به گزارش پارس به نقل از مهر شهرستان دلفان باتولید سالانه ۲۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به عنوان یکی از قطب های این صنعت در لرستان به شمار می رود ولی امسال بخش وسیعی از محصولات به دلیل سرمای بهاری یخ زده و نابود شده است.

 در شهرستان محروم نورآباد ۱۱۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از این میزان تنها ۱۹ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی آن به صورت دیم کشت می شود.

این امر موجب شده هر ساله کشاورزان زحمتکش نتوانند به صورت شایسته حاصل دسترنج یکساله خود را بدست آورند کشاورزانی که به همراه اعضای خانواده خود پس از کاشت محصولات و مراقبت از آن چندین ماه از سال را به انتظار به ثمر رسیدن تلاششان می نشینند.

استمداد کشاورزان خسارت دیده نورآباد از مسئولان

دفتر خبرگزاری مهر در شهرستان دلفان روزانه محل مراجعه تعداد زیادی از کشاورزان و باغداران است که از این رسانه می خواهند ندای مظلومانه آنها را به گوش مسئولان برسانند.

باغداران نورآبادی به علت سرمای شدید هفته گذشته متحمل خسارات فراوانی شده اند و از مسئولان انتظار چاره اندیشی و توجه ویژه دارند تا بتوانند گوشه ای از مبالغی را که بابت بذر و سایر هزینه های اولیه کاشت محصولاتشان بوده و از بانک های مختلف به صورت وام قرض گرفته اند را  کمک بگیرند تا بتوانند در آینده به شغلشان ادامه دهند و برای توسعه اقتصاد این دیار نیز همکاری کنند.

سرمای هفته گذشته در این شهرستان به گونه ای بود که اشک از چشمان کشاورزان مظلوم این منطقه سرازیر شد به طوریکه دیگر رمقی برای ادامه دادن این شغل برایشان میسر نیست.

این در حالیست که خشکسالی های چند سال اخیر و بروز پدیده کم آبی و سایر موضوعات دیگر همگی دست به دست هم داده که کشاورزان برای امرار معاش و خرج زندگی به فکر شغل دیگری باشند.

خسارت ۱۰۰ درصدی باغات نورآباد

به گفته کارشناسان سرمای هفته گذشته در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده بطوریکه بیش از ۷۰ درصد از محصولات کشاورزی و ۱۰۰ درصد از باغات این شهرستان متحمل خسارات فراوانی شده است.

کشاورزان مراجعه کننده در گفتگو با مهر می گویند: خسارت وارد شده به ما موجب بروز یک بحران برای ما کشاورزان شده که هرگز انتظار اینگونه ضرر و زیان به این وسعت را نداشته ایم و اگر مسئولان به داد ما نرسند زندگی مان نابود خواهد شد.

آنان تنها منبع درآمد خود را کشاورزی و باغداری عنوان می کنند و می گویند: سال گذشته خشکسالی و سرمازدگی محصولمان را از بین برد و امسال که به بارش های خوب دلخوش بودیم سرمای ناگهانی امیدمان را به یأس تبدیل کرد و حاصل دسترنجمان بر اثر سرمای شدید در یک شب نابود شد.

عمق فاجعه خسارت به کشاورزی نورآباد بسیار سنگین است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان نیز در این باره به مهر می گوید: طی بررسی ها و کارشناسی های بعمل آمده متاسفانه عمق فاجعه بسیار سنگین است بطوریکه باغات گردو تا ۱۰۰ درصد از بین رفته و سایر باغات نیز از ۶۰ تا ۸۵ درصد متحمل خسارت شده اند.

فرشاد بابایی می افزاید: در مزارع غلات به سطح زیر کشت ۶۸ هزار هکتار و در بسیاری از مناطق تا ۸۵ درصد خسارت وارد شده که این خسارت در دشت خاوه، چواری، سنجابی و سایر مناطق سردسیر شهرستان بسیار مشهود است.

وی با اشاره به اینکه طی بررسی های بعمل آمده ۵۵ درصد مزارع غلات شهرستان بر اثر سرما از بین رفته است ادامه داد: خسارت به باغات و مزارع ۱۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

ضرورت بررسی خسارت کشاورزی نورآباد در ستاد بحران

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر با اشاره به عمق خسارت وارده به کشاورزان دلفان از آن به عنوان یک فاجعه و بحران یاد کرد و از مدیریت ارشد استان خواست با بررسی موضوع در ستاد بحران زمینه را برای کمک به خسارت دیده ها فراهم کند.

حجت اله خدایی سوری با بیان اینکه شغل اکثر مردم شهرستانهای دلفان و سلسله کشاورزی و دامپروری است و از این طریق امرار معاش می کنند می گوید: کشاورزان این دو شهرستان هیچگونه منبع درآمد دیگری ندارند و این حادثه موجب خواهد شد که حتی توان اداره زندگی خود را نداشته باشند که حمایت دولت از کشاورزان این منطقه بسیار ضروری است.

رفع مشکل کشاورزان نورآباد در اولویت برنامه های مسئولان باشد

امام جمعه نورآباد نیز در گفتگو با مهر می گوید: مسئولین می بایست این موضوع که در حال حاضر به یک بحران تبدیل شده است را در اولویت برنامه های خود قرار دهند تا گرهی از مشکلات کشاورزان زحمتکش این منطقه باز شود و امیدی به آینده شغلی خود داشته باشند.

حجت الاسلام سید جعفر هاشمی نژاد با اشاره به اینکه دفتر امام جمعه نورآباد هر روزه شاهد حضور بسیاری از کشاورزان است می افزاید: این منطقه بعنوان یکی از قطب های کشاورزی در استان به شمار می رود که در صورت عدم توجه به موضوع خسارت وارد شده در آینده شاهد کاهش تولید انواع محصولات کشاورزی و بالا رفتن آمار بیکاری در این شهرستان خواهیم بود.

خسارت ۸۸۰ میلیارد ریالی به بخش کشاورزی نورآباد

فرماندار دلفان نیز در گفتگو با مهر سرمای منفی ۵ درجه چند هفته گذشته را عامل اصلی خسارت وارد شده عنوان می کند و می گوید: به گفته متولیان و بسیاری از کشاورزان ۸۸۰ میلیارد و ۷۲۴ میلیون ریال به کشاورزی و باغات این شهرستان خسارت وارد شده اما شواهد موجود حاکی از آن است که بیش از این میزان به کشاورزی و باغات منطقه خسارت وارد شده است.

علی باقری شغل عمده مردم این شهرستان را کشاورزی عنوان می کند و می گوید: بسیاری از این کشاورزان برای مایحتاج اولیه زندگی خود با مشکلات فراوانی روبرو هستند که می بایست به این موضوع توجه ویژه ای شود.

وی عدم رغبت کشاورزان این شهرستان به بیمه کردن محصولات کشاورزی را از دیگر موضوعات نگران کننده عنوان کرد و می افزاید: بسیاری از کشاورزان محصولات کشاورزی خود را بیمه نکرده اند که این موضوع بسیار نگران کننده است و از ستاد حوادث غیر مترقبه استان درخواست داریم به این موضوع با نگاه ویژه ای نگاه کنند تا شاهد جبران خسارت به وجود آمده شویم.

شهرستان دلفان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارای ۴۴۶ روستا، دو شهر، ۱۰ دهستان بوده که در شمال غربی استان لرستان و در همسایگی استانهای کرمانشاه و همدان قرار گرفته است.