علت جوش آوردن ماشین چیست؟ میزان و کیفیت آب رادیاتور در دمای ماشین بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله به علت‌های اصلی جوش آوردن ماشین و بهترین اقدام‌ها در زمان جوش آوردن اشاره می‌کنیم.

جوش آوردن ماشین چیست؟

ماشین‌های ساخت داخل و برخی از خودرو‌های چینی در ماه‌های گرم سال دچار مشکلات متعددی می‌شوند. جوش آوردن ماشین یکی از همین مشکلات است که در روز‌های گرم سال گریبان گیر رانندگان ماشین‌های مدل‌های پایین می‌شود. حتماً تابه حال شاهد این اتفاق بوده‌اید که از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون میزند. در این زمان بهترین کار متوقف کردن ماشین است. قبل از اینکه هرگونه اقدامی در این زمان انجام دهید بهتر است از علت جوش آوردن ماشین مطلع باشید. در ادامه با برخی از این دلایل آشنا می‌شویم.ماشین به علت‌های مختلفی جوش می‌آورد. زمانی که در سیستم خنک کننده موتور اشکالی به وجود بیاید و انتقال گرما انجام نشود، آب داخل رادیات ماشین به جوش آمده و عملکرد ماشین با مشکل روبرو می‌شود. مسئله بسیار مهم در این موارد اقدام به موقع است. واکنش شما به جوش آوردن ماشین می‌تواند از بروز اشکالات فنی دیگر جلوگیری کند؛ در حالیکه اقدام نامناسب در برخی از موارد باعث می‌شود هزینه زیادی متحمل شوید.

۱. مایع خنک کننده نامناسب

یکی از اصلی‌ترین عناصر تأثیر گذار در جوش آوردن ماشین، آب رادیات است. مایعی که برای خنک کردن موتور استفاده می‌شود باید بدون عیب باشد. حجم آب نیز اهمیت دارد و نباید زیاد یا کم باشد. در صورتی که مایعی که استفاده می‌کنید استاندارد نیست آن را تعویض کنید. بهتر است کل آب را تخلیه کرده و سپس مجدداً آن را پر کنید.

۲. نشتی در سیستم

سیستم خنک کننده خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و نقاط اتصال آن‌ها با گذر زمان دچار نشتی می‌شود. این نشتی که گاه مربوط به رادیات می‌شود و گاهی به دلیل فرسودگی لوله‌هاست، منجر به کم شدن آب داخل رادیات شده و ماشین جوش می‌آورد.

۳. گرفتگی مسیر حرکت آب

وجود ذرات ریز و گرد و غبار در لوله‌هایی که مسیر حرکت آب هستند به مرور زمان مانع عبور آب می‌شوند. این توقف در سیستم خنک کننده موتور دمای آب را بالاتر از حد استاندارد می‌برد و ناگهان ماشین جوش می‌آورد. در ماشین‌های مدل پایین گاهی ذرات زنگ زده قطعات و تکه‌های لوله‌های فرسوده که در مسیر تلنبار شده‌اند علت جوش آوردن ماشین هستند. راه حل، تعویض به موقع قطعات و تمیزکردن مسیر جریان آب است.

۴. خرابی پمپ آب

یکی از بخش‌های سیستم خنک کننده ماشین، پمپ آب است. پمپ آب وظیفه به گردش درآوردن آب رادیات را دارد و این گردش منجر به خنک شدن می‌شود. هرگونه خرابی یا اختلال در روند فعالیت پمپ آب باعث می‌شود آب به جریان نیفتد و ماشین جوش بیاورد. پمپ آب با گذر زمان نشتی پیدا می‌کند یا پروانه‌های آب خراب می‌شوند و گیر می‌کنند. بهتر است زود به زود پمپ آب ماشین را بررسی کنید تا در صورت هرگونه شکستگی یا اشکال دیگر آن را تعویض کنید.

۵. فن رادیاتور

اساسی‌ترین بخش رادیاتور فن آن است. این فن با پره‌های بزرگ می‌چرخد و آب داخل رادیاتور را خنک می‌کند. اگر به هر علتی این فن از حرکت ایستاد دمای آب و خودرو بالا می‌رود و خیلی زود جوش می‌آورد. پیدا کردن مشکل فن رادیاتور کار آسانی نیست و اغلب به دلیل سیم کشی‌ها و اتصالات برقی آن است. اگر فن رادیاتور شما روشن نشد به اولین جایگاه تخصصی تعمیر ماشین رجوع کنید.

