سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشنهادی عراق قرار است به زودی کابینه خود را معرفی کند و آیا در زمینه انتخاب نخست وزیر و تعیین لیست کابینه عراق با ایران مشورتی شده است، خاطرنشان کرد:  انتخاب نخست وزیر و روند سیاسی در عراق مسئله داخلی این کشور است، عراق کشور دوست و همسایه ماست، آنها دولت و ملت بالغی هستند و خودشان برای شرایط سیاسی و آینده شان تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: ایران با توجه به دوستانی که در عراق دارد اگر از ما درخواست شود مشورت‌های لازم را ارائه می‌دهیم. در خصوص انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه عراق مشورتی با ایران نمی‌شود و ما هم علاقه ای برای دخالت در امور عراق نداریم چرا که معتقد هستیم دولت و ملت عراق بالغ و رشید هستند و خودشان می توانند برای آینده شان تصمیم گیری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه آماری از تعداد شهروندان ایرانی خارج از کشور و دیپلمات‌هایمان که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند در اختیار دارد و اینکه نحوه فعالیت سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور در ایام شیوع کرونا چگونه است گفت: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بر اساس قوانین و مقرراتی که محل فعالیت‌شان در ارتباط با موضوع کرونا تدوین کرده‌اند فعالیت می‌کنند و بر این اساس فعالیت‌های خود را به پیش می‌برند.

موسوی ادامه داد: تعداد بسیار بسیار اندکی از دیپلمات‌های ما به این بیماری مبتلا شده‌اند حدود چند نفر هستند که تعدادی از آنها درمان شده‌اند و یا در حال درمان هستند.

وی تصریح کرد: آماری از تعداد ایرانیانی که در خارج از کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند نداریم و از سفارتخانه‌های خود خواسته‌ایم که در این زمینه اقداماتی انجام دهند و گزارش‌هایی تهیه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد رایزنی‌های تلفنی اخیر وزیر امور خارجه ایران و روسیه در مورد موضوع یمن و تحولات این منطقه گفت: ما اعتقاد داریم که راهکار بحران یمن که توسط سعودی‌ها و ائتلاف موسوم به سعودی ایجاد شده است نظامی نیست بلکه سیاسی است. مقامات کشور روسیه نیز دیدگاه مشابهی در این زمینه با ایران دارند و دو کشور متفق القول هستند که می‌توانند به حل این بحران از طریق سیاسی کمک کنند. البته اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: ما تاکنون حسن نیتی را از سوی طرف مقابل که سعودی‌ها و ائتلاف وابسته به آنها هستند مشاهده نکردیم.

وی با بیان اینکه مردم یمن و گروه‌های یمنی باید در مورد آینده کشورشان تصمیم گیری کنند و هر طور که صلاح می دانند در این ارتباط عمل کنند ادامه داد: ائتلاف سعودی حتی به آتش بس یکطرفه خود پایبند نبود و بارها مردم یمن را در این مدت مورد حمله قرار داد.

موسوی افزود: ما از هرگونه توافق سیاسی که باعث ایجاد آتش بس کامل و جامع در یمن شود استقبال می‌کنیم و از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول و مانع تراشی‌هایی که آمریکایی‌ها در این زمینه انجام داده‌اند گفت: تاکنون دوستان ما در بانک مرکزی در ارتباط با این موضوع و روندی که این مسئله طی کرده است اطلاعات لازم را در اختیار افکار عمومی قرار داده‌اند. ما از اعضای قدیمی صندوق بین‌المللی پول هستیم که حق عضویت پرداخت می‌کنیم و طبیعی است که در این شرایط بخواهیم از تسهیلات این صندوق استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه صندوق بین‌المللی پول با توجه به شرایط وام ویژه‌ای را برای کشورهای درگیر کرونا در نظر گرفته است گفت: تا آنجا که اطلاع داریم ارائه این وام با سنگ اندازی آمریکا دچار مشکل شده است و این موضوع را نیز در راستای فشار حداکثری آمریکا ارزیابی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما امیدواریم که سازمان‌های بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار نگیرند و به حقوق دیگر اعضای خود احترام بگذارند و از انجام هرگونه رفتار سیاسی در این زمینه خودداری کنند گفت: در ارتباط با موضوع مورد اشاره، رایزنی‌هایی از سوی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و همچنین وزارت امور خارجه در حال انجام است و امیدواریم با هم افزایی تمامی دستگاه‌ها و دوری از سیاسی کردن این موضوع این امر محقق شود و ما تسهیلات لازم را برای مقابله با کرونا دریافت کنیم. ما به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهیم و امیدواریم که این صندوق تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار نگیرد.

