ‌ برتر با برنامه‌ریزی‌ برگزار خواهد شد تا تکلیف این رقابت‌ها که قهرمانش سهمیه مستقیم حضور در آسیا را کسب می‌کند، روشن شود.

حالا که از سرگیری مسابقات لیگ‌برتر قطعی شده، سوال‌های زیادی در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال و حتی بازیکنان و مربیان نقش بسته که فعلا جوابی به آنها داده نشده است. برگزاری مسابقات فوتبال در شرایط ویژه کرونایی هزینه‌های زیادی را به سازمان‌های مسئول مثل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و حتی باشگاه‌ها تحمیل خواهد کرد، اما مهم‌تر از آن، رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و عدم ابتلای بازیکنان و مربیان به کرونا در زمین فوتبال است.

پروتکل‌های بهداشتی، فعلا نامشخص

با این که دستور از سرگیری مسابقات به صورت رسمی صادر نشده، هنوز نه فدراسیون و نه وزارت بهداشت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به برگزاری رقابت‌ها در شرایط کرونایی را اعلام نکردند. این پروتکل‌ها درکشورهای دیگری که قصد آغاز لیگ خود را داشتند، سروصدای زیادی به پا کرد و حتی در ایتالیا کار به تهدید چند تیم به کناره‌گیری از سری‌ آ کشید. باید دید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، سازمان لیگ تا چه حد می‌تواند تیم‌ها را به رعایت پروتکل‌های خاص مربوط به این دوران مجاب کند. جداسازی بازیکنان در گروه‌های چندنفره و نوع خاص تمرینات حتی خارج از زمان برگزاری مسابقات هم تیم‌ها را وادار به رعایت این پروتکل‌ها می‌کند.

تست کرونا؛ از هزینه بالا تا احتمال قرنطینه

مشخص نیست وزارت بهداشت دستوری مبنی بر انجام تست کرونا از همه عوامل تیم‌ها و عوامل برگزار‌کننده مثل داوران را صادر می‌کند یا خیر. به نظر می‌رسد روش منطقی‌تر انجام تست کرونا از بازیکنان،‌ مربیان و داوران به صورت هفتگی است، اما به دلیل هزینه بالای این روش شاید این تست فقط در ابتدای مسابقات گرفته شود. در صورتی هم یکی از عوامل هر تیمی تست مثبت کرونا داشته باشد، نحوه برخورد با آن باید مشخص شود؛ اینکه فقط آن فرد به قرنطینه می‌رود یا کل تیم وارد قرنطینه خواهند شد!

هزینه‌های تحمیل‌شده به خاطر کرونا

جدا از این که عدم بلیت‌فروشی به خاطر بدون تماشاگر برگزارشدن مسابقات به خیلی از باشگاه‌ها و سازمان لیگ خسارت مالی وارد می‌کند، به نظر می‌رسد برخی از هزینه‌های دیگر نیز هم به باشگاه‌ها و هم به سازمان لیگ تحمیل خواهد شد. انجام تست کرونا، ضدعفونی‌کردن محل تمرین و مسابقه، تهیه دستکش و ماسک و... ازجمله مواردی است که برای باشگاه‌ها هزینه‌های مضاعفی را ایجاد خواهد کرد. باید دید سازمان لیگ تا چه حد زیر بار این هزینه‌ها می‌رود، چون فقط انجام تست کرونا برای بازیکنان و عوامل تیم‌ها به صورت هفتگی هزینه سنگینی در پی خواهد داشت. برخی از اقدامات هم باید از سوی باشگاه‌ها انجام شود؛ مثلا باشگاه پرسپولیس همین دیروز اعلام کرد که برای شروع تمرینات برنامه‌های ویژه‌ای در نظر دارد. تهیه تونل ضدعفونی‌کننده، ضد‌عفونی‌کردن هر روزه رختکن، تهیه ماسک و دستکش، انجام هر روزه تست‌های علایم حیاتی همانند درجه‌گیری دمای بدن و... ازجمله اقداماتی است که باشگاه پرسپولیس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پزشکی برای اعضای تیم درنظر گرفته است. همچنین آموزش رعایت بهداشت فردی، شرایط حضور در اماکن پرتردد و موارد دیگر ازجمله برنامه‌‌های کادر پزشکی پرسپولیس برای حفظ سلامتی اعضای تیم است.

بازی‌های فشرده، بالارفتن احتمال مصدومیت

آن‌طور که وزیر ورزش دیروز در صحبت‌های خود خبر داد، احتمالا ادامه بازی‌های لیگ‌ برتر با فاصله پنج روزه بین هر مسابقه برای هر تیم انجام می‌شود. این فشردگی که شاید برای تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بیشتر هم باشد، احتمال مصدومیت بازیکنان را بالا خواهد برد. مربیان هم در هفته‌های اخیر از این موضوع ابراز نگرانی کردند که بازیکنان بعد از سه‌ماه خانه‌نشینی توانایی انجام بازی‌ها به صورت فشرده را نخواهند داشت. البته سازمان لیگ اعلام کرده با توجه به توصیه فیفا مبنی بر انجام مسابقات رسمی با امکان پنج تعویض، این قانون در لیگ ایران هم اجرا می‌شود تا بازیکنان کمتر در معرض مصدومیت قرار بگیرند.

سازمان لیگ تضمین نمی‌دهد!

در حالی که برخی از باشگاه‌ها از سازمان لیگ تضمین خواستند تا در صورت ازسرگیری مسابقات هیچ‌کدام از بازیکنان و مربیان آنها به ویروس کرونا مبتلا نشوند، سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات اعلام کرده سازمان لیگ به هیچ‌کس تضمینی بابت مبتلانشدن به کرونا نمی‌دهد: «ما نمی‌توانیم چنین تضمینی بدهیم. ما برگزار‌کننده مسابقات هستیم و در مورد مسائل پزشکی سه نهاد دیگر یعنی فدراسیون پزشکی ورزشی، کمیته پزشکی فدراسیون و ایفمارک به ما خیلی کمک کرده‌اند، اما آنها نیز نمی‌توانند تضمین بدهند که شخصی مبتلا نشود. چنین کاری منطقی و عقلانی نیست. از سوی دیگر، عدم ابتلا به ویروس به بهداشت فردی هم بستگی زیادی دارد و خوشبختانه تا امروز در جامعه ورزش چند مورد محدود به این بیماری مبتلا شدند.»

احتمال لغو لیگ بیستم!

هنوز تاریخی برای پایان لیگ نوزدهم درنظر گرفته نشده و زمان شروع لیگ بیستم هم مشخص نیست. صحبت‌های دیروز حریرچی، معاون وزارت بهداشت شایعه لغو لیگ بیستم را به وجود آورد: «پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی و خودمان این است که وضع شیوع ویروس کرونا در پاییز از خرداد و تابستان بدتر است. اگر با معیار‌های امروز بگوییم فوتبال برگزار نشود، باید بگوییم در پاییز و زمستان هم احتمال برگزاری مسابقات نیست. دوستان به این موضوع توجه کنند. برخی دوستان تصور می‌کنند اگر امروز مسابقات را برگزار کنیم، در پاییز یا زمستان می‌توان این کار را انجام داد و مشکلی هم پیش نمی‌آید.»

پاسخ سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ هم به این موضوع، شایعات را تقویت کرد: «بحث بر سر چگونگی برگزاری مسابقات باقی‌مانده این فصل است و پس از آن در مورد مسابقات فصل بعد می‌توان اظهار نظر کرد. ما تمامی احتمالات را در نظر گرفته‌ایم.»