مهدی جمالی‌نژاد شامپاه چهارشنبه در مراسم افتتاح تقاطع غیرهمسطح "سردارشهید کاوه نبیری" در اراک با اشاره به حوادث سیل سال گذشته اظهار داشت: در تقویم بحران سال 1398 رکشور بیش از بیست و یک بحران ریز و درشت اتفاق افتاد به طوری که سال گذشته با سیل در حدود بیست و پنج استان کشور همراه و آغاز شد و با قرنطینه و کرونا به پایان رسید که شاید کمتر کشوری را بتوان پیدا کرد که در طول یک سال این چنین بحران‌هایی را تجربه کرده باشد.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا در دنیا، بسیاری از کشورهای پیشرفته و صاحب نام را به زانو درآورد، اما ایران به رغم درگیر بودن به تحریم‌های ظالمانه دشمنان، به سبب مقاومت و بردباری مردم و تلاش و همت مسئولان و مدیران شرایط بهتری را نسبت به سایر کشورها داشته است.

معاون عمرانی، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به روند اقدامات عمرانی در کشور گفت: خوشبختانه اقدامات و فعالیت‌های عمرانی ارزشمند و قابل توجهی در سال 98 در کشور اتفاق افتاد به طوری که در دهه فجر و هفته دولت پروژه‌های مهم و خوبی افتتاح یا راه‌اندازی شد این درحالیست که بالغ بر 21 هزار پروژه کوچک و بزرگ در سراسر کشور در دهه مبارک فجر را شاهد بودیم.

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر 80 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور فعال است به گونه‌ای که حتی در دوران کرونا نیز با ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی مختلف این پروژه‌ها متوقف نشده که نشان از عزم راسخ کشور و مدیران برای سازندگی و آبادانی کشور دارد البته استان مرکزی و شهر اراک در این حوزه توانمند و موفق بوده اند.

وی عنوان کرد: با این حال و با وجود پروژه‌های بزرگ و کوچک مطلوبی در کشور و همچنین حل برخی مشکلات شهرها از طریق این پروژه‌ها، اما توسعه واقعی در شهرها وجود ندارد و هنوز تمامی مشکلات در شهرها برطرف نشده که علت این مهم شفا بخش نبودن این نسخه‌ها برای شهرها بوده چراکه برای توسعه شهرها و پیشرفت واقعی نیازمند یک بازنگری و نگاه حکیمانه در برنامه‌ها هستیم و نیاز است به جای مدیران شهری حکیمان شهری این برنامه ریزی‌ها را انجام دهند.

 

جمالی‌نژاد بیان کرد: با مشاهده شهرهای کهن و قدیمی حال خوبی را تجربه می کنیم، زیرا این شهرها به دست بزرگان، اندیشمندان و معماران فقیه ساخته شده که بسیاری از علوم در ساخت این سازه‌ها دیده شده است.

معاون عمرانی، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: جای معماری ایرانی اسلامی در برخی پروژه‌ها و برنامه‌ها خالی است،چراکه در جمهوری اسلامی باید ایدئولوژی در شهرها و معماری و توسعه شهرها تسری داشته باشد و در کنار اقدامات ارزشمند، مدیران باید رویکرد اصلی  حرکت به سمت شهرهای خدامحور و انسان محور داشته باشند که شهر اراک نیز با وجود مدیران دلسوز و توانمند می‌تواند شاهد توسعه این گونه باشد.