نزدیک به سه ماه دیگر عملیات حج ۹۹ آغاز خواهد شد، اما با شیوع ویروس کرونا در  همه کشور‌ها، احتمال می‌رود تا از سوی کشور عربستان حج امسال متوقف شود.

این در حالی است که در ۲۶ آذر ۹۸ بعد از سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان، با تفاهم نامه‌هایی که بین دو کشور انجام شد، قرار بود تا ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از ایران به حج تمتع اعزام شوند، اما با شیوع ویروس کرونا ممکن است تا انتظار بیش از ۸۷ هزار زائر به تأخیر بیفتد و به نسبت آن گروه‌های بعدی نیز یک تا دو سال با تأخیر اعزام شوند.

گفتنی است که سازمان حج و زیارت قبل از شیوع ویروس کرونا، برای مقدمات حج ۹۹ با کشور عربستان برنامه ریزی‌های خود را کرده است و حدود ۱۰ تفاهم نامه کلی در راستای خدمت رسانی مطلوب به حجاج کشور و برای ارتقای رفاه و آسایش آنان با کشور عربستان امضا شد.

طبق گفته سازمان حج و زیارت در زمینه تدارکات پزشکی و انتقال دارو، نیز همچون سال‌های گذشته تا حدودی برنامه ریزی شد، اما حالا که چندماهی تا برگزاری حج نمانده است، احتمال آن می‌رود تا حج ۹۹ برگزار نشود و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در ۱۹ فروردین ماه ۹۹ در این خصوص اظهار کرد: امیدواریم تا شروع فصل گرما اپیدمی بیماری کووید ۱۹ کاهش یابد، اما در عین حال خود را برای شرایط و سناریو‌های مختلف آماده کرده‌ایم.

او در ادامه بیان کرد: در صورتی که بحران کرونا خاتمه یابد و تصمیم بر برگزاری حج و اعزام تمام سهمیه توافقی زائران باشد؛ علاوه بر رعایت شرایط مختلف فنی و عملیاتی، موضوع را به صورت علمی و کارشناسی بررسی کرده و ضمن انجام معاینات و ارزیابی شرایط استطاعت جسمی افراد، اعزام زائران انجام می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد: قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی، معاینات قبل از اعزام، کنترل و رسیدگی به وضعیت سلامت بیماران و افراد پر خطر در طول عملیات حج در شبکه بسته و منحصر به ایرانیان باعث شده سلامت حجاج تأمین شده و رضایتمندی قابل قبولی هم ایجاد شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی هم با توجه به همه حساسیت‌ها و معیار‌های دقیق علمی و نیز رعایت شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی و وزارتخانه‌های بهداشت و درمان هر دو کشور نسبت به تدبیر شرایط و پیش‌بینی‌ها متناسب با آن اقدام می‌کنیم.

همه این اظهارات در صورتی است که حج ۹۹ برگزار شود، اما سوالی که پیش می‌آید این است که در صورت عدم برگزاری حج، حجاجی که در نوبت اعزام سال ۹۹ بودند باید چه کنند؟

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت تمام زائران ثبت نامی امسال در صورت عدم برگزاری حج ۹۹ در سال بعد اعزام می‌شوند و در صورتی ثبت‌نام جدید انجام می‌شود که سهمیه کشورمان بیش از افراد ثبت نامی باشد، ضمن آن که هزینه سفر حج ثبت نامی‌های جدید بر اساس نرخ ارز همان سال محاسبه و اخذ می‌شود.

در همین خصوص اکبر رضایی، سرپرست حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره حج تمتع و احتمال وجود کرونا در آن زمان و اخباری مبنی بر تعطیلی حج تمتع ۹۹ اظهار کرد: ما تمام مراحل ثبت‌نام و انتخاب کاروان‌ها را بر اساس تفاهم‌نامه حج تمتع با عربستان انجام داده‌ایم و این اخبار شایعاتی بیش نیست، چرا که در صورت توقف عملیات حج تمتع باید سعودی‌ها به صورت رسمی چنین موضوعی را اطلاع‌رسانی و به ما اعلام کنند که این امر صورت نگرفته و آن‎ها نیز در حال برنامه‌ریزی برای انجام مناسک حج تمتع سال ۱۴۴۱ هستند.

