به گزارش پارس نیوز، 

قره قات یا قارا قات یوه‌ای جنگلی است که بومی اروپای غربی و شمال کشورهای ایتالیا، اسپانیا، لهستان و پرتغال است.  قره قات نباید با سیاه گیله و بلوبری اشتباه شود. آن میوه‌ها طعمی مایل به شیرین دارند اما طعم میوه قره قات ترش است. قره قات گیاهی مفید برای بدن است که از جمله خواص مهم آن می توان به درمان عفونت معده و روده اشاره کرد که در این مطلب بیشتر با آن آشنا می شوید.

درمان عفونت معده و روده

اصغر نقشی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: میوه قره قات مُدر، مُلیّن و مسهل بوده و به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی در درمان عفونت‌های معده و روده قابل توصیه است.

معجزه قره قات برای سلامتی

    وجود ترکیبی با وزن مولکولی بالا و غیرقابل تجزیه در قره قات را عاملی برای مبارزه با باکتری‌های دهانی، که مسئول ایجاد جرم دندانی است، می‌دانند.

    میوه نارس قره قات کمی ترش و میوه رسیده کمی شیرین است، میوه‌ها از غباری سفید رنگ پوشیده شده‌اند.

    مصرف مقدار زیاد قره قات ممکن است مشکلات روده‌ای و معده‌ای مانند اسهال ایجاد کند.

    این گیاه دارویی در کاهش قند خون موثر است. مصرف خوراکی گیاه قره قات به مدت 6 هفته میزان قند خون را به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد.

    مقابله با عوارض سالخوردگی از جمله کاهش تعادل و کمی‌ حافظه از دیگر خواص قره قات است.

    مصرف دراز مدت قره قات با تغییر تولید و آزاد‌سازی عوامل موثر بر رگ ها و با اثر مستقیم بر عضله صاف جدار رگ‌های خونی و کاهش پاسخ انقباضی، عوارض قلبی عروقی دیابت را کاهش می دهد.

    هر روز عصر میوه آن را مثل چای دم کنید و بنوشید یا هر روز یک مثقال از آن را بکوبید و بخورید. فشار خون بالا را درمان می کند، برای رفع دیابت مفید است، برای قطع خون روی از سینه نافع است، برای رفع تورم قولون و رفع اسهال مفید می باشد.

    در مورد خستگی چشم که در اثر خواندن و کار کردن در نور کم ایجاد شده باشد و همچنین در نزدیک بینی های شدید و اختلالات مختلف عروقی شبکیه، اثر شفابخش دارد، شب کوری را رفع می کند و در صنعت داروسازی در ترکیبات دارویی مخصوصی به نام آنتوسیانوزید که به همین منظور است مصرف می شود.

    از دیگر خواص قره قات رفع مشکلات قاعدگی (دیس منوره) بوده و همچنین این گیاه در درمان آب مروارید نیز موثر است و در ناراحتی های لوله گوارش و ورم مثانه هم مصرف می شود. از خواص قره قات، بهبود فعالیت های مغزی می باشد و از همین رو مصرف آن برای درمان فراموشی و پیشگیری از آلزایمر مفید است.

    درمان کننده اختلالات عروقی می باشد و موجب انقباض و افزایش مقاومت و نیز کاهش نفوذ پذیری عروق می گردد. در درمان علایم مربوط به نارسایی وریدی و لنفاوی و خیز (ادم) و اختلالات ناشی از شکستگی مویرگ های جلدی مصرف می گردد. به طور کلی مصرف میوه قره قات به پیشگیری از سرطان و بیمای های قلبی کمک میکند.

    چهار تا هشت گرم برگ خشک قره قات را دم کنید و صاف کنید، آن را چهار بار در روز بنوشید، مدر است و در رفع ناراحتی های مزمن مخاطی مثانه و مجرای ادرار مفید می باشد. برای درمان بیماری قند، فشار خون، تورم قولون و اسهال مفید است.