به گزارش پارس به نقل از فارس، سودجویانی هستند که تمام وقت و زندگی خود را صرف پیمودن در جاده های پرپیچ و خم می کنند، جاده هایی که به هیچ مقصدی منتهی نمی شود و تنها سوغات آن آوردن بیماری بر سر سفره های شهروندان ایرانی است.

افرادی قاچاق دام را دستاویزی برای کسب درآمد کرده اند، غافل از اینکه شاید روزی برسد که خود نیز شکار این سودجویی شوند.

اگر موضوع قاچاق دام به کشورهای همسایه به درستی بررسی نشود، مشکلات فراوانی در جامعه به وجود خواهد آمد، چرا که علاوه بر وارد آوردن آسیب های اقتصادی، مشکلات بهداشتی را نیز به همراه دارد و در صورتی که به طور جدی با این پدیده برخورد نشود، کاهش دام های مولد دست آورد آن می شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص مهم ترین بیماری مشترک بین انسان و دام که در نتیجه قاچاق دام شکل می گیرد، گفت: بیماری ccHF یا بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهم ترین بیماری مشترک انسان و دام ناشی از قاچاق دام است.

علیرضا امیری با بیان اینکه این بیماری در خود دام علائم مشخصی ندارد ولی می تواند منجر به مرگ انسان شود، ادامه داد: استان های شرقی به دلیل هم جوار بودن با مرز، کانون شیوع این بیماری هستند.

امیری با اعلام اینکه تب مالت، شاربن و هاری از دیگر بیماری های مشترک انسان و دام است که از قاچاق دام نشات می گیرد، خاطرنشان کرد: راه های پیشگیری از بیماری تب کنگو بسیار ساده و در عین حال بسیار مهم است که مهم ترین آن ها رعایت اصول ایمنی فردی کارکنان کشتارگاه های دام است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اعلام کرد: باید همه کارکنان در تمام مراحل ذبح و استحصال دام، اصول ایمنی فردی نظیر استفاده از دست کش، ماسک، عینک، چکمه و لباس کار مناسب را رعایت کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید لاشه و آلایش خوراکی شامل دل، جگر و ریه احشام، حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال های معمولی به منظور طی کردن جمود نعشی و غیرفعال شدن ویروس CCHF نگهداری شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص شرایط واردکنندگان دام در استان کرمانشاه گفت: مجوز واردات یا صادرات دام از طریق وزارت خانه جهاد کشاورزی به سازمان دامپزشکی اعلام می شود.

وی ادامه داد: با ارائه مدارک، قرارداد و مستندات لازم، عملیات قرنطینه ای بهداشتی دامپزشکی بر روی دام های وارداتی در استان کرمانشاه آغاز می شود و پس از تایید سلامت دام ها، گواهی واردات یا صادرات دام زنده انجام می شود.

امیری با اعلام اینکه نحوه نظارت بر دام های وارداتی بسته به شرایط بهداشتی کشور مبدا متفاوت است، تصریح کرد: دام های وارداتی به استان کرمانشاه باید همه اقدامات بهداشتی نظیر سم پاشی و انجام واکسیناسیون علیه بیماری های شاربن، آبله، تب برفکی، بروسلوز و… را انجام دهند.

این مقام مسئول عاری بودن دام ها از انواع انگل های داخلی و خارجی را از دیگر شرایط دام های وارداتی اعلام کرد و ادامه داد: به طور کلی پس از طی نظارت های قرنطینه ای ۱۴ الی ۲۱ روزه این دام ها اجازه ورود به کشور را می یابند تا در نزدیک ترین محل مرزی به داخل کشور در کشتارگاه ذبح شوند.

بر اساس این گزارش یک دامپزشک نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با بیان اینکه تب مالت از بیماری های شایعی است که از قاچاق دام نشات می گیرد، گفت: با توجه به اینکه در آستانه فصل گرم سال هستیم جوشاندن شیر، ماست و پنیر محلی تازه قبل از مصرف به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری تاکید می شود.

به گفته این آرش یادگاری کوفتگی، بی حالی و تعریق شدید از علائم بیماری تب مالت است که در برخی مواقع تزریق و یا مصرف آنتی بیوتیک های قوی تنها راه درمان آن است.

وی علامت اصلی این بیماری را تب عنوان کرد که هنگام شب شدت خواهد گرفت و ادامه داد: تماس مستقیم با خون و لاشه دام های آلوده از دیگر راه های انتقال این بیماری به انسان است.

یادگاری افزود: شیوع این بیماری در گوسفند و گاو بیشتر است و خوردن دوغ محلی به دلیل وجود اسید در آن از خطر کم تری در مقایسه با مصرف شیر و پنیر محلی برخوردار است.

وی تصریح کرد: تب مالت موجب سقط جنین در دام ها می شود و تب کریمه کنگو در نواحی خراسان به دلیل هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان از شیوع بیشتری برخوردار است.

همچنین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، افزود: در محدوده شهری بررسی انجام قاچاق توسط وسیله نقلیه ای که احشام را حمل و نقل می کند، کار ساده ای نیست.

سردار کریم کشوری خاطرنشان کرد: تمام تلاش پرسنل نظامی در این زمینه، در راستای جلوگیری و مبارزه با قاچاق دام در استان کرمانشاه است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه قاچاق دام در استان کرمانشاه به کشور عراق صورت می گیرد، افزود: بیش از ۱۰ هزار راس گوسفند قاچاق شده در سال گذشته کشف شد.

شهریار حیدری با اعلام اینکه در ۱۵ روز نخست فروردین ماه ۹۲، یک هزار و ۵۰۰ راس دام قاچاق در استان کرمانشاه کشف شده، خاطرنشان کرد: برخی افراد سودجو در استان دام ها را به منظور فروش به عراق می برند که این معضل بر قیمت گوشت در داخل تاثیر خواهد گذاشت.

حیدری ادامه داد: متاسفانه نژاد ایرانی دام ها با قاچاق دام به کشورهای دیگر به راحتی آسیب می بیند و جلسات متعددی برای برخورد با این معضل برگزار شده و می شود.

به گفته وی، با هماهنگی نیروهای انتظامی و دادگستری با قاچاقچیان دام در استان کرمانشاه به شدت برخورد خواهد شد.