اکثر کارخانه های گوشت در هند که دومین صادرکننده بزرگ گوشت گاو در جهان و تامین کننده اصلی بازار مالزی است، به دلیل مبارزه این کشور علیه شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند.

هند معمولا ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت بوفالو می فروشد اما صادراتش در مارس به حدود ۴۰ هزار تن کاهش یافت. میزان فروش احتمالا در آوریل به دلیل اجرای قرنطینه سراسری در هند از این هم کمتر شده و حتی در ماه مه هم انتظار می رود به دلیل تداوم قرنطینه در بخشهایی از هند، میزان فروش پایینتر از سطح عادی بماند.

یکی از صادرکنندگان گوشت بوفالو در ایالت شمالی اوتار پرادش به رویترز گفت: در حال اوضاع اوضاع به نفع صنعت ما پیش نمی رود. با این که گوشت بوفالو غذاست اما از آنجا که برای صادرات است، ضروری به شمار نمی رود و تاکنون صادرکنندگان تلاش کرده اند ذخایری که در اختیار داشتند را صادر کنند.

قیمت عمده فروشی گوشت بوفالوی منجمد در مالزی در رمضان امسال نسبت به یک سال پیش ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. حداکثر ۲۰ درصد از مصرف سالانه گوشت بوفالو در مالزی در ایام رمضان صورت می گیرد.

یک واردکننده در کوالالامپور در این باره گفت: مردم مالزی معمولا ماهانه حدود ۳۵۰ کانتینر گوشت وارداتی از هند را مصرف می کنند که اکنون به نصف کاهش پیدا کرده است.

کاهش تقاضای مصرف کنندگان عادی در ایام قرنطینه مالزی هم به تقاضای کلی برای واردات گوشت لطمه زده است.

طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، هند در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۵ میلیون تن گوشت گاو صادر کرد که عمدتا بوفالو بودند و در مقابل، برزیل که بزرگترین صادرکننده گوشت گاو است، ۲.۳ میلیون تن گوشت گاو فروخت.

فقدان صادرات گوشت بوفالو در مالزی که برای ۷۰ درصد از وارداتش به هند متکی است و همچنین اندونزی که یک چهارم از وارداتش از هند است و بوفالو در آنجا به عنوان یک گوشت ارزان در میان اقشار کم درآمد محبوب است، به شدت ملموس است.

خریداران اندونزیایی که پیش از شیوع ویروس کرونا انتظار می رفت امسال ۱۷۰ هزار تن گوشت گاو هندی خریداری کنند به دنبال تامین نیازشان از کشورهای دیگری مانند برزیل و آرژانتین هستند. اما پاندمی بیماری کووید ۱۹ در جهان این اقدام را دشوار کرده است به خصوص که بزرگترین شرکتهای گوشت جهان شامل اسمیت فیلد فودز، کارگیل، JBS USA و تایسون فعالیت در حدود ۲۰ کشتارگاه و کارخانه گوشت در آمریکای شمالی را در پی بیماری کارکنانشان تعطیل کردند.

برزیل هم با پاندمی کرونا مواجه شده و شرکت گوشت BRF در اواخر آوریل در یک هاب صنعتی که حدود ۳۱۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند، ۱۸ مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را ثبت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عرضه کنندگان گوشت در هند مشتاق هستند تا بلافاصله پس از تسهیل محدودیتهای قرنطینه، فعالیتشان را ازسربگیرند اما به دلیل تدابیر فاصله گذاری اجتماعی تامین حیوانات به شکل معمول برای آنها ساده نخواهد بود.