رضا عباسی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت:  سهام عدالت بلافاصله و یکجا عرضه نخواهد شد، بنابراین پس از آنکه مقدماتش در چند ماه آینده فراهم شود، دولت «احتمالا» آن را مشابه روشی که برای پذیره‌نویسی از طریق بانک‌ها در پیش گرفته، در چند مرحله عرضه خواهد کرد، بنابراین تاثیرش مشابه تاثیر عرضه‌های اولیه، اما مثبت‌تر از آن‌ها خواهد بود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر عرضه اولیه شستا بجای کاهش تقاضا، به تقاضای بیشتر دامن زد سهام عدالت نیز چنین تاثیری خواهد داشت؛ مضاف بر اینکه شستا از هر کد بورسی، به اندازه سه میلیون تومان نقدینگی از دل بورس به سمت دولت، خارج کرد در حالیکه سهام عدالت بطور رایگان به بورس عرضه می‌شود و حتی یک ریال از نقدینگی بورس را خارج نمی‌کند.

عباسی بیان کرد: به لحاظ جو روانی، این خبر بسیار کفه ترازوی بورس را سنگین خواهد کرد، زیرا ابلاغ آزادسازی سهام عدالت از طریق مقام معظم رهبری و اعلام آن در رسانه‌ها باعث اعتبار بورس و اعتماد بیشتر مردم به آن خواهد شد و این هرچه بیشتر فضاسازی منفی علیه بورس را خنثی خواهد کرد و سیل نقدینگی را به سمت آن روان می سازد.

او تصریح کرد: ورود فراوان نقدینگی اگر مابه‌ازایی در افزایش عرضه سهام در بازار نداشته باشد این بازار را کم عمق و ضعیف می‌کند، در حالی که ورود قوی سهام عدالت باعث محکم شدن بستر و امکان جهش‌های بلندتر می‌شود یا به بیان دیگر حجم و ارزش معاملات بورس افزایش یافته و شاخص، رکورد‌های نجومی تازه‌ای را ثبت خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: امیدواریم در کنار این مهم، نحوه آموزش و اطلاع رسانی به آحاد مختلف جامعه از طریق رسانه‌ها با جدیت و شتاب بیشتری صورت گیرد.

فرایند آزادسازی سهام عدالت

عباسی اظهار کرد: هفته قبل، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی بطور رسمی اعلام کرد در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر اجازه آزادسازی سهام عدالت، سایت مربوطه در سازمان به نشانی  باز شده و مشمولان سهام عدالت یک ماه فرصت دارند در این سامانه وارد شده، ارزش سهام و شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود را ببینند و دو گزینه دارند که باید انتخاب کنند، یا به صورت مستقیم مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرند، یا اینکه غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سهام عدالت استانی انتخاب می‌کنند.

او افزود: در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به دارنده سهام تخصیص و انتقال می‌یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به میزان سهام تخصیص ‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام ‌عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به سهامدار تخصیص خواهد یافت.

عباسی بیان کرد: علاوه بر آن، این دسته از سهام‌داران سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار بوده و به منظور حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل ‌و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.

او تصریح کرد: مطابق قانون تجارت دارنده سهام‌عدالت سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود  بهره‌مند خواهد شد همچنین دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور سهامدار می‌تواند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع گردد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: بهره‌مندی از خدمات قابل‌ارائه از جمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص‌یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده می‌باشد.

عباسی اظهار کرد: در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت سهامدار با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و لذا وی حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت متعلق به دارنده سهام توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

او افزود: سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ۷۰% و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی ۳۰% ساماندهی خواهد شد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: ارزش کل سهام واگذار شده در قالب سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ به ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول در ۶ دهک جمعیتی، از سهام ۵۰ شرکت شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی به ارزش کل ۲۶ تریلیون و ۶۳۶ میلیارد تومان بود که اکنون بعد از حدود ۱۳ سال ارزش کل سهام عدالت به حدود ۳۰۰ تریلیون تومان «حدود ۱۱.۲ برابر» شده است.