«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه بامداد دوشنبه گفت که وضعیت شیوع کرونا در این کشور به صورت آهسته اما مطمئن در حال بهبود است و کمبود امکانات حفاظت مثل ماسک کاهش یافته، اما تا پایان بحران راه بسیاری در پیش است.

فرانسه که تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار فوتی ناشی از ابتلا به کرونا گزارش کرده، از حدود پنج هفته پیش در تعطیلی برای مقابله با شیوع این ویروس است و قرار است از ۱۱ ماه مه (۲۲ اردیبهشت ماه) به تدریج محدویت‌های قرنطینه را کاهش دهد.

نخست‌وزیر فرانسه در نشستی خبری گفت که کاهش شمار مرگ‌ومیر در افراد بستری شده تحت مراقبت‌های ویژه نشانه خوبی بوده و حاکی از کاهش فشار روی بیمارستان‌های این کشور است.

وی در عین حال تاکید کرد که خروج تدریجی از قرنطینه که با بازگشایی مدارس آغاز خواهد شد، به این معنا نیست که مردم فرانسه می‌توانند مثل قبل هر جا که خواستند بروند یا با هم تماس داشته باشند.

فیلیپ با اشاره به افزایش تست‌های روزانه که از سوی دولت انجام می‌شود، حتی پس از لغو تعطیلی‌ها نیز افرادی که مبتلا به کرونا تشخیص داده می‌شوند باید در خانه یا در هتل‌هایی که دولت مشخص کرده است، در قرنطینه بمانند.

فرانسه در هفته‌های گذشته با کمبود تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک برای کادر درمان و کارکنان بخش مواد غذایی مثل فروشنده‌های فروشگاه‌ها مواجه بوده،اما فیلیپ بیان داشت که پاریس موفق به واردات ۸۱ میلیون ماسک شده که برای اولین بار از نیاز یک هفته‌ای این کشور - ۴۵ میلیون ماسک - بیشتر است.

تاکنون ۱۵۲ هزار و ۸۹۴ نفر در فرانسه به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۹ هزار و ۷۱۸ نفر جان باخته‌اند که بیش از ۴۰ درصد از آن مربوط به افراد ساکن خانه‌های سالمندان بوده است.