۶. ترموستات خراب

دمای خوردو و میزان خنک کننده‌ای که مخصوص موتور است توسط ترموستات تنظیم می‌شود. ترموستات با اندازه گیری دمای موتور این تنظیمات را انجام می‌دهد و در صورت خرابی، این تنظیمات خیلی سریع به هم می‌خورند. میزان خنک کننده‌ای که استفاده می‌شود به اندازه کافی نخواهد بود و ماشین بسیار داغ می‌شود. ترموستات قدیمی و معیوب می‌تواند علت جوش آوردن ماشین باشد.

۷. تسمه پروانه

تسمه پروانه که وظیفه چرخاندن پروانه را برعهده دارد آسیب پذیر است. گاهی خرابی این تسمه، علت اصلی جوش آوردن ماشین است. دقت کنید این تسمه نباید توسط روغن چرب شود و در صورت مشاهده هرگونه پارگی در تسمه باید اقدام به تعویض آن کرد. شل و سفت بودن تسمه پروانه نیز اهمیت زیادی در نحوه عملکرد آن دارد.

۸. سایر موارد

حتماً تاکنون متوجه شده‌اید که جوش آوردن ماشین علت‌های بسیاری می‌تواند داشته باشد. هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور ماشین بشود در نهایت منجر به جوش آوردن خواهد شد. هفت دلیلی که در این مقاله خواندید از پر بسامدترین علت‌های جوش آوردن ماشین بودند، اما موارد دیگری نیز هستند که که تنها به نام آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده طولانی مدت از دنده‌های سنگین

رانندگی در سربالایی به مدت طولانی

نامیزان بودن باد لاستیک

خرابی درِ محافظ رادیاتور

تنظیم نبودن دلکو

علت جوش آوردن ماشین و چگونگی حل این مشکل

باید‌ها و نباید‌های بعد از جوش آوردن

اگر در حال رانندگی در خیابان متوجه شدید از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون میزند، با توجه به وضعیت خیابان و با رعایت نکات ایمنی کنار خیابان بایستید و این مراحل را دنبال کنید.

۱. خاموش کردن ماشین

اولین کاری که باید انجام دهید خاموش کردن ماشین است. ماشین را متوقف کنید، خاموش کنید و با احتیاط در کاپوت را باز کنید. نکته بسیار مهم در این مرحله این است که حتماً از باز کردن در رادیاتور خودداری کنید. آب موجود در رادیاتور در بالاترین دمای ممکن است و در صورت باز کردن در محفظه، صورت و دستان شما به بدترین شکل آسیب خواهند دید.

۲. آب ریختن روی بدنه رادیاتور

پس سعی کنید با حوصله و دقت تمام روی بدنه رادیاتور آب بریزید تا از دمای آن کم کنید و دقت کنید آب به بدنه موتور نرسد. رسیدن آب به بدنه موتور موجب ترک خوردن آن می‌شود.

۳. قرار دادن ماشین روی در یک مسیر مستقیم

پس از اینکه موتور خنک شد ماشین را در یک مسیر مستقیم حرکت دهید. این کار باعث می‌شود جریان هوا با رادیاتوری که روی آن آب ریخته‌اید و خیس است برخورد داشته باشد و به خنک شدن آن کمک می‌کند.

۴. پر کردن رادیاتور

پس از اطمینان از کاهش دمای رادیاتور با یک دستمال در آن را باز کنید و اگر سطح آب به اندازه کافی نبود فضای خالی را با آب پر کنید.

نتیجه گیری

پس با توجه به تمام مواردی که رعایت آن‌ها ضروری است و اطلاع از علت‌های جوش آوردن ماشین می‌توان به نتیجه گرفت اصلی‌ترین دلایل جوش آوردن ماشین مربوط به وضعیت خنک کننده خودرو است و با بررسی مداوم قطعات سیستم خنک کننده می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد. عاقلانه‌ترین واکنش به جوش آوردن ماشین، توقف و خاموش کردن ماشین است، چرا که روشن بودن موتور گرما زاست و افزایش دمای موتور خودرو در حالیکه سیستم خنک کننده فعال نیست ضررات فراوانی به همراه خواهد داشت. همچنین میزان آب رادیاتور و کیفیت آن بسیار مهم است.