حسین جابری‌انصاری بعد از ظهر امروز در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع سیاست خارجی در مرحله پسابرجام در دانشگاه تبریز، در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز مبنی بر اینکه چرا در خصوص دستاوردهای برجام در لفافه صحبت می‌کنید، اظهار داشت: اینکه چرا روشن حرف نمی‌زنیم، به هر حال هر شغلی اقتضای خودش را دارد و بیان ما بیان شاغلان در این شغل است که بیان دیپلماتیک نامیده می‌شود ولی هر شغلی ضرورت‌ها و ملزومات خودش را دارد.

وی با بیان اینکه شاغل در عرصه سیاست داخلی به ادبیات و خطاب سیاسی مخصوص خود سخن می‌گوید و شاغلان در عرصه‌های دیپلماتیک نیز به دلیل تجربه زندگی و کارشان و هدفمندی کارهایشان اقتضا می‌کند با ادبیات سیاسی دیپلماتیک سخن بگویند، گفت: اینکه در درون این ادبیات نوعی رموز و پیچیدگی هست از یک سو یک واقعیت است اما این به معنای آن نیست که حرف‌های روشنی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: حرف‌های دیپلماتیک منطق درونی دیپلماتیک را نمایندگی می‌کند و ادبیات خاص خودش را به کار می‌گیرد و آنچه در این جلسه ذکر شد از دید خودم مطالب روشنی بوده اما از منطق گفت‌و‌گو و خطاب سیاسی دیپلماتیک طبیعتا خارج نشده و بعد از این هم نخواهد شد.

جابری انصاری اضافه کرد: اینکه چرا دوگانگی داریم و تضاد در نگاه‌ها را چگونه باید حل کرد واقعیت این است که ما به دلیل اینکه در درون ایران در رابطه با برخی از سئوالات اساسی و رویکردهای اساسی بحث‌های انجام نشده و سئوالات پاسخ نیافته و حل نشده‌ای داریم و گاهی نوعی اجماع کامل ملی در زمینه برخی از رویکردها و سئوالات وجود ندارد طبیعت این را اقتضا می‌‌کند که اختلاف‌ها و دوگانگی‌ها در برخی زمینه‌ها بیشتر ایجاد شود.

وی ادامه داد: هیچ راه حل سحرآمیزی در اختیار هیچ کس نه اساتید دانشگاه و متفکران و مصلحان اجتماعی و نه سیاستمداران و دیپلمات‌ها، نیست و همه ما باید در مسیر درست لنگان لنگان برای کمک کردن به روند اجماع‌سازی در مسائل اساسی سیاست خارجی و داخلی حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تجربه حکومت‌داری و نظام‌سازی بعد از انقلاب نیز تجربه طولانی نیست و کمتر از چهار دهه کمتر از ثانیه‌ای کوتاه در تاریخ یک ملت است، زیرا برای ما که یک تجربه را طی می‌کنیم زمان زیادی است اما در تاریخ ملت در فرآیند نظام‌سازی برای یک ملت تاریخ و زمان زیادی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در این جهت حرکت کنیم که در پاسخ به سئوالات اساسی و مسائل اساسی و اولویت‌های درجه یک کشور در زمینه‌های مختلف از جنگ و رویارویی‌ها فاصله بگیریم و به سمت مسائل اجماعی ملی حرکت کنیم.

جابری‌انصاری گفت: همه ملت‌های دنیا در ذات سیاست و در درونشان اختلاف افکار و منازعات سیاسی وجود دارد، سیاست جزء جدایی‌ناپذیر رویارویی و منازعه است تاریخ بشر پر از این منازعات است و ما را نیز گریز از این مساله وجود ندارد و آنچه مهم است در مسیر نظام‌سازی خودمان به سمتی حرکت کنیم که برخی مسائل کلان ملی خارج از منازعات روزمره سیاسی  مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در هر حال بخشی از مسایل سیاست، به طبیعت ذات سیاست همراه با منازعه و رویارویی خواهد بود، در هیچ کشوری از دنیا حتی آنهایی که توسعه یافته هستند منازعه سیاسی پایان ندارد.

جابری‌انصاری در خصوص سئوالی در رابطه با اینکه هر کشوری که سیاست خارجی‌اش کنش‌گر است در سطح محیطی پیرامون خودش یا در سطح ملی‌گری لاجرم ریخت و پاش هم دارد، اظهار داشت: کشوری که سیاست خارجی دارد بدون هزینه نمی‌تواند باشد اما اینکه چه میزان اولویت‌های داخلی و خارجی باید در مسیر تصمیم‌گیری ملی با توجه به همه واقعیت‌ها و ملاحظات موجود مورد توجه قرار گیرد و سیاست‌ها و اقدامات درست در دستور کار قرار بگیرد متفاوت است.

وی به سئوال دیگری در رابطه با مخالفت صدا و سیما با برجام گفت: این که صدا و سیما مستمرا با برجام مخالفت می‌کند انتقاد مستمر وزارت امور خارجه نیز هست.

این مسئول ادامه داد: یکی از انتقادات ما و صحبت‌های همیشگی دوستانه ما با برادران عزیزمان در صدا و سیما این است که اگر سیاست‌های اساسی در زمینه مسائل خارجی در مجاری تصمیم‌گیری ملی کشور اتخاذ می‌شود از مسائلی است که باید در رسانه‌‌هایی که تعریف آن رسانه ملی است نه رسانه یک جریان خاص، این سیاست‌ها در مجاری قانونی اتخاذ تصمیمات راهبردی مورد حمایت قرار گیرد.

جابری‌انصاری گفت: حمایت از سیاست‌ها به معنای عدم انتقاد نیست طبیعتا، به معنی عدم طرح انتقاد هم نیست زیرا حتی درست‌ترین سیاست هم بدون قرار گرفتن در معرض انتقاد و چالش فکری و سیاسی امکان ادامه مسیر درست خودش را ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: حرف ما این است که دشمنانه و با سماجت و با تصمیم ویژه و خاص مبتنی بر نگاه‌های خاص نباید به مسائل کلان سیاسی کشور به ویژه در زمینه سیاست خارجی نگاه کرد و تعمدانه با برخی از این سیاست‌ها مخالفت مستمر کرد والا طبیعی است که همواره باید در چالش ما بین افکار و دیدگاه‌های مختلف زمینه تصمیم‌گیری‌های بهتر فراهم شود.