پس از ۶۲ روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۸۳۵۰۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۲۰۹ نفر فوت شده و ۵۹۲۷۳ نفر بهبود یافته‌اند.براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از روز گذشته اول اردیبهشت مشاغل با ریسک متوسط پس از ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند؛ این مشاغل شامل پاساژها، مجتمع‌های تجاری، مال‌ها، بازارهای سرپوشیده مانند بازار تهران و ... است. البته براساس این مصوبه همچنان مشاغل پرریسک مانند رستوران‌ها، استخرها و ... تعطیل است.همچنین رئیس دفتر رییس ‌مهور در خصوص حرم‌ها و اماکن مقدسه اعلام کرده است؛ در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم قبلی ستاد در ارتباط با حرم‌های مطهر و اماکن مقدسه تا ۱۵ اردیبهشت تمدید شد.«ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت نیز با حضور در استان مازندران گفته است؛ افزایش سفرها بعد از لغو ممنوعیت تردد بین استانی به استان مازندران باعث نگرانی از افزایش شیوع مجدد بیماری در این استان شده است و از مردم خواست تا به مازندران سفر نکنند. 

بهبودیافتگان کرونا ۲۸ روز بعد از بهبودی پلاسمای خود را اهدا کنند

 پادتن موجود در خون مبتلایان بهبودیافته موقتی است

زمان طلایی برای اهدای پلاسما نباید از دست برود

«پیمان عشقی»، مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در خصوص دعوت سازمان انتقال خون از بهبودیافتگان ویروس کرونا برای اهدای پلاسمای خون، گفت: موضوع این دعوت از کارآزمائی بالینی ما مستثنا است؛ یعنی ما به عنوان سازمان انتقال خون ایران موظف هستیم که خون و فرآورده‌های خونی را که پیش بینی می‌شود مورد نیاز باشند، آماده کنیم. مبنای دعوت برای اهدای پلاسما بر پیش بینی سازمان از نیاز آتی به پلاسما است.

وی در ادامه بیان کرد: پلاسما درمانی در ایران و باقی جهان موفقیت‌های خود را نشان داده است. زمانی که مطالعات یا کارآزمائی ما به نتیجه برسد، نیاز به میزان قابل توجهی پلاسما داریم. سنجیده نیست که پس از نتیجه گرفتن از مطالعات پلاسما درمانی، شروع به جمع‌آوری پلاسما کنیم. هم اکنون پلاسما مانند داروئی است که باید برای نیاز در آینده، آن را آماده داشته باشیم. این جزو وظایف سازمانی ما و سازمان انتقال خون محسوب می شود. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: البته سازمان انتقال خون، در صورتی که نیاز به پلاسما را از طرف پزشکان دریافت کنند، آن را عرضه می‌کند. 

او تاکید کرد: سازوکارهای اعلام نتایج نیز تعریف شده است. سازمان انتقال خون تمام این نتایج را در اطلاعیه های رسمی در اختیار مردم قرار خواهد گذاشت. تا این لحظه، با توجه به نتایجی که با آن مواجه بوده‌ایم و آنچه در ایران و جهان ثبت شده است و بنا بر توصیه‌هایی که سازمان‌های معتبر بین‌المللی روز به روز ابراز می‌کنند، ما پیش بینی می‌کنیم که نیاز زیادی به این فرآورده داشته باشیم. بنابراین از بهبودیافتگان خواهش کردیم که پلاسمای خود را در اختیار ما بگذارند. 

وی افزود: لازم است افراد هم اکنون برای اهدای پلاسما اقدام کنند، زیرا سطح پادتن در بدن بهبودیافتگان موقتی است و ممکن است کاهش پیدا کند. ممکن است آنتی بادی برای خود فرد ایمنی زا بماند، اما برای مصرف درمانی و پلاسمائی که نیاز داریم به بیماران ارائه دهیم، غلظت بالائی لازم داریم. ما نباید این فرصت را از دست بدهیم. از دست دادن این فرصت از دست دادن بسیاری از بهبودیافتگانی است که می‌توانیم اکنون از آنها پلاسما دریافت کنیم، آن هم در حالی که هفته آتی این امکان وجود ندارد. این زمان هم برای بهبودیافتگان ما و هم برای بیماران ما زمانِ طلائی محسوب می شود. بسیاری از بیماران اکنون نیاز به پلاسما دارند.

