به گزارش پارس به نقل از خراسان، پیش ازاین در اوایل خرداد ماه جاری نیز در جلسه شورای بهداشت شهرستان مشهد دکتر چرخنده مشاور سلامت صدا وسیمای خراسان رضوی استفاده از طب سنتی در درمان سالک را مطرح کرده بود و در این جلسه نیز مصوب شد که مرکز بهداشت مسئولیت بررسی علمی این شیوه درمانی را بر عهده بگیرد.

پیشنهاد چند روش طب سنتی

با گذشت چند هفته پس از این مصوبه به سراغ دکتر توکل افشاری رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم و این موضوع را از او جویا شدیم. او در این باره می گوید: برای درمان سالک با استفاده از طب سنتی چند روش پیشنهاد شده است اما برای این که این روش ها کاربردی شود و مورد تایید مراجع قانونی قرار گیرد به پشتوانه ای پژوهشی نیاز دارد. وی یادآور می شود: با توجه به این که برای تامین برخی داروهای مورد نیاز سالک با محدودیت ها و معذوریت هایی مواجه ایم استفاده از این روش ها می تواند موثر واقع شود. دکتر توکل افشاری رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مصوبه شورای بهداشت مشهد مبنی بر بررسی روش های موثردرمان سالک با استفاده از طب سنتی اظهار بی اطلاعی می کند و می افزاید: اگر چه چنین تصمیمی به ما ابلاغ نشده است اما هم اکنون ۳ روش مدون درمان سالک با طب سنتی داریم که عمدتا در این روش ها از گیاهان دارویی استفاده می شود و در برخی موارد هم از تک دارو و در مواردی نیز مخلوطی از انواع داروها استفاده می شود. وی تصریح می کند: این اقدامات در مرحله اول بالینی و کلینیک ها پاسخ داده و بیانگر این است که این روش ها می تواند موثر باشد و هم اکنون برخی افراد برای درمان سالک از این روش ها استفاده می کنند هر چند هنوز این روش ها ممکن است وجاهت قانونی نداشته باشد و داروهای درمان با این روش در داروخانه ها پیدا نمی شود. توکل افشاری می گوید: کاربردی و موثر بودن این روش ها به صورت مستند وجود دارد و از بیماران قبل و بعد از درمان عکس گرفته شده است که باید به صورت رسمی از مسیر های مشخص بررسی و اعلام شود و از طریق دانشکده طب سنتی تحقیقاتی انجام یا تایید نشده است.

پیشنهاد جایگزینی

وی می افزاید: جایگزین استفاده از روش درمان سالک با طب سنتی را به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیشنهاد کرده ایم. دکتر توکل افشاری به یک روش درمانی که نتایج آن را دراختیار دارد اشاره می کند و می گوید: این درمان که روی بیماران ۷ تا ۶۵ سال انجام شده، ۲۷ نمونه را در ۴ مرحله به صورت جلدی درمان کرده است.

وی با بیان این که زخم های سالک در این افراد درنواحی صورت و دیگرنواحی بدن بیماران بوده است، تصریح می کند: پس از درمان اولیه سالک روی این بیماران وضعیت آن ها تا یک سال پی گیری و دنبال شده است تا از نتیجه درمان مطمئن شوند.

اعتبار بالای نتایج درمان با طب سنتی

دکتر توکل افشاری تاکید می کند: این تحقیقات به دلیل پی گیری بهبودی تا یک سال از اعتبار زیادی برخوردار است و علاوه بر این مستندات و تصاویر بیماران نیز نشان می دهد درمان کاملا موفقیت آمیز بوده است. وی می افزاید: داروهای درمانی مورد استفاده در این روش مجموعه ای از چند دارو است که با عنوان عصاره دارویی برای درمان فصلی سالک استفاده شده که ۱۰۰ درصد موفق بوده است. توکل افشاری درباره ترویج این روش درمانی سالک در جامعه اظهار می دارد: به دلیل این که احتمال دارد زمینه سوء استفاده و انحراف را ایجاد کند باید از مسیر علمی پی گیری شود و به تایید برسد و سپس استفاده شود.

از طب سنتی استفاده نمی شود

هم چنین دکتر محمد رضا کریمی رئیس انجمن طب سنتی خراسان رضوی به رونمایی سند طب سنتی کشور درروز گذشته در وزارت بهداشت اشاره می کند و می گوید: توصیه مسئولان به استفاده از این روش است اما به دلیل این که به کارایی این روش باور ندارند در عمل از آن استفاده نمی کنند. وی با اشاره به آمار بالای بهبود یافتگان مبتلایان به سالک با روش طب سنتی، می افزاید: باید از این روش به صورت عمومی استفاده و نقاط ضعف و قوت آن هم شناسایی شود به عنوان مثال بیماری داشتم که ۷۰ آمپول برای درمان استفاده کرده ولی درمان نشده بودولی با درمان طب سنتی بهبود یافت.

این روش ها عوارض ندارد

کریمی تصریح می کند: استفاده از روش های درمان طب سنتی هیچ گونه عوارضی ندارد و حتی یک مورد هم نداشتیم که زالو درمانی یا حجامت درمانی کرده و بهبود نیافته باشد. وی استفاده از روش های طب سنتی را در حد شعار می داند ویاد آور می شود: باید در حوزه طب سنتی از افراد خبره که کار بالینی انجام داده اند استفاده شود چون اگر تعلل کنیم کشورهای خارجی این روش درمانی را تجاری می کنند و به ما تحویل خواهند داد.