وی در ادامه این نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که اثبات کنند ویروس کرونا از لابراتوآرهایی از داخل ووهان چین شیوع پیدا کرده است و چینی‌ها این اتهام را رد می‌کنند. موضع وزارت خارجه ایران در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی که با هدف سیاسی کردن اپیدمی کرونا باشد را تقبیح می‌کند. آمریکا در سیاسی کردن این موضوع پیش قدم است و مقامات این کشور در این زمینه اظهارات و ادعاهایی را مطرح کرده‌اند. در حالیکه طبق برخی از نظریات و تحلیل‌ها خودشان از متهمان ردیف اول این موضوع محسوب می‌شوند.

این دیپلمات کشورمان گفت: اینگونه اظهارات و سخنان را سازنده نمی‌دانیم. در حالیکه مردم دنیا درگیر این ویروس هستند و همه باید کمک کنند که این مسئله حل شود این گونه صحبت‌ها ممکن است باعث ایجاد انحراف در این هدف شود.

موسوی ادامه داد: آمریکایی‌ها به جای تمرکز برای مقابله با این بیماری اقدام به بیان اظهارنظرهای بی پایه کرده‌اند که به نظر می‌رسد که آنها دو هدف را دنبال می‌کنند اول اینکه می‌خواهند از طریق اینگونه اظهارنظرها سومدیریت‌شان در بحث مدیریت کرونا را بپوشانند و از طرف دیگر به نظر می‌رسد هدفشان تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات آمریکا به تازگی در حالیکه فشارهای خود علیه ایران را افزایش داده‌اند صحبت از کمک به ایران برای مقابله با کرونا کرده‌اند و به نظر می‌رسد که آنها می‌خواهند از طریق این موضوع ایران را به پای میز مذاکره بکشانند، گفت: کارنامه آمریکایی‌ها در نقض عهد و پیمان شکنی سیاه است. آنها به دنبال استفاده از شرایط کرونایی هستند که به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کنند و امید دارند که ایران در این شرایط و به خاطر این فشارها تن به مذاکره بدهد در حالیکه این یک خیال باطل است.

وی ادامه داد: آنها با ادبیات نازل و بدی که شایسته خودشان است صحبت می کنند و این اظهارات را در حالی مطرح می‌کنند که خودشان نیازمند تجهیزات پزشکی هستند.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد روند بازگشت تعدادی از دانشجویان و اتباع ایرانی در خارج از کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا در محل اقامت و تحصیل‌شان گفت: با توجه به تحولات خوبی که در ایران در کنترل و درمان کرونا رخ داد و در اینجا جا دارد یک بار دیگر از تمام دست اندرکاران امر قدردانی کنم و همچنین متعاقب اتفاقات بدی که در برخی از کشورها از جمله تعدادی از کشورهای اروپایی در ارتباط با موضوع کرونا رخ داد چنانکه برخی از آنها در وضعیت قرمز قرار گرفتند، برخی از اتباع ایرانی در خارج از کشور از جمله دانشجویان اعلام تمایل کردند که در این ایام به ایران برگردند. با توجه به این اظهار تمایل‌ها و با هماهنگی وزارت خارجه سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور با وزارت بهداشت اقداماتی برای بازگشت تعدادی از این عزیزان انجام شد و در همین چهارچوب تعدادی از اتباع ایران در برخی از کشورهای اروپایی، کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و هند به کشور برگشتند.

