انتشار خبرهای مربوط به درمان قطعی کرونا توسط گروهی از پزشکان طب سنتی، سبب شده تا برخی شبکه‌های معاند اخبار و ویدیوهای کذبی در این ارتباط منتشر کنند که یکی از آنها کلیپ مربوط به بهبود یافتن بیماران کرونایی با بخور جوش‌شیرین است که این موضوع با پیگیری‌های به عمل آمده معلوم شد کذب است.

این روزها با شیوع گسترده کرونا افراد مختلفی ادعا می‌کنند که راه حل‌های درمانی زیادی برای کرونا وجود دارد که پزشکان از گفتن و انجام آن امتناع می‌کنند؛ موضوعی که سبب شد تا برخی رسانه‌های معاند با دامن زدن به خبری مدعی شوند که درمان قطعی کرونا با عمل به دستور یکی از پزشکان طب سنتی به روش بخور با جوش شیرین به طور قطع کرونا را از میان می‌برد. خبری که شایعه آن به سرعت در فضای مجازی منتشر شد اما با پیگیری‌های رسانه‌های معتبر معلوم شد که این خبر غیرکاربردی و یک شایعه بین المللی است.  

پاسخ به شایعه: رییس دانشکده طبِ ایرانیِ دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی از سوی ۲ تن از پزشکان طب سنتی برای درمان کرونا با کمک بخور جوش شیرین، گفت: با توجه به اینکه حجم زیادی از جامعه خود به خود درمان می شوند لذا زمانی درباره یک دارو می توان ادعای درمانی کرد که در کارآزمایی بالینی بتوانیم بیماران را با هم مقایسه کنیم وتا زمانی که این مقایسه اتفاق نیفتد هیچکدام از ادعاها را نمی تواند تایید و تجویز کرد.  ادعای درمان کرونا با جوش شیرین برگرفته از مطلبی است که مدعی تکثیر ویروس کرونا از طریق سلول های اسیدی است و جوش شیرین بدن را قلیایی می سازد. در حالی که به گفته دانشمندان، اصلاحات رژیم غذایی باعث تغییر اسیدیته در بدن انسان نمی شود و سطح pH بدن کاملاً تنظیم شده است. درصورت تغییر در رژیم غذایی، ممکن است در pH بزاق یا ادرار خود تغییری ایجاد کنید، زیرا این‌ها محصولات زاید هستند، اما به هیچ عنوان نمی توانید به اندازه کافی غذای قلیایی بخورید که بر خون شما اثر بگذارد. علاوه بر اینکه مدرکی مبنی بر استنشاق بخار به عنوان درمانی برای کورونا ویروس وجود ندارد، بلکه حتی در درمان سرماخوردگی های ویروسی نیز تاثیری در استنشاق بخار دیده نشده است. تمیز کردن سطوح در بیمارستان‌ها و جاهای دیگر توسط بخار با درجه حرارت بالا باعث نابودی ویروس کرونا (و همچنین سایر انواع ویروس ها) می شود، اما هرگونه تلاش برای استنشاق بخار در این دمای بالا، بسیار خطرناک است و خطر سوختگی را در پی دارد و ممکن است ریه های شما را دچار آسیب های جبران ناپذیر کند. تاثیر بخور جوش شیرین بر درمانِ کووید ۱۹ غیر کاربردی و یک شایعه ی بین المللی است.