به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی روز پنجشنبه در ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران، افزود: علامه طباطبایی قائل بود که عظمت ماه رمضان به روزه نبوده بلکه عظمت آن به قرآن است چراکه در دعای ماه رمضان را با عبارت «الذی انزلت فیه القرآن» می‌خوانیم.


وی گفت: پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین فرمودند که قرآن و اهل‌بیت(ع) نباید از یکدیگر جدا شوند اما امروز این اتفاق افتاده است؛ ده‌ها هزار هیأت عزاداری وجود دارد در حالی که 10 جلسه تفسیر قرآن برگزار نمی‌شود.

وی با بیان این‌که رأس حضرت امام حسین(ع) بر روی نیزه قرآن می‌خواند، عنوان کرد: مبادا عزاداری را به قرآن و تفسیر آن ترجیح داده و اهمیتی برای این کتاب آسمانی قائل نباشیم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: تمام نیازهای علمی و تحقیقاتی بشر در قرآن وجود دارد؛ تا کنون بر اساس تحقیقاتی جزئی 2700 نکته حقوق و 300 آیه درباره مدیریت در قرآن شناخته شده است.

قرائتی با اشاره به مباحث فراوان اخلاقی در قرآن کریم تصریح کرد: پروردگار متعال درباره کسی که نسبت به یک مسلمان نابینا عبوس شد، 10 آیه پشت سر هم آورده و کار وی را مذمت می‌کند؛ ظاهر این آیات تنها یکی از برداشت‌های اخلاقی برگرفته از قرآن کریم است.

وی با بیان این‌که استهلال و رؤیت هلال کار بسیار مهمی در راه اسلام است، گفت: برای بعد از استهلال و زمان ماه مبارک رمضان هم باید فکری شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: روزی نگران بودم که در کنار 30 مرتبه حاجی شدن، هنوز 30 مرتبه سفر زکات نداشته‌ام اما با تبلیغاتی که امروز در سراسر کشور دارم تا کنون 450 میلیارد تومان زکات جمع آوری شده و هنوز 77 درصد جامعه از پرداخت زکات طفره می‌روند.

وی گفت: در جامعه امروزی زکات از میان رفته و نماز بیمار شده است در حالی که تنها به اعتکاف و حفظ قرآن و برنامه‌های جانبی می‌پردازیم؛ این بدان معناست که واجبات را رها کرده و مستحبات را واجب کرده‌ایم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در بخشی از سخنان خود، گفت: خدای متعال به تمامی قطعات زمان قسم یاد کرده که این امر نشانی بر اهمیت زمان در اسلام است؛ در حالی که ما همواره در حال از دست دادن فرصت‌ها هستیم.

قرائتی با بیان این‌که دعا باید میان خوف و رجا باشد، ادامه داد: دعای جوشن کبیر هزار نام خدای متعال را به صورت ریتم دار پشت سر هم آورده که این خود حاکی از حکمتی است.

وی ابراز کرد: مؤمنان بر اساس حکم اسلام، خداوند را به هنگام رکوع عظیم خطاب کرده و عبارت اعظم را به کار نمی‌برند؛ اما در سجده پروردگار متعال را اعلی خطاب می‌کنند؛ این نشانی است که هرچه خضوع بیشتر شود، خداوند نمایان‌تر می‌شود.