موسوی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در این ایام برای هرگونه ورودی مقررات بهداشتی تبیین کرده است و باید همگان این پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند در مورد برخی حواشی ایجاد شده در ارتباط با بازگشت دانشجویان ایرانی از ایتالیا به کشور تصریح کرد: در اولین پرواز که هفته گذشته انجام شد برخی از افراد پروتکل‌های بهداشتی و مقررات را رعایت نکردند در حالیکه رعایت این مقررات الزام آور است. این عدم تمکین باعث شد که وزارت بهداشت به عنوان متولی امر این ریسک را نپذیرد و قرار شد که اگر تمهیدات لازم اندیشیده شود و متقاضیان ورود پروتکل‌های مشخص شده را رعایت کنند. سیر بازگشت احیا شود.

موسوی با بیان اینکه فکر می‌کنم پیشرفت‌های خوبی در این زمینه در این چند روز شده است ادامه داد: همانطور که اشاره کرده‌ام همه ایرانیان برای ورود به کشور باید حتما پروتکل‌های بهداشتی را به صورت دقیق اجرا کنند تا مشکلی برای کسی پیش نیاید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی به تازگی چندین بار اعلام کرده‌اند که تحریم‌های تسهیلاتی ایران باید تمدید شود درحالی که طبق برجام و قطعنامه شورای امنیت حدود شش ماه دیگر باید لغو شود و اینکه آیا آمریکایی‌ها با توجه به اینکه عضو برجام نیستند و از آن خارج شده‌اند می‌توانند چنین موضوعی را مطرح کنند، گفت: خیر. این هم از عجایب روزگار و طنز جالب روزگار است که دولت قانون شکنی که از برجام خارج شده و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است همچنان پیگیر موضوعات مربوط به آن است و به نقض آن ادامه می‌دهد و تلاش دارد که دیگران را نیز تحت فشار قرار دهد که این قطعنامه را نقض کند.

موسوی ادامه داد: آنچه که آمریکایی‌ها در این زمینه انجام می‌دهند این است که می‌خواهند با بیان اینگونه اظهارنظرها اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی که علیه ملت ایران وضع کرده‌اند منحرف کنند و از طرف دیگر برخی از اقدامات خود از جمله جنگ افروزی در منطقه را با اینگونه اتهامات و بیان برخی از مسائلی که به آنها مربوط نیست ادامه دهند.

وی با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که شورای امنیت قطعنامه خود را نقض کند و به این فشارها تن بدهد و در مورد مصوبه‌ای که از مشروعیت لازم برخوردار است تجدید نظر کند گفت: این اقدامات آمریکایی‌ها مورد پذیرش نیست و اظهارات آنها در این زمینه گزافه گویی است.

وی تاکید کرد: اگر آنها به واقع نگران وضع تسلیحاتی در منطقه هستند فروش دیوانه وار تسلیحات مرگبار به کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه ما را متوقف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به تازگی اعلام کرده که ایران در آزادی و مرخصی دادن به زندانیان خود در ارتباط با ویروس کرونا تبعیض قائل شده است و نظر ایران در این گزارش چیست گفت: ما این حرف‌ها و گزارش‌ها را رد می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه انسانی خود پس از شیوع ویروس کرونا به تعداد قابل توجهی از زندانیان خود مرخصی داد و تا آنجا که من اطلاع دارم تا اواسط فروردین ماه حدود 95 هزار زندانی به مرخصی آمدند که مرخصی تعداد بسیاری از آنها نیز تمدید شده و فکر می‌کنم قوه قضائیه باز هم در حال بررسی پرونده‌های دیگری است که در صورت اینکه مستحق مرخصی باشند این اتفاق در مورد آنها رخ دهد.

وی گفت: در مورد این اقدام تبعیضی بین زندانیان ایرانی، خارجی و بحثی که عده‌ای به عنوان زندانیان دو تابعیتی مطرح می‌کنند وجود نداشته است.