همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از حضرت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‌اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‌ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که مرحوم شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن هفدهمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده است:

اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ، وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ، یَا مَنْ لایَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ، یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ

خدایا، مرا در این ماه به‌سوی کارهای شایسته هدایت فرما، و حاجتها و آرزوهایم را برآور، ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است، بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با تسنیم به بیان نکاتی دربارۀ دعای امروز ماه رمضان پرداخت و گفت: هدایت کار خداست و این همان مسئله توفیق است که یار هر کس نشود مگر به دعا و خواست بنده. خدایا، مرا به انجام اعمال صالح و شایسته راهبری و هدایت کن و توفیق خدمت به بندگانت و رسیدن به حوائج آنها را نصیبم فرما؛ یعنی روزی مرا در خدمت به بندگانت قرار بده.

حضرت سیدالشهداء حسین‌بن علی علیه السلام در حدیثی بسیار نورانی فرمود: ای بندگان خدا! بدانید اگر روزی حوائج و کار مردم به‌سمت شما روی آورد این از نعمات الهی است که خدا بر شما ارزانی داشته، این نعمت را قدردان باشید و از بین نبرید. ای خدایی که نیازی به تفسیر و پرسش و سؤال نداری، تو عالمی به حال بنده‌ات، تو می‌دانی در دل او او چه می‌گذرد، یا عالماً بما فی صدور الذاکرین.

خدایا، تو خبر از باطن بنده داری و می‌دانی در دل او چه می‌گذرد. تفسیر در لغت به‌معنای پرده‌برداری و روشن کردن مفهوم جمله است، در قرآن کریم هم تفسیر یعنی منظور آیه را روشن کردن، قرآن می‌گوید عالم تمامش در محضر خداست، اگر انسان دانه‌ای کمتر از ارزن یا همان که قرآن نامش را دانه خردل نام نهاده در هر کجا که عالم مخفی کند، خدا از آن آگاهی دارد و چیزی از دید او مخفی نمی‌ماند و نمانده است.

خدایا بر محمد و آل‌محمد درود فرست، به تعبیر اهل‌بیت علیهم السلام این صلوات و درود بر رسول خدا و اهل‌بیت او در ابتدا و انتهای دعا، باعث استجابت بهتر و سریعتر دعای بنده است؛ پس در همه ادعیه مانند امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه ابتدا و انتهای دعا با ذکر صلوات بر محمد و آلش باشد.