سیامک اسدی ضمن قدردانی از همشهریان زنجانی برای مشارکت خود در امر اهدای خون، در رابطه با مشارکت مردم استان زنجان در امر اهدای خون در ایام نوروز، اظهار کرد: تاکنون شاهد مشارکت خوب مردم استان در این امر بوده‌ایم و از زمانی که شیوع بیماری کووید ۱۹ به طور رسمی در استان اعلام شد، به دلیل سخاوت‌مندی، حس نوع‌دوستی و مشارکت اجتماعی زنجانی‌ها با کمبود ذخایر خونی در استان مواجه نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه فاصله فیزیکی نباید ما را از مسائل اجتماعی از جمله اهدای خون دور کند، زیرا نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز دائمی و همیشگی است، افزود: در این ایام نباید بیماران خاص، بیماران تالاسمی، بیماران سرطانی و تصادفی را فراموش کنیم، زیرا آنان نیاز به خون و فرآورده‌های آن دارند؛ بنابراین انتظار می‌رود مردم استان به‌ویژه جوانان مشارکت فعال و همیشگی در امر اهدای خون داشته باشند.

این مسئول با تاکید بر اینکه هنوز هم با اپیدمی کرونا مواجه هستیم، بنابراین مردم همچنان باید در منازل خود بمانند و فقط برای انجام کارهای ضروری از منازل خارج شوند که یکی از این کارهای ضروری اهدای خون به بیماران نیازمند است، تصریح کرد: افراد کمی دچار بیماری کووید ۱۹ در استان شده‌اند و جامعه افراد سالم بسیاری دارد، بنابراین از این افراد برای اقدام به اهدای خون دعوت می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با تاکید بر اینکه بیماری کرونا به هیچ عنوان از طریق خون انتقال نمی‌یابد، ادامه داد: به مردم استان اطمینان می‌دهم از طریق این مراکز به بیماری کرونا مبتلا نخواهند شد، زیرا روزانه چندین بار ضدعفونی می‌شود و از لوازم یک بار مصرف می‌شود و اصلا بین اهداکنندگان و پرسنل با یکدیگر تماسی وجود ندارد و پرسنل مجهز به ماسک و شیلد هستند.

وی با بیان اینکه این اداره‌کل تاکنون از همه توان خود برای پیشگیری از ویروس کرونا و اعتماد همشهریان استفاده کرده‌ایم، افزود: پرسنل سازمان انتقال خون اگر به کویید ۱۹ مبتلا شوند از چرخه کار خارج می‌شوند. به طور کلی اگر علائمی از بیماری کووید ۱۹ در پرسنل و اعضای خانوده آنان مشاهده شود، فرد سرکار نمی‌آید و از پرسنل جایگزین استفاده خواهد شد، به طور کلی در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا محیط، محیط عاری از ویروس باشد و احتمال انتقال به حداقل برسد.

این مسئول با بیان اینکه در کشورهای مختلف نیز با شیوع کرونا اهدای خون امری ضروری تلقی شده و متوقف نشده است،  تصریح کرد: قبل از اینکه اسم کووید ۱۹ مطرح شود، اداره‌کل انتقال خون استان در هر شیفت سه بار ضدعفونی سطوح داشت و جزو استانداردهای همیشگی این اداره بود ولی بعد از شیوع این بیماری مراحل ضدعفونی بیشتر شده و نظارت‌ها نیز بیشتر شده است، به طور کلی امکان انتقال این بیماری وجود ندارد.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه اداره‌کل انتقال خون استان مردمی‌ترین نهاد دولتی است، خاطرنشان کرد: افرادی که به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند بدون هیچ چشم‌داشتی و بدون اینکه نیازی به خدمات ما داشته باشند خدماتی را ارائه داده و بخشی از وجود خود را اهدا می‌کنند. رابطه ما با اهداکنندگان مبتنی بر یک اعتماد و اطمینان بوده، این اعتماد سرمایه اصلی انتقال خون است و نباید آن را کوچک بگیریم، زیرا بسیار ارزشمند است.