عشقی گفت: ما به عنوان سازمان انتقال خون ایران موظف هستیم پلاسمای مورد نیاز کشور را تهیه و دپو داشته باشیم. مشخص است که اگر پزشکی اعلام کرد که نیاز به این پلاسما دارد، در اختیارش قرار می‌گیرد. سازمان ما از شهرهای مختلف اعلام نیازها را دریافت می‌کند. نمی‌توانیم بگوییم صبر کنید تا نتایج کارآزمائی بالینی اعلام شود. سازمان انتقال خون مرکزی مانند داروخانه است. علاوه بر مشارکت‌های تحقیقاتی، ما موظف هستیم اعلام نیاز جامعه را مرتفع کنیم. این با پزشک است که دارو را کجا مصرف می‌کند، ما به اعلام نیازها پاسخ می‌دهیم. 

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در پاسخ به این پرسش که این دعوت از بهبودیافتگان کرونا ممکن است، باعث نگرانی اهداکنندگان مستمر خون شود، تمهیدات و توصیه‌‌های سازمان برای رفع این نگرانی چیست؟ بیان کرد: به هیچ عنوان جایی برای این نگرانی وجود ندارد؛ اول اینکه ما سختگیرانه‌ترین تمهیداتی را که در استانداردهای قانونی تدوین شده است، ابلاغ و اجرا می‌کنیم. بیمار بعد از ۲۸ روز از بهبودی خود، امکان اهدای خون را دارد. در حالت عادی هم، اگر فردی برای اهدای خون به هر کدام از مراکز کشور برود، در صورتی که بیماری کرونا یا غیرکرونا داشته باشد، باید از بهبود آنها یک ماه بگذرد. بعد از یک ماه هیچ فردی ناقل نیست. فردی که یک ماه پیش بهبودیافته و پزشک او را ترخیص کرده است، بهبودیافته است.  

وی افزود: ما اعلام کرده ایم که بیمارانی که بیش از یک ماه از بهبودی آنها گذشته است، اقدام به اهدای پلاسما در پایگاه‌های اعلام شده کنند. پس از یک ماه امکان انتقال ویروس برای اهداکننده و  برای پرسنل وجود ندارد. نباید جامعه را اینقدر بترسانیم.

عشقی در پایان گفت: این بازه براساس تمام معیارهای جهانی است. طبق استاندارد تمام بانک های خون در دنیا، فرد پس از ۲۸ روز بهبودی حتی نیاز به تست شدن ندارد. اگر افراد قبل از یک ماه از بهبودی خود تمایل به اهدای پلاسما دارند، تنها می توانند به ستاد مرکزی اهدای خون تهران جنب برج میلاد مراجعه کنند. تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است که اگر یک در هزار کسی ناقل باشد، از ابتلای دیگران جلوگیری شود. در آن مرکز جز افراد مذکور هیچ اهداکننده دیگری نیست. 

کاهش ابتلای رانندگان اتوبوس به کرونا

درصورت بازگشایی تمام صنوف هیچ تضمینی برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد

«محمود ترفع» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به سوالی درخصوص عدم پرداخت بیمه بیکاری رانندگان اتوبوس گفت: با پیگیری‌ها مشخص شد از آنجایی که برخی از رانندگان حق بیمه را پرداخت نکرده‌اند یا کامل پرداخت نکرده‌اند، بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی‌گیرد، شهردار محترم تهران در این باره نامه‌نگاری کرده‌اند که با توجه به شرایط کرونا کمکی به آنها بشود و این اتفاق تسهیل شود.

