روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت، خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی حماس گفت، این جنبش تمامی امکانات سازمانی، مالی و لجستیک خود را برای مقابله با کرونا در اختیار طرف‌های دولتی در غزه قرار داده است.

وی در گفت‌وگو با سایت خبری رسمی حماس گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تدابیر مختلفی اتخاذ کرده و در کنار طرف‌های دولتی هستیم. حماس از طرف‌های دولتی پشتیبانی می‌کند و به آنها مشورت می‌دهد. همچنین دیدارهای مداومی با طرف‌های دولتی برای رایزنی و اتخاذ تصمیمات و اقدامات مناسب برگزار می‌شود.

وی درباره تلاش‌های حماس برای مقابله با کرونا گفت، این جنبش ۱۰۰۰ اتاق قرنطینه با تمام تجهیزات با هزینه خودش در عرض کمتر از یک ماه ساخته که هفته گذشته به طرف‌های دولتی تحویل داد. حماس همه موسسه‌های خیریه خود را در اختیار دولت قرار داده، تمامی امکانات و نیروهای انسانی و نیز پتانسیل گردان‌های القسام را برای مقابله با کرونا به کار گرفته است‌. این جنبش توانست ۳۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی به هزینه خودش خریداری و در اختیار دولت در غزه قرار دهد.

وی گفت: ما در ستاد بحران رهبری حماس، این تشکیلات را در اختیار کمیته‌های اضطراری دولت قرار دادیم و این جنبش اقدامات مختلفی در سطح داخلی برای مقابله با کرونا اتخاذ کرده که مهمترین آن توقف بیشتر فعالیت‌هایش اعم از جلسات است. حماس به دستورالعمل‌های دولت غزه پایبند است و نیروهای خود را هم به این امر تشویق می‌کند.

الحیه ادامه داد، حماس این مسؤولیت را قبول کرده که در اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و درخواست امکانات پزشکی از طرف‌های بین‌المللی و دوست میانجی باشد. به همین دلیل مستقیما با برخی از طرف‌ها رایزنی کرده و با وجود کوتاهی‌های طرف‌های رسمی فلسطین در کرانه باختری وارد مذاکره شده و نتیجه گرفته است.

وی تاکید کرد، حماس نخواهد پذیرفت که یک فلسطینی در اثر کرونا بمیرد و رژیم اشغالگر براساس قوانین بین‌المللی مسؤول کامل در کرانه باختری و غزه است. رژیم صهیونیستی باید راه‌های زندگی کریمانه را برای ملت فلسطین فراهم کند. نمی‌پذیریم که در اثر کرونا و محاصره بمیریم.

الحیه اضافه کرد: فشارهای حماس از طریق میانجی‌ها ادامه دارند و این تلاش‌ها با ارسال برخی از ملزومات بهداشتی نتیجه بخش بوده است اما مطلوب نیست و نیاز در این زمینه همچنان مبرم است. همه سناریوها و گزینه‌ها برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی جهت فراهم کردن تجهیزات مقابله با کرونا در اختیار است و اگر رژیم اشغالگر ملزومات مقابله با کرونا را در غزه ممنوع کند حماس دست به اقدامات دیگری خواهد زد. این جنبش قادر است تصمیم مناسبی برای حفاظت از فلسطینیان بگیرد و تجهیزات لازم را برای نابودی کرونا فراهم کند.

الحیه در ادامه گفت، کمک‌های مالی که به مردم فلسطین می‌شوند به غزه نمی‌رسند. این مساله غیرقابل قبول است که چندین هفته از شیوع کرونا در غزه با جمعیت زیاد بگذرد اما در وزارت بهداشت این منطقه تجهیزات آزمایشگاهی وجود نداشته باشد و تشکیلات خودگردان فلسطین پس از رژیم صهیونیستی مسؤول این امر است.

وی از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست در کوتاهی در حق غزه در کنار رژیم صهیونیستی قرار نگیرد و سهم خود از کمک‌ها را به این منطقه ارسال کند.

الحیه پیش بینی کرد که مساجد در ماه مبارک رمضان هم همچنان بسته بمانند و وضعیت غزه تغییری نکند زیرا خطر کرونا همچنان وجود دارد به ویژه که هزار و ۶۰۰ شهروند از اماکن محل شیوع کرونا آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد، این نگرانی وجود دارد که این ویروس به شکل گسترده‌ای منتقل شود به ویژه که در اثر ادامه محاصره اسرائیل زیر ساخت پزشکی غزه ضعیف است و تعداد جمعیت نیز بالاست.

در چارچوب کمک حماس به ملت فلسطین الحیه تصریح کرد، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس  رایزنی‌های لازم را با طرف‌های بین‌المللی و عربی برای حمایت از فلسطینیان در داخل و خارج  انجام می‌دهد و برای ارسال تجهیزات به غزه با قطر و سایر حامیان مالی رایزنی موفقیت آمیزی داشته است. هنیه توانسته مبلغی از کمک‌ها را به اردوگاه‌های فلسطین در لبنان بفرستد.

وی با بیان اینکه حماس به فلسطینی‌های مقیم سایر کشورها کمک کرده است، گفت: اوضاع حماس در کرانه باختری متفاوت است زیرا تحت پیگرد قرار می‌گیرد و قدرت به طور انحصاری در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین است.

این عضو حماس درباره مرحله بعدی تعامل با بحران کرونا عنوان کرد: حماس اقداماتی را در سطح داخلی برای پشتیبانی از طرف‌های دولتی اتخاذ کرده و دولت‌ هم طرح‌های مختلفی برای تعامل با کرونا در کوتاه مدت و دراز مدت در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت تمامی تلاش خود را برای کاهش رنج گروه‌های متضرر در اثر وجو کرونا به کار گرفته، گفت، این تلاش‌ها اما کافی نیستند و از کشورها خواست حمایت بیشتری از گروه‌های شکننده در اثر کرونا داشته باشند.