همچنین حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت چند روز پیش درباره احتمال لغو سفر حج تمتع گفت: کرونا در هوای خنک، شیوع دارد، حج تمتع سال ۹۹ در داغ‌ترین زمان مدینه و مکه خواهد بود و کرونا در آن برهه، از نیمکره شمالی به نیمکره جنوبی کوچ می‌کند. ان‌شاءالله که حج تعطیل نمی‌شود، دولت عربستان همچنین قصدی ندارد.

اما در خصوص ادعای نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در ۲۵ فروردین ماه سال جاری در نشست خبری ویدیو کنفرانسی که با خبرنگاران برگزار شده بود، اظهار کرد: اکنون به نظر می آید که پیش بینی صاحب نظران این است که برای ماه‌ها و سال‌های آتی احتمالا باید یک زندگی مسالمت آمیزی با کرونا در نظر بگیریم، بنابر این نظرات قاعدتا فصل سرد کرونا مهمان ماست، با توجه به اینکه همیشه فصل سرد برای ما آغاز یک اپیدمی آنفولانزاست، همان طور که سال گذشته با آنفلوانزای تیپ A مواجه بودیم و اگر کرونا هم تا پاییز از جامعه بشری رخت نبندد باید هر دو ویروس را میزبانی کنیم و برای آن آمادگی داشته باشیم.

هر ساله برای حج تمتع در این تاریخ پزشکان حج مشخص شده و معاینه حجاج انجام می‌شد، اما حالا که اعزام حجاج تاکنون در هاله‌ای از ابهام است، جمعیت هلال احمر در حال برنامه ریزی برای معاینه حجاج است.

این درحالی است که جمال الدین الوانی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در گفت و گو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کادر پزشکی و درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت برای معاینات زائران حج ۹۹ اظهار کرد: هنوز برنامه معاینات زائران حج ۹۹ قطعی نشده است.

وی با اشاره به جلساتی که با سازمان حج و زیارت داشته‌اند، گفت: جلساتی را با سازمان حج و زیارت داشته‌ایم و اقدامات اولیه آغاز شده‌اند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: از هفته آینده برنامه ما درباره چگونگی معاینات زائران حج و اینکه کدام دسته ابتدا معاینه پزشکی شوند، آغاز می‌شود.

الوانی تصریح کرد: ضمن توافقی که با سازمان حج و زیارت داشتیم موضوع اعزام پزشکان به حج رفع شد و تا اواسط هفته آینده برنامه خود درباره معاینات پزشکی را به حجاج اعلام می‌کنیم.

گویا جمعیت هلال احمر خوش بین به اعزام حجاج برای حج ۹۹ است، اما  باید منتظر تصمیم گیری کشور عربستان و برنامه ریزی‌های سازمان حج و زیارت در این خصوص باشیم.

حالا که سخنگوی وزارت بهداشت مدعی است که ممکن است این ویروس در ماه‌ها و سال‌های آتی نیز همراه ما باشد، حج ۹۹ برگزار خواهد شد؟ آیا  حالا که نزدیک به سه ماه دیگر به اعزام حج ۹۹ مانده است، برنامه جدی برای برگزاری حج نیست؟ اگر هست، چه برنامه‌ای برای آزمایش کرونا از حجاج و حفظ سلامت آنان است؟ ویروسی که به گفته وزارت بهداشت ممکن است تا مدت ۱۴ روز نشانی از خودش نداشته باشد و اگر زائری به حج اعزام شود و ناقل این ویروس باشد، سرانجام سایر حجاج چه خواهد شد؟

این‌ها تمام سوالاتی بود که انتظار پاسخ آن را از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت داشتیم، اما علی رغم پیگیری‌های مکرر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه نتوانستیم با آن‌ها ارتباطات برقرار کنیم.