در ادامه طرح تئوری‌های توطئه در خصوص انتشار ویروس جدید کرونا موسوم به کووید-۱۹، علی جمعه، مفتی سابق مصر نیز مدعی ارتباط ویروس کرونا با فناوری 5G (نسل پنجم تلفن همراه) شد؛ مسأله‌ای که واکنش‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی را در این کشور برانگیخت.

ماجرا از این قرار است که شیخ علی جمعه، مفتی سابق مصر، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی که در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای محلی پخش می‌شد، گفت: ارسال هزاران ماهواره برای راه اندازی شبکه‌های نسل پنجم (تلفن همراه)، فضا را برای شیوع ویروس کرونا هموار ساخته؛ چرا که این مسأله سبب شده شکل الکترومغناطیس زمین تغییر کند.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده ویروس‌ها نمی‌توانند از طریق امواج رادیویی یا شبکه‌های تلفن همراه منتقل شوند؛ همچنانکه این سازمان اعلام کرده ویروس کووید-۱۹ در بسیاری از کشور‌هایی نیز که نسل پنجم تلفن همراه در آن‌ها وجود ندارد، دیده می‌شود.

همچنین یک پایگاه عربی که در زمینه مقابله با اخبار دروغین فعالیت دارد، به ادعا‌های مفتی سابق مصر پاسخ داد و نوشت: فناوری‌های تلفن همراه (به مانند نسل پنجم تلفن همراه) از ماهواره‌ها برای انتقال داده استفاده نمی‌کنند؛ بلکه آن‌ها از کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌کنند که قابلیت بالاتری دارد، سرعت بیشتری داشته و هزینه‌های پایین تری را به همراه خواهد داشت.

این پایگاه همچنین نوشت شمار ماهواره‌هایی که دور زمین در حال چرخش هستند، از ۲۵۰۰ ماهواره با کارکرد‌های مختلفش تجاوز نمی‌کند و این مسأله‌ای است که با آنچه علی جمعه گفته است، تعارض دارد.

گفتنی است پیشتر نیز گزارش‌ها و گمانه زنی‌هایی بر اساس نظریه های توطئه، درباره منشأ شیوع کرونا بر اساس تئوری‌های توطئه منتشر شده بود.