به گزارش پارس نیوز، 

آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع که سرشاخه های گل دار و برگ، آن قابل استفاده می باشد. آویشن خاصیت ضد میکروبی دارد و از رشد باکتری‌های مضّر در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند و همچنین ترکیبات آن آرامبخش بوده و به کاهش کلسترول کمک فراوانی می کند. یکی از مهمترین خاصیت های آویشن تصفیه خون است که در این مطلب به آن می پردازیم.

مهمترین ترکیبات آویشن

مهم ترین ترکیب گیاه، اسانس آن است که به میزان ۵/۲- ۱ درصد در برگ های آن وجود دارد. مهم ترین اجسام اسانس شامل تیمول و کارواکرول که به ترتیب از ۷۰ – ۳۰ درصد اسانس و ۳۰ – ۱۵ درصد اسانس را تشکیل می دهند.

ترکیبات دیگر شامل لینالول، سیمن، تیمن و آلفا پی نن هستند. این ترکیبات و درصد آن ها به شرایط محل کشت، زمان برداشت و سایر شرایط جغرافیایی، بستگی دارد.

تصفیه خون با دمنوش آویشن

آویشن عامل تصفیه کننده خوبی برای خون است و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر ۵ تا ۱۰ گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک موثر واقع خواهد شد. این گیاه ضد تشنج و ضد صرع و ضد نفخ هم است و برای تقویت بینایی و معده مفید است.

تهیه دمنوش آویشن

بر روی ۲ گرم از پودر برگ آویشن، یک لیوان آب جوش ریخته و پس از ۱۵- ۱۰ دقیقه صاف کرده و می‌نوشیم.

داروهایی گیاهی تهیه شده از این گیاه، اکثراً به شکل مایع و شربت می‌باشند که با استفاده از راهنمای همراه دارو، باید مصرف شود. هم چنین به صورت تی‌بگ‌های مختلف، که اکثراً حاوی ۲ گرم پودر و یا خرد شده‌ی برگ آویشن است، در دسترس قرار می‌گیرد.

در این موارد احتیاط کنید

    روغن فرار آویشن به صورت خوراکی باید خود داری کرد و فقط به صورت استعمال خارجی کاربرد دارد و علایم مسمومیت با این گیاه و با روغن فرار آن تهوع، استفراغ، درد معده، سرگیجی و در نهایت تشنج، اغما و کلاپس قلبی تنفسی است.

    در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد این گیاه یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند