کارشناسان معتقدند نکته نگران کننده درمورد ویروس کرونا، سرعت شیوع آن است. فرد مبتلا به این ویروس در صورتی که به پروتکل‌های بهداشتی توجهی نکرده و به زندگی عادی خود ادامه دهد، در طی ۵ روز ۲.۵ نفر را آلوده می‌کند؛ بنابراین با تداوم این چرخه، در پایان یک ماه ۴۰۶ نفر دیگر نیز مبتلا به ویروس کرونا خواهند شد و این آمار نشان دهنده یک وضعیت پر خطر است.

این رقم، می‌تواند به مرور منجر به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و نبود امکانات برای افراد جدیدی که به کرونا مبتلا می‌شوند باشد و روند کنترل بیماری را سخت‌تر کند.

با توجه به وجود دوره نهفتگی به مدت ۱۴ روز در افراد مبتلا، احتمال انتقال این ویروس و چرخش آن در کل کشور بسیار بالاتر می‌رود. به همین دلیل کارشناسان از مردم می‌خواهند تا پایان یافتن اپیدمی کرونا، از مسافرت و جا به جایی بین شهری خودداری کنند.

در حال حاضر با توجه به نبود درمان اختصاصی برای این بیماری، تنها راه کاهش ریسک انتقال ویروس رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از وسایل حفاظت فردی از جمله ماسک و دستکش است.

برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است بدون علامت بوده و تنها ناقل ویروس باشند. این مسئله لزوم حفظ رعایت فاصله اجتماعی را افزایش می‌دهد. همچنین حفظ قرنطینه خانگی و کاهش حداکثری حضور در اجتماعات، گامی موثر در کاهش سرعت انتقال ویروس بین افراد مختلف است.

آتوسا رهبر مسئول آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه گیلان، تاکید کرد که با کاهش ۵۰ درصدی خروج افراد از خانه و قرار گرفتن در محیط‌های عمومی، فرد ناقل در طی ۵ روز ممکن است ۱.۵ نفر را آلوده کند و این به معنای ابتلای تنها ۱۵ نفر از طریق فرد مبتلا در پایان یک ماه است.

با توجه به فاصله چشم گیری که آمار ابتلای افراد هنگام ماندن حداکثری در خانه در مقابل شرکت در محیط‌های عمومی ایجاد می‌کند، رعایت قرنطینه خانگی در شرایط فعلی بسیار ضروری است.

در صورتی که سرعت شیوع به همین میزان بالا بماند، خدمات درمانی و بیمارستان‌ها دیگر پاسخگوی بیماران جدید نخواهند بود و این شرایط را در کشور بحرانی‌تر خواهد کرد؛ بنابراین برای پایان یافتن این شرایط و شکست دادن کرونا، همه مردم باید با کادر درمانی مشارکت کرده و با حفظ نکات ایمنی و بهداشتی، زنجیره انتقال ویروس را قطع کنند.