او ادامه داد: از آنجایی که برخی از رانندگان خود مالک اتوبوس هستند،‌ حق بیمه آنها به جای ۳۰ درصد ‌۲۷ درصد پرداخت می‌شده و اکنون بیمه عنوان می‌کند که بیمه بیکاری شامل حال آنها نمی‌شود، چرا که ۳ درصد کمتر پرداخت می‌شد و اکنون شهرداری از دولت درخواست کرده تا مساعدتی در این باره انجام شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش حضور مردم در وسائل نقلیه عمومی  طی دو سه روز گذشته،‌ برنامه خاصی برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی درنظر گرفته شده است، گفت: با عبور تعداد مسافران از سقف ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت اتوبوس‌ها پر می‌شود و اگر همه مردم سرکار برگردند، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانیم فاصله‌گذاری اجتماعی را آنگونه که مدنظر دولت است، انجام دهیم.

او ادامه داد: ما همه تلاش خود را می‌کنیم،‌ اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که از خطوط کم مسافر به خطوط پر مسافر کمک دهیم. در همین راستا از هفته گذشته یک خط از چهار راه ولیعصر به میدان ونک راه‌‌اندازی شده است و یک خط کمکی دیگر نیز از پایانه آزادی به میدان پونک راه‌اندازی می‌شود که موازی خطوط بی.آر.‌تی حرکت خواهند کرد.

او با بیان اینکه قرار است این طرح برای هر خطی که ازدحام جمعیت رخ می‌دهد، انجام شود، تصریح کرد:  از اتوبوس‌های کم‌مسافر سایر خطوط در مسیر خطوط تندرو و پرمسافر برای کاهش تعداد مسافران در اتوبوس‌ها استفاده می‌شود. 

ترفع با بیان اینکه در هفته گذشته به رغم عدم بازگشایی بسیاری از مشاغل،‌ برخی اتوبوس‌ها پر از مسافر بودند، اظهار داشت: آزاد شدن حضور مشاغل در رزوهای جاری، در شلوغی اتوبو‌س‌ها اثرگذار است. 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در خصوص نظارت دقیق‌تر در مسیرهای پرتردد بی.آر.تی برای کاهش سرفاصله حرکت و جلوگیری از ورود موتور و ماشین‌های شخصی‌ به خطوط بی.آر.تی گفت: در این مدت پلیس همکاری خوبی داشته است و در خط ۷ بی.آر.تی و قسمت‌های پرمسافر عبور و مرور را کنترل کردند، اما اکنون مساله آن نیست و حتی اگر وارد خطوط نشوند هم چندان کمکی نمی‌کند،‌ این یکی از موارد کار است،‌ اما باعث نمی‌شود با خروج آنها از خطوط بی. آر. تی بتوانیم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. 

او ادامه داد: از طرفی مردم هم تمایل دارند به زور سوار اتوبوس شوند و اگر در ایستگاهی سه اتوبوس هم پشت سر هم ردیف شوند،‌ مردم برای اینکه می‌خواهند زود به کار خود برسند، خیلی سریع سوار اتوبوس اولی می‌شوند. 

ترفع در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه طرح علامت‌گذاری اتوبوس‌ها در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اثرگذار بوده است؟ گفت: یکسری از علامت‌ها در اتوبوس‌‌ها کنده شده است و سیاست جدید برای تهران نیز اینگونه اعلام شده است که می‌شود از ظرفیت تمام صندلی‌ها استفاده شود و اتوبوس‌ها ظرفیت سرپا نداشته باشند. 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در خصوص پیشنهاد دولت مبنی بر خرید و یا واردات ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گفت: در داخل کشور که هیچ اتوبوس آماده‌ای برای خرید وجود ندارد و قیدی آورده شده است مبنی بر خرید اتوبوس تا پایان اردیبهشت ماه که امکان‌پذیر نیست. زمان سفارش تا خرید اتوبوس چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، فرایندی زمانبر است که بیشتر از بازه زمانی ذکر شده زمان می‌برد. درباره اتوبوس‌های خارجی نیز با توجه به قانون رفع موانع تولید،‌ هر کالایی که تولید داخلی داشته باشد،‌ واردات آن به کشور ممنوع است،‌ اما در حال پیگیری هستیم که اگر امکان‌پذیر بود برای خرید اتوبوس‌های خارجی اقدام کنیم.

