پمپئو که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، در مصاحبه‌ای با رادیو «کان بت» درباره تنش‌های آمریکا و ایران و همچنین طرح‌های اسرائیل برای الحاق کرانه باختری گفت‌وگو کرد.

وی درباره محور دیدارهایش با مقام‌های صهیونیستی گفت: با بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس در مورد مسائل زیادی صحبت کردیم، از جمله نحوه تعامل با ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی آنها.

وزیر خارجه آمریکا در مورد الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی نیز اظهار داشت: دولت اسرائیل در خصوص اینکه دقیقا چه زمانی و چگونه این کار را انجام دهد، تصمیم‌گیری خواهد کرد. امیدوارم فلسطینی‌ها بدانند که صلح برای آنها خوب است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند و به جای آن پیشنهاد تشکیل پایتخت فلسطین را در یکی از روستاهای نزدیک قدس اشغالی مطرح می‌کند.

این طرح همچنین شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری و بخشهای دیگر این منطقه را به سرزمینهای اشغالی الحاق می‌کند و حق بازگشت آوارگان به سرزمین مادری خود را سلب و بر اسکان دایم آنان در کشورهایی مانند سوریه، اردن و لبنان تاکید می‌کند.

پمپئو روز چهارشنبه در بدو ورود به سرزمین‌های اشغالی رایزنی با مقامات اسرائیلی درخصوص دو موضوع ایران و شیوع ویروس کرونا را برنامه اصلی این سفر اعلام کرد.

وی در بدو ورود به سرزمین های اشغالی، در یک پیام توئیتری، ضمن انتشار تصاویری از ورودش به فرودگاه تل‌آویو درحالی که ماسکی با نقش و نگار پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را بر صورت داشت، بار دیگر لفاظی‌های ضدایرانی خود را تکرار کرد و نوشت: برای هماهنگی با بینامین نتانیاهو درخصوص مقابله با دو تهدید اساسی یعنی کووید–۱۹ و ایران به اسرائیل آمده‌ام.

نگرانی جامعه بین‌الملل از الحاق یکجانبه کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی در میان دولت‌های اروپایی و کشورهای مسلمان و عرب رخنه کرده است به صورتی که اخیرا وزیر خارجه امارات و برخی کشورهای اروپایی نسبت به این موضوع هشدار داده و تهدید به قطع روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند.

پمپئو سه‌شنبه در این باره گفته بود: ما با کشورهایی که اعلام نگرانی کرده‌اند صحبت کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم این نگرانی‌ها را بررسی کرده و در صورت امکان آنها را لحاظ کنیم.

سفر جاری مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی گمانه زنی‌های بسیاری را در مورد دلایل سفر وی در آستانه تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری ایجاد کرده است.

همزمان با بحران شیوع ویروس همه گیر کرونا در حالیکه مقامات و رهبران کشورها برای گفتگو و رایزنی در خصوص مسائل مختلف از ویدئو کنفرانس برای رفع نیازها استفاده و از دیدارهای حضوری پرهیز می‌کنند، پمپئو تصمیم به سفری از پیش تعیین نشده به سرزمین‌های اشغالی گرفته تا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی گانتس رهبر حزب «آبی-سفید» و شریک نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی دیدار کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در همین راستا با اشاره به دلایل سفر وی نوشت: موضوع ایران و مبارزه با ویروس کرونا آشکارا برای انحراف اذهان است. پس چرا سفر به سرزمین‌های اشغالی برای پمپئو فوری و ضروری تلقی می‌شود؟   

هاآراتص در گزارشی افشا کرد که پمپئو در سفر یک‌روزه خود به سرزمین‌های اشغالی، علاوه بر موضوعاتی مانند ایران و الحاق کرانه باختری، به نگرانی آمریکا از توافقات اقتصادی اسرائیل با چین خواهد پرداخت.