داغ کردن بیش از حد نه‌تن‌ها کاربران را عذاب می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به خرابی کنسول پلی‌استیشن ۴ شما نیز بشود. گرمای بیش از حد و طولانی‌مدت می‌تواند موجب خرابی صفحه مدار‌های کنسول شما شود. دمای زیاد معمولا دلیل خارجی دارد، پس خود را زیاد سرزنش نکنید. از فشار اضافی گرفته تا نظافت روزانه کنسول شما، ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی گرمای بیش از حد کنسول پلی‌استیشن ۴ شما بپردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

گرمای محیط و مسائل اتفاقی

گاهی اوقات، گرمای بیش از حد کنسول یک مسئله اتفاقی بوده که فقط یک‌بار رخ می‌دهد. پیش از اینکه کنسول شما برای همیشه خراب شود، ابتدا لازم است که گام‌های زیر را طی کنید:

پلی‌استیشن ۴ خود را خاموش کنید.

اجازه دهید تا کنسول شما به‌اندازه کافی خنک شود.

کنسول خود را دوباره روشن کنید.

هرچند که پلی‌استیشن ۴ طراحی شده تا ساعت‌های زیادی را روشن بماند، اما بهتر است که گاهی اوقات به کنسول خود کمی استراحت نیز بدهید، مخصوصا اگر مدت زیادی با آن بازی کرده‌اید. به‌هرحال اگر مشاهده کردید که کنسول شما همچنان دمایی بیش از حد دارد، شاید این موضوع به دمای اتاق شما مرتبط باشد. در این زمان شما دو گزینه پیش‌رو دارید:

مطمئن شوید که دمای اتاق شما چیزی بین ۱۰ الی ۲۶ درجه سانتی‌گراد باشد. دما‌های بالا و یا پایین‌تر ممکن است که کارایی کنسول شما را تحت تأثیر قرار دهند.

اگر نمی‌توانید دمای کنسول خود را کنترل کنید، سعی کنید که از یک پایه خنک‌کننده استفاده کرده و کنسول خود را بر روی آن قرار دهید.

کنترل دمای خانه ساده‌ترین واکنش به این مشکل است، اما داشتن یک پایه خنک‌کننده می‌تواند مزیت‌هایی نیز داشته باشد. در هنگام استفاده از پایه خنک‌کننده، کنسول شما خنک‌کنندگی بهتری خواهد داشت، از درگاه‌های USB بیشتری جهت شارژ کردن کنترلر‌های خود برخوردار بوده و همچنین سکو‌هایی بیشتری را نیز بدین منظور در اختیار دارید. باید این را نیز در نظر گرفت که با استفاده از یک پایه، کنسول شما بر روی میز تلویزیون خانه ظاهری مرتب‌تر خواهد داشت.

نظافت روزانه و تهویه مناسب

یک قوطی هوای فشرده می‌تواند یکی از بهترین وسایل جهت نظافت دستگاه‌های الکترونیکی شما باشد. شمار مشکلاتی که به وسیله این قوطی هوا حل می‌شوند، بسیار زیاد است. اگر کنسول پلی‌استیشن ۴ شما بیش از حد داغ می‌کند، یکی از دلایل بسیار شایع آن می‌تواند گرد و غبار داخل کنسول باشد. برای حل این مشکل نیاز دارید تا میزان تمیزی داخل کنسول خود را بررسی کنید.

کنسول پلی‌استیشن ۴ خود را از برق جدا کرده و سپس آن را بر روی سطح صافی قرار دهید.

قوطی هوای فشرده خود را برداشته و هوای آن را به‌آرامی از طریق ورودی‌ها به سمت فن کنسول خود هدایت کنید.

همچنان ادامه داده و درگاه‌های USB را نیز پاک کنید.

کنسول خود را چرخانده و هوای قوطی را به‌آرامی در داخل درگاه‌های ورودی و خروجی پشت دستگاه جریان دهید.

هنگامی‌که کارتان به پایان رسید، با استفاده از یک پارچه میکروفیبر، کنسول خود را تمیز کنید.