ترفع درخصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی در فضای ایستگاهی و بیرون ایستگاه‌ها گفت: در ایستگاه‌های تندرو این کار انجام شده است‌، اما در گلوگاه‌ها از جمله چهارراه ولیعصر و میدان آزادی به حدی جمعیت زیاد است که رعایت این مساله به خوبی امکان‌پذیر نیست. از طرفی عاملین در ایستگاه‌ها نیز به مسافران اعلام می‌کنند و مردم را هدایت و راهنمایی می‌کنند‌، اما مهمترین پیش فرض در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خروج از منزل است که باید به حداقل برسد.

او در پاسخ به این سوال که آمار ابتلا به کرونا در بین رانندگان اتوبوس چه زمانی بیشتر بوده و اکنون این آمار چگونه است؟ گفت: آمار مبتلایان به کرونا روزانه بروزرسانی می‌شود و بین ۴۵ تا ۵۵ نفر متغیر است؛ خوشبختانه متوسط میزان ابتلا روی ۵۰ نفر باقی مانده و فوتی‌ها نیز افزایش نداشته است.  

مدیرعامل  شرکت واحد اتوبوسرانی افزود: بیشترین آمار ابتلا در بین رانندگان اتوبوس نیز در هفته‌های اول اسفند رخ داد و در ایام نوروز با توجه به کاهش جابجایی و توقف فعالیت‌‌ها آمار ابتلا کاهش یافت. 

ترفع درخصوص موثر بودن اقدامات حفاظتی در پیشگیری از ابتلای رانندگان اتوبوس به کرونا گفت: آمار ابتلای رانندگان اتوبوس کنترل شده است، ‌چرا که اتوبوس‌ها به صورت منظم ضدعفونی می‌شوند و هم جداسازی کابین راننده صورت گرفته و هم افشانه ضدعفونی در اختیار همه راننده‌ها قرار گرفته است.  اگرچه که در توزیع دستکش همچنان کمبود داریم و با توجه به رانندگی ‌نیازمند دستکش‌های لاتکس هستیم و در تامین این دستکش‌ها به صورت روزانه مشکل داریم.

ارائه پیشنهاد "بازگشایی مهدهای کودک با ظرفیت محدود" به ستاد ملی مقابله با کرونا

حقوق، مزایا و حق بیمه ۱۰۰ هزار نفر از پرسنل مهدها پرداخت نشده است

«سعید بابایی» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت مهدهای کودک گفت: براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروناویروس و ابلاغ دستور تعطیلی مهدهای‌کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، تمامی فعالیت‌های اجرایی این مراکز به صورت کامل متوقف شده‌ است.

وی ادامه داد: این امر باعث آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیری نظیر از بین‌ رفتن کامل درآمد این مراکز از اسفند ماه تاکنون، از دست دادن مشتریان و... به همراه داشته که در نهایت منجر به ایجاد مشکلات عدیده مالی و معیشتی برای صاحبان امتیاز و عدم امکان پرداخت تعهدات مالی شده است. 

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد ملک‌های مهدهای کودک استیجاری است و اجاره بهای این مراکز پرداخت نشده است. همچنین حقوق و‌ مزایای بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل پرداخت نشده و همچنین حق بیمه پرسنل به سازمان تامین‌اجتماعی، اقساط بانکی و ... پرداخت نشده که نتیجه نهایی آن ورشکستگی صاحبان امتیاز و موج بیکاری خواهد بود.

