کاظم خاوازی وزیر پیشنهاد‌ی جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز چهارشنبه (۲۰ فروردین ماه ۹۹) در جریان دفاع از برنامه‌های پیشنهاد‌ی خود برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تشکر از تلاش صادقانه و مجاهدت‌های تیم پزشکی و تسلیت به خانواده جانباختگان بیماری کرونا اظهار کرد: بنده در برنامه‌های خود سه راهبرد اساسی و اصلی دارم که قرار است آنها را تشریح کنم.

او در تشریح برنامه‌های پیشنهاد‌ی خود گفت: جدیت برای تکالیف قانونی و وظایف حاکمیت در بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های اساسی است که در نظر داریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی رفع تنگنا‌ها و موانع تولید در دوره مدیریت خود را از جمله برنامه‌های راهبردی خود خواند و گفت: ریل گذاری برای شکوفایی بخش کشاورزی از جمله برنامه‌هایی است که برای این حوزه در نظر دارم.

خاوازی بیان کرد: بخش کشاورزی یک بخش چند وجهی است که قسمت‌های زیادی از صادرات غیر نفتی و قسمت قابل ملاحظه‌ای از صنایع را به خود اختصاص داده است.

او اضافه کرد: رشد بخش کشاورزی علی رغم تحریم‌های ظالمانه ۷.۸ درصد بوده است و با وجود همه مشکلات بخش کشاورزی ظرفیت‌های بی بدیلی وجود دارد که می‌تواند موجب رشد اقتصادی کشور باشد.

خاوازی با تأکید بر اینکه تامین غذای کافی و جهش تولید در بخش کشاورزی باید در قالب زنجیره‌های عرضه صورت گیرد، اظهار داشت: اگر بخواهیم ناپایداری و نوسانات قیمت و مقدار تولید محصولات کشاورزی و میزان ضایعات و تفاوت قیمت در بازار مصرف و مبادی تولیدی را به حداقل برسانیم و همچنین از کیفیت محصولات تولیدی برای عرضه به بازار‌های جهانی مطمئن باشیم چاره‌ای جز این نداریم که رویکرد مدیریت کلان بخش کشاورزی را از توجه صرف فقط به یک حلقه از زنجیره یعنی تولید به رویکرد عرضه‌محور تغییر دهیم.

او افزود: در این رویکرد تمام حلقه‌های زنجیره با هدف خلق ارزش مورد توجه قرار می‌گیرد و نقش دولت‌ها هماهنگی بهتر اجزا و تسهیل بهتر جریان مواد، اطلاعات و منابع، متناسب با اولویت‌های کشور است.

وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه منظورم از دولت کل بدنه اجرای کشور است، تصریح کرد: این طبعا نیازمند تعامل جدی وزارت جهاد کشاورزی با سایر وزارتخانه ها، دستگاه‌های دولتی بخش خصوصی و بویژه تشکل‌های مرتبط با بهره برداران است.

خاوازی افزود: در این رویکرد عملاً درآمد کشاورزان افزایش خواهد یافت چراکه سود به صورت عادلانه بین اجزای مختلف زنجیره تامین نهاده تولید و فرآوری گرفته تا بسته بندی، ذخیره حمل و نقل توزیع و فروش تقسیم خواهد شد؛ به نحوی که سهم تولید کننده در فروش کالا از متوسطه ۳۰درصد کنونی به حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.

او با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های اصلی اینجانب توسعه زنجیره‌ها است گفت: برای آن حمایت وزارت جهاد کشاورزی رابطه توسعه کشاورزی قراردادی، خدمات کسب و کار کشاورزی و توسعه مشارکت عمومی - خصوصی معطوف خواهم کرد.

خاوازی خطاب به نمایندگان حاضر در صحنه علنی مجلس اظهار کرد: شما هر ساله شاهد گلایه‌های به حق کشاورزان حوزه انتخابیه خود برای فروش محصول و از دست رفتن یکساله زحمات آن‌ها بوده اید. یک سال با مازاد محصولات از جمله گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و محصولات دیگر و یک سال دیگر با کمبودی و گرانی آن مواجهیم.

او ادامه‌داد: هر چند بخشی از این نواسانات می‌تواند ناشی از دلایل متعددی، چون حوادث طبیعی باشد، اما کمبود اطلاعات برخط واقعی سطح زیر کشت، کمبود اطلاعات دقیق بازار، نبود الگوی کشت مناسب، بی‌اطلاعی نقش آفرینان حلقه‌های زنجیره از یکدیگر و در یک کلام نبود داده‌های صحیح و بهنگام‌ی تصمیم گیری سیاست گذاری و عکس‌العمل‌های سریع مدیریتی قابل اشاره است.

خاوازی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین راهکار‌های رفع این مشکل که در کشور‌های با کشاورزی پیشرفته مورد ستایش قرار گرفته سیستم‌های یکپارچه اطلاعات است گفت: این سیستم ضمن تبادل داده در هر یک از حلقه‌های زنجیره‌ای با استفاده از ابزار‌های دقیق اطلاعات پایه حاکمیتی از جمله سطح زیر کشت، پالاست کشاورزی، هشدار‌های هواشناسی و ده‌ها داده داده‌های اطلاعاتی را برای تصمیم گیری فعالان حوزه‌های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی در اختیار بهره برداران قرار می‌دهد. انشاالله با بهره گیری از ظرفیت‌های کشور به حول قوه الهی فاز اول این سیستم را تا یک سال آینده راه اندازی و ریل گذاری برای توسعه همه ابعاد آن را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: طبعا این سیستم زمینه‌ای برای تدوین دقیق سند آمایش سرزمین و سند تحول بخش کشاورزی و منابع طبیعی است که الگوی کشت هم بخشی از آن است.

خاوازی با بیان اینکه به اعتقاد اینجانب وزارت جهاد کشاورزی از سه ماموریت اصلی برخوردار است، تصریح کرد: ماموریت اول امنیت غذایی است و ماموریت دوم حمایت از منابع انسانی بخش و ماموریت سوم حفاظت از منابع پایه است.