از دستمال میکروفیبر خود استفاده کرده و درگاه‌های USB و سایر شکاف‌های کنسول خود را مجددا تمیز کنید.

دوباره کنسول خود را به برق متصل کرده و ببینید که آیا مشکل شما حل شده است یا خیر؟

اگر راه‌حل‌های بالا مشکل شما را حل نکردند، این بار باید مطمئن شوید که کنسول شما در جای مناسبی قرار گرفته و می‌تواند میزان هوای موردنیاز را به داخل خود بکشد. اگر می‌خواهید که کنسول خود را خنک نگه دارید، جریان هوا مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه کنید؛ بنابراین مطمئن شوید که کنسول شما در یک فضای بسته همانند پشت به دیوار و یا در یک محیط شلوغ همانند کنار تلویزیون شما قرار ندارد. درحالی‌که پلی‌استیشن ۴ به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند در حالت عمودی نیز به خوبی فعالیت کند، اما ما این حالت را پیشنهاد نمی‌دهیم. اگر کنسول خود را در حالت افقی قرار دهید، آنگاه هر دو فن دستگاه شما می‌توانند نهایت تهویه هوا را داشته باشند.

اگر احساس می‌کنید که پلی‌استیشن ۴ شما به تمیزکاری بیشتری احتیاج دارد، باید آن را به یک متخصص ارجاع دهید. باز کردن کنسول شما می‌تواند خطرناک باشد و همچنین گارانتی آن را نیز باطل کند.

مطمئن شوید که نرم‌افزار‌های پلی‌استیشن و همچنین بازی‌های شما به‌روز هستند.

شاید هر کاربری به‌صورت آنلاین از پلی‌استیشن خود استفاده نکند و یا اینکه اصلا آن را به سیستم وای‌فای متصل نکرده باشد، اما به‌روزرسانی کنسول شما می‌تواند عملکرد آن را بهبود بخشیده و در نتیجه خطر ایجاد گرمای بیش از حد را نیز کاهش دهد.

گزینه Settings را در منوی بالایی واقع در صفحه اصلی پلی‌استیشن ۴ خود انتخاب کنید. این گزینه آیکونی شبیه به چمدان دارد.

پلی‌استیشن ۴

گزینه System Software Update را برگزینید.

Check for Updates را انتخاب کنید.

اگر به‌روزرسانی وجود دارد، گزینه Install Update را انتخاب کنید. اگر به‌روزرسانی هم وجود نداشته باشد، این مورد نیز به اطلاع شما خواهد رسید.

حال، نوبت به بازی‌ها می‌رسد. شاید لازم باشد که به‌روز بودن بازی‌های خود را نیز بررسی کنید. اگر نرم‌افزار کنسول شما به‌روز باشد، شاید به‌روز نبودن بازی‌ها باعث گرمای بیش از حد پلی‌استیشن ۴ شما شده باشد.

در منوی اصلی کنسول خود، بازی موردنظر را هایلایت کنید.

دکمه Options کنترلر خود را فشار دهید.

از میان گزینه‌های ظاهرشده، Check for Update را انتخاب کنید.

اگر به‌روزرسانی وجود داشته باشد، گزینه Install Update را برگزینید. در صورت عدم وجود به‌روزرسانی، به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اکثر کنسول‌های پلی‌استیشن به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند تا در هنگام اتصال به اینترنت، به‌صورت خودکار بازی‌ها را به‌روزرسانی کنند، اما شما از طریق شیوه یادشده می‌توانید به‌روزرسانی‌ها را بررسی کنید.

تاریخ گارانتی دستگاه خود را بررسی کنید.

اگر فن‌های کنسول شما صدای زیادی تولید کرده و یا اینکه اصلا کار نمی‌کنند (هیچ صدایی ندارند)، باید دستگاه خود را نزد تعمیرکاران بفرستید. می‌توانید سؤالات مرتبط با گارانتی را از فروشنده کنسول خود بپرسید.