بابایی خاطرنشان کرد: ۷۰۰۰ مهد در روستاها و ۱۸۰۰ مهد در مناطق آسیب‌خیز حاشیه شهرها با حداقل شهریه‌های ممکن برای برقراری عدالت آموزشی در حال فعالیت هستند که متاسفانه آنها نیز در این شرایط وضع دشواری دارند.

وی با اشاره به بخشنامه این سازمان به مراکز استان‌ها درباره عودت شهریه مهدهای کودک به خانواده‌ها گفت: براساس بخشنامه‌ای که در اسفند ماه برای استان‌ها ارسال شده است، دریافت شهریه ثابت اسفندماه بلامانع است. ملاک ما برای کار قرارداد منعقده بین مهدها و والدین است که با آگاهی امضا کرده‌اند. در خصوص باقی ماه‌ها دو راه وجود دارد؛ یا این که یکی از طرفین قرار داد را فسخ کند یا این که با توجه به اینکه این تعطیلی غیرمترقبه بوده است، در شرایط بحرانی مهدها، والدین محترم با تعلیق قرارداد خدمات دریافت نکرده را پس از پایان بحران و بازگشایی مهدها دریافت کنند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برخی از مهدها به علت این که مجوز فعالیت مضاعفی از آموزش و پرورش برای دوره پیش دبستانی دارند، بر اساس پروتکل ابلاغی آموزش و پرورش عمل کرده‌اند. یعنی بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، آموزش‌های مجازی را ارئه داده‌اند و شهریه را مسترد نکرده‌اند. قطعا این مورد در سن زیر پیش دبستانی هیچ موضوعیتی ندارد.

بابایی درباره کمک‌های ارائه شده به مهدهای کودک گفت: تسهیلات کم‌بهره بانکی مبتنی بر قرار گرفتن نام مهدها در این لیست با دستور رییس جمهور متعاقبا در اختیار مهدها (با شرایط قید شده اداره کار) قرار خواهد گرفت. خوشبختانه با پیگیری‌های رییس سازمان بهزیستی نام مهدهای کودک در فهرست نهایی شناسایی مشاغل زیان‌دیده ناشی از کرونا قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس قرار گفتن نام مهدها در زمره شغل‌های زیان‌دیده از کرونا، مربیانی که در مهدهای کودک شاغل بوده و کارفرما بر اساس قانون کار برای آنان حق بیمه پرداخت کرده است، می‌توانند از «بیمه بیکاری» استفاده کنند. همچنین در مکاتبه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اقتصادی رییس جمهور مسائل و مشکلات مهدهای کودک مطرح شده و پیگیر موضوعاتی چون درخواست معافیت از پرداخت مالیات به مدت ۶ ماه برای مهدهای کودک‌، تامین منابع لازم جهت استفاده پرسنل مهدهای کودک از بیمه بیکاری، معافیت یا استمهال از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خود و پرسنل تا پایان بحران، استمهال اقساط بانکی صاحبان امتیاز مهدهای کودک و تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و یا کم‌بهره بانکی شده‌ایم. 

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بهره‌مندی مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی به عنوان کسب و کارهای زیان دیده ناشی از  تعطیلی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و جبران بخشی از ضرر و زیان وارده به آنها، خاطرنشان کرد: همچنین پویش «همدلی» جهت بخشش اجاره‌بهای ایام تعطیل توسط مالکان مهدهای کودک از طریق حمایت مستقیم ادارات کل بهزیستی و اعطای نشان «حامی کودک» و تقدیر رسمی از مالکان همراه توسط سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شده است. 

