به گزارش پارس به نقل از مهر، از قدیم گفته اند که از آن نترس که های و هو دارد، از آن بترس که سر به تو دارد… دیده نمی شود و نمی بینیم آنقدر کوچک است که حتی برایمان بی اهمیت جلوه می دهد، اما با رفتاری موزیانه با آن نیش زبانش چنان خانه خرابمان می کند که در مواقع حاد منجر به مرگ موجودی چندین هزار برابر خود به نام انسان می شود.

پیشگیری قبل از درمان

ویروس بانیاویریدا با ورود خود به بدن انسان تحت عنوان بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از بیماری های ویروسی بین انسان و حیوان با علایم بدن درد، ضعف، کوفتگی، تب ناگهانی، بی اشتهایی، گلو درد، استفراغ، بی قراری، افسردگی، درد پشت حدقه چشم و… ظهور می کند.

علایم خونریزی معمولا از روز سوم تا پنجم با نشانه خونریزی در مخاط، خط زیر بغل، محل های تزریق و تحت فشار و خونریزی از اعضای مختلف بدن (بینی، لثه، مجاری ادرار، روده، رحم و… ) ایجاد می شود که بیماران بدحال از روز پنجم به بعد دچار نارسایی کبدی، کلیوی شده و این ویروس منجر به کما و مرگ افراد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو می شود.

گوسفند، گاو، بز، خرگوش وحشی و شتر مرغ به عنوان مخزن بیماری تب کریمه کنگو مطرح هستند.

گزش کنه، تماس مستقیم انسان با خون و ترشحات و بافت های آلوده دام، تماس با ترشحات افراد بیمار مبتلا و تماس نزدیک با دام های آلوده از طریق تنفس، از راه های انتقال به بیماری تب کریمه کنگو است.

همه افراد جامعه احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را دارند اما دامداران، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه و کارکنان بهداشتی درمانی (پزشک، پرستار، بهیار و… ) از گروه های در معرض خطر به ابتلا به این بیماری هستند.

توصیه کارشناسان این است که کارکنان کشتارگاه برای جلوگیری از ویروس بانیاویریدا از دستکش، کلاه و ماسک استفاده کنند و پزشکان و پرستاران هم مراقب واگیری این ویروس از افراد مبتلا به تب کریمه کنگو باشند.

در این میان برای اطلاع بیشتر از این بیماری و احتمال شیوع آن، موضوع را از مدیرکل دامپزشکی استان قم جویا می شویم.

تب کریمه کنگو مهم ترین بیماری قابل انتقال به انسان

دکتر محمدمهدی رفیعی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با توجه به افزایش گرمای هوا و شیوع موارد ابتلای دام ها، به بیماری های انگلی اشاره کرد و گفت: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو در فصل بهار و تابستان از طریق کزش کنه، انتقال خون دام آلوده و انتقال از طریق خون شخص مبتلا ظهور می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه کنه ها در این فصل فعال تر هستند اظهار کرد: کسانی که در محیط های روستایی زندگی می کنند با گزش کنه به محض مشاهده علایم سردرد، تب ناگهانی و… باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به مهاجرت افراد به روستاهای اطراف در ایام تعطیل افزود: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو مهم ترین بیماری قابل انتقال به انسان است که با سم پاشی کردن علیه کنه ها و پرهیز از له کردن آن ها، از ورود یکی از راه های این ویروس به بدن جلوگیری می شود.

رفیعی محمدی به شهروندان توصیه کرد که کشتار دام در کشتارگاه انجام شود زیرا ویروس بانیاویریدا در گوشت های بسته بندی شده با مهر دامپزشکی به دلیل نگهداری گوشت قبل از عرضه آن به بازار در یخچال به مدت ۲۴ ساعت وجود ندارد.

گوشت خریداری شده ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود

مدیرکل دامپزشکی استان قم به کسانی که برای خرید گوشت از قصابی اقدام می کنند گفت: ۲۴ ساعت گوشت خریداری شده را در یخچال نگهداری کنید سپس خرد کنید تا با پایین آمدن ph گوشت، ویروس تب کریمه کنگو از بین برود.

به گفته وی اگر گوشت قبل از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال، مورد استفاده قرار می گیرد حتما با دستکش و با پختن آن از خطر ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید.

رفیعی محمدی با بیان اینکه این ویروس در دام نشانه ای ندارد اظهار کرد: ممکن است داخل خون دام ویروس تب کریمه کنگو وجود داشته باشد که هیچ خسارتی به افراد مبتلا به این بیماری از طریق دام ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به خطرناک بودن این ویروس اظهار کرد: افراد با دیدن علایم با مراجعه به پزشک و دادن سابقه بیماری و تشخیص فوری این ویروس از خطر حادشدن این بیماری جلوگیری کنند.

این گزارش فقط برای هشدار و پیشگیری از ویروس بانیاویریدا بود زیرا مدیر کل دامپزشکی استان قم اعلام کرد تا به امروز در قم هیچ گونه ابتلا به بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو گزارش نشده است.