بابایی ادامه داد: همچنین با رئیس کل بانک مرکزی به منظور بهره‌مندی مهدهای کودک از تنفس سه ماهه در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی مکاتبات لازم انجام شده است و بخشش اجاره‌بهای ایام تعطیل کرونا توسط سازمان بهزیستی برای مهدهای کودک خصوصی که در املاک سازمان فعالیت دارند، نیز درخواست شده است.البته در مورد زمان پرداخت کمک‌ها و بیمه بیکاری باید اداره کل کار و تامین اجتماعی و بخش‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی پاسخ دهند، چراکه مبحثی عام و مربوط به تمام مشاغل زیان دیده از کروناست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فعالیت مهدهای کودک گفت: فعالیت مهدها دو جنبه نگهداری از کودکان و آموزش دارد. از منظر آموزشی شاید بتوان از راه دور آموزش‌ها را منتقل کرد، اما با توجه به کاهش یافتن دورکاری‌ها و همچنین نیاز مادران شاغل بخش‌های دولتی و خصوصی و حتی پرستاران و پزشکان کادر درمانی کشور نیازمند بازگشایی با ظرفیت کمتر مهدهای کودک جهت حمایت از این اقشار و کودکانشان هستیم. اگر مهدها بازگشایی نشود، ممکن است فرزندان این افراد دچار آسیب‌های دیگری شوند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: البته باید در بازگشایی مجدد با ظرفیت محدود مهدها تمامی موارد بهداشتی و ایمنی را در نظر داشت، همان گونه که برخی کشورهای دیگر با رعایت پروتکل‌های ایمنی اقدام به این بازگشایی کرده‌اند. از همین رو در حال تهیه پیشنهادی برای بازگشایی مجدد مهدها جهت رفع چندجانبه مشکل پیش آمده ناشی از تعطیلی مهدها برای ارئه به ستاد ملی کرونا هستیم.

بابایی خاطرنشان کرد: در کنار این نکته که باید در مباحث شهریه قانون رعایت شود و این امری ضروری است، حمایت از مهدهای کودک و بیش از یکصد هزار مربی آن در این برهه جهت باقی ماندن این مراکز فرهنگی، آموزشی اهمیت فراوانی دارد. به ویژه این که در نظر داشته باشیم هر مهدکودکی که تعطیل شود زمینه را برای رشد قارچ گونه مراکز غیرمجاز نگهداری کودکان فراهم خواهد کرد.

رصد وضعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار زنِ تحت پوشش نهادهای حمایتی در ایام کرونا

شناسایی زنانی که کمک حمایتی دریافت نمی‌کنند

راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی برای محصولات زنان سرپرست خانوار

«سوسن باستانی» معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در رابطه با وضعیت زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع ویروس کرونا، گفت: حدود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار در چارچوب طرح‌های اجرا شده از سوی این معاونت تحت آموزش‌های توانمندسازی قرار گرفته و در حال اتصال به چرخه بازار هستند.

باستانی گفت: معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با شروع بحران کرونا، مکاتباتی برای توجه به مشاغلی که احتمال تعطیلی داشتند، انجام داد. اولین مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور برای گروه‌های آسیب‌پذیر بود به ویژه زنان سرپرست خانوار و به خصوص آن دسته که از کمک‌‌های معیشتی استفاده نمی‌کنند. آقای جهانگیری نامه را برای اقدام به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع دادند و در این راستا اختصاص بسته‌های معیشتی برای این اقشار انجام شد. همچنین معاونت به استان‌ها ابلاغ کرده در طرح‌ها و برنامه‌های در دست اجرا در استان‌ها زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار گیرند.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان و خانواده‌ افزود: با آغاز بحران کرونا از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش طرح توانمندسازی اقتصادی و مشاغل خانگی که امکانات خیاطی داشتند، دعوت شد به تولید ملزومات بهداشتی و ماسک‌ و گان بپردازند. این دعوت  مورد استقبال قرار گرفت و این بانوان توانستند هم اشتغال خود را حفظ کنند و هم کمکی به کادر درمانی و بهداشتی کشور باشند. آنها به جای تولیدات قبلی، به تولید محصولات مورد نیاز کشور در شرایط کنونی پرداختند. یکی از نتایج این اقدام تولید ۲ میلیون قطعه ماسک و گان در یک مرحله بود.

باستانی به تولید مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی توسط زنان سرپرست خانوار اشاره کرد: بخشی از این اقدامات تحت مدل الگوی نوین مشاغل خانگی اجرا می‌شود که در آن معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده کارفرما است، جهاد دانشگاهی مجری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناظر اجرای برنامه هستند.  

وی اعلام کرد: هم اکنون فروشگاه‌های اینترنتی برای فروش محصولات بانوان سرپرست خانوار توسط جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده که اتصال آنها به بازار را تسهیل می‌کند.

باستانی افزود: معاونت امور زنان و خانواده مطابق وظیفه‌ای که در برنامه ششم توسعه در راستای اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برعهده گرفته است، پیگیری بند (ت) ماده ۸۰ را در دست اجرا دارد که مطابق آن، شورای راهبری با ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)  وزارت کشور، وزات بهداشت و تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی شد.

باستانی تاکید کرد: هدف اصلی ما شناسائی گروهی است که کمک حمایتی دریافت نمی‌کنند یا بسیاری از افراد که پشت نوبت دریافت حمایت قرار دارند. همچنین باید به افرادی که بطور مستقل مراجعه می‌کنند نیز توجه شود. با این وجود با همکاری سازمان‌های متعدد به بررسی وضعیت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و ۳۰۰ هزار زن تحت پوشش سازمان بهزیستی ورود کرده‌ایم.

وی تهیه بانک اطلاعات جامع زنان سرپرست خانوار را یکی از اقدامات مهم شورای راهبری عنوان کرد و گفت: پیشنهاد معاونت در زمینه تهیه بانک اطلاعات جامع زنان سرپرست خانوار در شورای اجتماعی کشور هم تصویب شد. کمیته آمار و اطلاعات تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه آن را برعهده دارد و هدف از این بانک اطلاعات، تشکیل پنجره واحد است تا تعداد زنان سرپرست خانوار در توزیع جغرافیایی و تحت پوشش مشخص شوند.

باستانی یادآور شد: معاونت دو طرح را هم از سال گذشته شروع کرده که یکی از آنها با همکاری سازمان امور اجتماعی،  سازمان فنی و حرفه ای و سازمان های مردم نهاد انجام می‌شود و بر مبنای آنها پنج هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار در ۱۰ استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند و هدف آن، تکمیل زنجیره‌ای است که از آموزش فرهنگی، اجتماعی و آموزش مهارت‌ها شروع و با اتصال به بازار ختم می‌شود. این طرح در سال ۹۸ هم با اضافه شدن پنج استان به آن ادامه داشت که بر اساس آن ۲ هزار زن سرپرست خانوار هم به زنان تحت پوشش طرح مذکور افزوده شده‌اند.

وی ادامه داد: طرح دوم شامل ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار است که در آن جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت با هم همکاری دارند و ۲۴ استان را تحت پوشش قرار داده‌اند، در طرح دوم نیز الگوی نوین مشاغل خانگی تا رسیدن به بازار کار اجرا می‌شود.

فوت  ۱۹ راننده تاکسی بر اثر ابتلا به کرونا

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص آخرین آمار ابتلا به کرونا در ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: براساس آخرین آمار تاکنون ۱۹ راننده تاکسی در اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند و یک نفر از کارکنان تاکسیرانی نیز فوت شده است و مجموع فوتی‌های سازمان تاکسیرانی ۲۰ نفر است. همچنین ۳۱۷ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که خوشبختانه ۱۴۷ نفر از آنها بهبود یافته‌اند.در اتوبوسرانی خوشبختانه در آمار فوتی‌ها افزایشی نداشتیم، اما مجموع موارد مشکوک و قطعی ابتلا به کرونا ۱۴۷ نفر هستند.  

 او ادامه داد: در مترو خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم، چراکه سختگیری‌های بیشتری شده است،‌ اما تعداد مبتلایان مترو براساس آخرین آمار بین ۴۰ تا ۵۰ نفر است که اکثرا راهبران و پرسنل مترو بودند.